۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

مسافران اروپایی تهران

تهران در ۲ ماه آینده میزبان وزرای امور خارجه یونان، اتریش و لوکزامبورگ خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۴۳۱۰
صراط:  اولین مهمان دستگاه دیپلماسی «ادگار رینکویچ» وزیر امور خارجه جمهوری لتونی است که قرار است سوم اردیبهشت ماه و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی و به منظور انجام سفری 2 روزه به جمهوری اسلامی ایران بیاید و جمعی از فعالان بخش‌های اقتصادی لتونی، وزیر خارجه این کشور را در سفر به ایران همراهی می‌کنند.

«سباستین کورتز»، وزیر خارجه اتریش نیز دیگر وزیر اروپایی است که قرار است به زودی به تهران سفر کند. این سفر در راستای بررسی مناسبات دوجانبه تهران - وین و فراهم کردن مقدمات سفر رئیس جمهور اتریش به تهران صورت می‌گیرد.

«جین اسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز از دیگر مهمانان دستگاه دیپلماسی است که قرار است اواسط خرداد ماه به تهران سفر کند.

پس از توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک، تهران میزبان وزرایی از اتحادیه اروپا بود که «اما بونینو» وزیر خارجه ایتالیا اولین وزیر اروپایی و البته نخستین زن دیپلمات اروپایی بود که بعد از آغاز به کار دولت یازدهم در تاریخ 30 آذر ماه 92 در سفری دو روزه راهی تهران شد.

 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 28 آبان‌ماه و پیش از نشست ژنو 3 سفری چند ساعته به رم داشت و با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

«کارل بیلد» وزیر خارجه سوئد دومین وزیر اروپایی بود که در دولت یازدهم به تهران آمد. او که 14 بهمن وارد ایران شد، سفری یک روزه به اصفهان داشت و سپس به تهران بازگشت و با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این اول سفر کارل بیلد وزیر خارجه سوئد به ایران بعد از 13 سال بود.

 

 

«دیدیر ریندرز» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه بلژیک نیز سومین وزیر اروپایی بود که سوم اسفند ماه به تهران سفر کرد.

پس از وزیر خارجه بلژیک، تهران میزبان «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر خارجه لهستان بود که به عنوان چهارمین وزیر خارجه‌ عضو اتحادیه اروپا راهی جمهوری اسلامی ایران شد. از ابتدا قرار بود رئیس سیاست خارجی لهستان سفری سه روزه به ایران داشته باشد. او یک روز را در اصفهان سپری کرد و به تهران بازگشت و در تاریخ دهم اسفند ماه با ظریف دیدار و در نشست خبری حضور یافت اما در پی تحولات کریمه سفرش را نیمه کاره گذاشت و به ورشو بازگشت.

 «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا به عنوان پنجمین وزیر اروپایی بود بعد از آغاز به کار دولت یازدهم به ایران سفر کرد. او که دهم اسفند ماه برای سفری سه روزه راهی ایران شد، همان شب را در اصفهان سپری کرد و فردای آن روز (یازدهم اسفند ماه) با ظریف دیدار و به دلیل برگزاری نشست اتحادیه اروپا درباره تحولات اوکراین سفرش را نیمه کاره گذاشت و تهران را ترک کرد.

در این میان «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به دعوت ظریف به تهران سفر کرد. او بعدازظهر 17 اسفند ماه در اولین سفرش به ایران وارد تهران شد و یکشنبه 18 اسفند رایزنی‌های گسترده‌ای را با مقامات کشورمان داشت و فردای آن روز هم به شهر اصفهان رفت و از جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن کرد.

 

 

آخرین وزیر اروپایی که در سال 1392 و روزهای پایانی سال گذشته به تهران سفر کرد کسی نبود جز «انگلوس ونیزلوس» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه یونان که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. او به عنوان ششمین وزیر خارجه اتحادیه اروپا پیش از ظهر شنبه آخر سال (24 اسفند ماه) با حضور در ساختمان وزارت امور خارجه ایران ضمن دیدار با سکاندار دستگاه دیپلماسی با وی درباره مناسبات دوجانبه تهران و آتن به گفت‌وگو پرداخت و سپس در نشستی خبری به همراه ظریف به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

لازم به ذکر است در سالی که گذشت تهران میزبان وزرای خارجه‌ای از کشورهای همسایه نیز بود که از آن جمله می‌توان به وزرای خارجه روسیه، ترکیه، عراق، قطر، امارات متحده عربی، تاجیکستان، ترکمنستان و دیگر کشورها از جمله بلاروس، ژاپن، سنگال و ... بود.

علاوه بر دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و رئیس گروه متنفذین از دیگر مهمانان دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در سال گذشته بودند.

منبع: فارس