۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵

اسد لکه سیاه بند را پاک کرد

اندیشمندان و سیاستمداران فلسطینی بر این باورند که شکست و ناکامی شاهزاده بندر بن سلطان در سوریه مهمترین دلیل برکناری وی از ریاست دستگاه اطلاعات عربستان بود، اما این به معنای تغییر در سیاست ریاض در قبال دمشق نیست.
کد خبر : ۱۷۴۲۸۳
صراط: تصمیم اخیر ملک عبد الله، پادشاه عربستان مبنی بر برگناری شاهزاده بندر بن سلطان از ریاست دستگاه اطلاعات این کشور، پیروزی بزرگی برای ارتش سوریه به شمار می‌آید تا نبرد خود را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه دهد.



در این ارتباط اندیشمندان و سیاستمداران فلسطینی اتفاق نظر دارند که این تصمیم به معنای اذعان رسمی ریاض به شکست در برابر نظام سوریه و بشار اسد، رئیس جمهوری آن از طریق حمایت از گروه‌های مسلحی است که طی 3 سال گذشته از آن همه گونه حمایت به عمل آورد و آنها را برای انجام هرگونه عملیات غیر ممکنی آماده کرد.

«عادل سماره»، اندیشمند فلسطینی در این خصوص می‌گوید که پیروری‌های ارتش سوریه نقش مهمی را در برکناری بندر بن سلطان ایفا کرد و نشان داد، سیاست تشدید اوضاع امنیتی که عربستان در سوریه آن را دنبال کرده، هیچ سودی برای آن در بر نداشته است، به ویژه آنکه در موارد بی‌شماری مشاهده شده که آمریکا با عربستان در سیاست‌هایش همسویی نداشته است.

سماره افزود: سیاست بندر بن سلطان ادامه و دنباله مرحله‌ای بود که در این مرحله امکان حاکمیت آن بر عرصه سیاسی وجود ندارد، وی در واقع دنباله جریان تندرو نو محافظه کاران است که خط مشی کاملا متفاوتی با دموکرات‌ها دارند.

وی تاکید کرد: در پس برکناری شاهزاده بندر بن سلطان دلایل داخلی نیز وجود دارد که به نزاع میان جناح‌های مختلف حاکم بر خاندان سعودی ارتباط پیدا می‌کند، افزون بر اینکه بندر رسوایی‌های بزرگی به بار آورد که نمونه تلاش برای همراه کردن روسیه با خود از طریق رشوه و دادن پول بود.

سماره تاکید کرد: بندر بن سلطان در این اقدام خود توجه نداشت، کشور بزرگی همچون روسیه را نمی‌توان با پول خرید و این اقدام وی موجب هلاکتش شد.

اما در خصوص اینکه برکناری بندر بن سلطان موجب تحولات ریشه‌ای در سیاست خارجی عربستان خواهد شد، یا خیر، این اندیشمند فلسطینی گفت: این موضوع هنوز بر کسی روشن نشده، اما آنچه عیان و آشکار است، این است که ریاض تلاش می‌کند، از میزان دست داشتن خود در بحران سوریه بکاهد و این اقدام نه از روی خیرخواهی که ضعف و ناتوانی عربستان است.

از سوی دیگر «اسعد ابو شرخ»، سفیر اسبق فلسطین در ایرلند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رام الله گفت که شکست بندر بن سلطان در سوریه مهمترین دلیل برکناری وی از ریاست دستگاه اطلاعات عربستان است، به ویژه آنکه وی در این راه هزینه‌های کلان و هنگفت بسیاری را بر عربستان تحمیل کرد..

وی افزود: اما این پایان کار نبود، بلکه تروریست‌هایی که زمانی بندر بن سلطان آنها را برای نابودی سوریه به خدمت می‌گرفت، هم اکنون در حال بازگشت به عربستان هستند و به تهدیدی بزرگ برای این کشور تبدیل شده‌اند.

ابو شرخ همچنین به منازعات جاری در داخل خاندان سعودی اشاره کرد و گفت: هم اکنون دو جریان اصلی در خاندان سعودی وجود دارد، یکی جریانی به رهبری بندر بن سطان و دیگر جریانی که رهبری آن را ملک عبدالله در دست دارد و این جریان درحال دور کردن و به حاشیه راندن شاهزادگان نزدیک به بندر بن سلطان و سلب مسئولیت‌ها از آنهاست و در این بین به نظر می‌رسد که شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان گزینه بعدی باشد.

وی همچنین پیش بینی کرد که توافقاتی میان فرزندان ملک عبد الله با فرزندان شاهزاده نایف، ولی‌عهد سابق عربستان مبنی بر دور کردن فرزندان شاهزاده سلطان، ولی‌عهد اسبق عربستان و شاهزاده بندر از قدرت و تقسیم آن میان خود حاصل شده باشد.

این دیپلمات فلسطینی تاکید کرد که عربستان دارای روابط مستحکم با آمریکاست و در همه امور خود با آن هماهنگ عمل می‌کند و اختلافات موجود نمی‌تواند اختلافات عمیق باشد.

وی این گفته که برکناری شاهزاده بندر موجب تغییر در سیاست عربستان خواهد شد، را رد کرد.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز