۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

نگرانی لاریجانی از اظهارات وزیر صنعت

رئیس مجلس شورای اسلامی از اظهارات وزیر صنعت درباره سهم نداشتن تولید از درآمد هدفمندی یارانه‌ها ابراز نگرانی کرد.
کد خبر : ۱۷۴۳۱۲
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در سخنانی پس از گزارش وزیر صنعت درباره قانون هدفمندی و اقتصادی، اظهار داشت: از نظرات آقای وزیر، رئیس کمیسیون صنایع و مرکز پژوهش‌ها درباره بحث مهم صنعت و معدن استفاده کردیم.

وی افزود: در گزارش وزیر، اهداف کمی در بازده زمانی 4 ساله مشخص کردند که این اقدام بسیار درستی است و امیدواریم با توجه به طرح داشتن راهبرد صنعت و معدن، همین اهداف کمی معنادار محقق شود و اگر هم لازم باشد مجلس در این باره به وزارت صنعت کمک خواهد کرد.

لاریجانی در عین حال خطاب به وزیر صنعت و معدن گفت: افزود: بنده از مصاحبه شما که زمینه هدفمندی یارانه ها بود قدری نگران شدم که گفته بودید سهمی از درآمد هدفمندی به بخش تولید داده نمی‌شود انتظار ما این است شما قانون را رعایت کنید؛ در قانون یارانه‌ها برخی در آمدها مختص تولید است کشاورزی و صنعت است.

رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: کمک به تولید در شرایطی که اولویت خارج کردن کشور از رکود است، باید انجام شود وگرنه همان چرخه غلط و باطل گذشته تکرار خواهد شد، لذا شما فعال باشید و به دولت هم اصرار کنید که قانون را رعایت کند و ازسهم تولید را بگیرید و همین موضوع می‌تواند تسهیلات بانکی ارزان را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا انشاءالله در کشور رونق ایجاد شود، ما شما را فرد حکیمی در صنعت می دانیم و شما سابقه طولانی در این زمینه داریدو لذا انتظارمان این است مشکلاتی که مطرح شد و دغدغه عموم نمایندگان مجلس است، با قدرت و جدید رفع شود و گزارش بعدی شما شامل حل این مشکلات باشد و انشاءالله شاهد رونق در بازار کسب و کار در حوزه تولید، صنعت و معدن باشیم.

 

وی ادامه داد: شنیدم شما کتاب صادرات و واردات را در اسفند ماه تدوین کردید، این یک کتاب راهنمایی برای بخش‌های مختلف کشور است که کار بسیار درستی است و به طور طبیعی در دولت در یک مساعی مشترک نیاز است، امیدواریم مبنای خوبی را برای فعالیت‌های تولیدی کشور شود.

 

لاریجانی همچنین گفت: در مورد اصلاح قوانین نیز آقای وزیر مطالبی را مطرح کرد مبنی بر اینکه برخی قوانین در شرایط فعلی برای اقتصاد مقاومتی مناسب نیست و برخی هم باید نصب شوند و یا برخی قوانین بایستی تغییر یابد یا اصلاح شود. ما منتظریم هر چه سریع‌تر این قوانین به مجلس ارائه دهید تا در اولین فرصت آنان را تصویب کنیم که راه برای تولید کشور باز شود، واقعا یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس مسئله رکود در تولید کشور است که عمدتا در صنعت و معدن اتفاق افتاده است.

 

وی ادامه داد: در این بخش هم از اقدامات شما تشکر می‌کنیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر آن را به مجلس ارائه دهید و ما هم در این راه کمک‌تان می‌کنیم، قطعا در اصلاح قوانین توجه به بالا بردن بهره‌وری و توسعه صادرات و تقویت تحقیق و توسعه توجه دارید که جزو مسائل مهم صنعت‌مان است.

 

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: نکته بعدی مسئله سرمایه در گردش کارخانجات است، بنده از فرمایشات شما اینطور استنباط کردیم که درک درستی در این زمینه دارید و از سایر دوستان در دولت نیز می‌خواهید که به شما کمک کند. شما به عنوان وزیر؛ دولت را مجاب کنید که اگر لازم است، سرمایه بانک‌ها افزایش یابد. اگر خودشان می‌توانند، این کار را انجام دهند و اگر لازم است به مجلس ارائه شو لایحه مربوط را ارائه کنیم.

 

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی مسئله ساده‌ای در شرایط فعلی نیست، تصریح کرد: اگر شما می‌خواهید تجهیزاتی را که با ارز زیاد وارد کشور شده و روی زمین نشسته و آب و برق و گاز هم در اختیار آنها قرار گرفته بتواند با ظرفیت کامل فعالیت کند، که عقلایی هم هست باید سرمایه آنها تامین شود، در زمینه معوقات بانکی گفتید موضوع را بررسی کردیم و بین 15 تا 20 درصد معوقات بانکی مربوط به تولید است، اگر اینطور است ضوابط و مقررات مزاحم را بردارید تا اجازه دهد این معوقات را تقسیم کنیم و در جرائم معوقات بخشودگی داشته باشید.

وی افزود: مشکلات فوری و فوتی را حل کنیم، تلقی ما این است که شما انشاءالله در یک فاصله زمانی کوتاهی این مشکلات را حل می‌کنید و گزارش خشنودکننده‌ای به مجلس ارائه می‌دهید، در مورد سهم دولت در معادن که 65 درصد است، درست گفتید که این سهم باید برای تسهیل شرایط معدن استفاده شود اما گاهی در لوایح بودجه سالانه استفاده از این سهم را 20 درصد می‌آورید که خودتان را محروم می‌کنید، اگر در زمان بودجه‌نویسی، این سهم را افزایش دهید دست مجلس بیشتر برای کمک به شما باز خواهد بود.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز