۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱

اخاذی‌سرویس‌اطلاعاتی انگلیس ازمسلمانان

مسلمانان انگلیس با شکایت از «ام آی 5»، سازمان اطلاعاتی و امنیتی درون مرزی انگلیس، اعلام کردند که این سازمان با تهدید و اخاذی از مسلمانان آنان را مجبور به جاسوسی از دیگر مسلمانان می‌کند.
کد خبر : ۱۷۴۲۶۴
صراط: مسلمانان عنوان کرده‌اند که این سازمان جاسوسی آنان را تهدید می‌کند که در صورت رد درخواست آنان مبنی بر جاسوسی از مسلمانان، در لیست مظنونین ترور قرار خواهند گرفت.

چند مرد مسلمان در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» اعلام کردند که در فرودگاه‌ها هنگامی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند، هدف آزار و اذیت قرار می‌گیرند و هنگامی که به انگلیس برمی‌گردند هم از سوی «ام‌آی5» بازجویی می‌شوند.

این مسلمانان عنوان کردند: مأموران «ام‌آی5» به ما گفتند کسانی که با ما همکاری ‌کنند، محدودیت‌های پروازی در مورد آن‌ها لغو خواهد شد و ما چون با این خواسته آنان مخالفت کردیم، تلفن‌های تهدیدآمیز آن‌ها شروع شد.

آدیداروس علمی، جوان 25 ساله‌ مسلمانی که در سینمایی در شمال لندن کار می‌کند، گفت: چندی پیش تلفنی از یک مأمور مخفی داشتم که خود را کاترین معرفی کرد و به من تولد فرزند دخترم را که هنوز به دنیا نیامده و تا آن روز هم نمی‌دانستم که دختر است تبریک گفت.

علمی افزود: این فرد به حالت تهدید به من گفت که این آخرین باری نیست که ما با هم تماس داریم و اگر نمی‌خواهی اتفاقی برای خانواده‌ات بیفتد، باید با ما همکاری کنی.

مدهی هشی، جوان 19 ساله‌ای است که او هم هدف تهدیدهای سرویس جاسوسی انگلیس قرار گرفته است. وی می‌گوید: هنگامی که به جیبوتی رفته بودم به درخواست «ام‌آی5» دستگیر شدم و به من گفته شد که اگر از دوستانم جاسوسی نکنم و آنان را تشویق به سخن گفتن در مورد جهاد نکنم، در لیست مظنونین ترور قرار خواهم گرفت.

وی می‌گوید: قبل از پرواز به جیبوتی برای دیدار مادربزرگ بیمارم هم در فرودگاه «گاتویک» لندن، دو مأمور مخفی به کنار من آمدند و تهدید کردند که هر اتفاقی که برای من در خارج از انگلیس بیفتد، مسئولیتش با خودم است.

هشی گفت: پس از بازگشت، همان مأموران دوباره آمدند و به من گفتند که من مظنون به ترور هستم و در این لیست باقی خواهم ماند مگر اینکه برای سرویس‌های مخفی کار کنم. من به آن‌ها گفتم که این یک باجگیری آشکار است اما آن‌ها پاسخ دادند که نه با این کار تو نشان می‌دهی که بی‌گناه هستی و با همکاری با ما مجرم نخواهی بود.

محمد نور و محمد عدن، دو جوان مسلمان دیگر نیز از تجربه‌های مشابه خود برای این روزنامه انگلیسی گفتند.

این مسلمانان که همگی از جامعه کارگران انگلیس و شهروند این کشور هستند، سومالیایی‌تبار هستند و پیش از این هیچ سوءسابقه‌ای نداشته‌اند. این افراد پیش از مراجعه به رسانه‌ها برای عمومی کردن این مشکل، به پلیس و پارلمان شکایت کرده‌اند.