۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

شکایت یک نویسنده از بی‌بی‌سی

نویسنده فیلمنامه «یتیم سیاه» از بی‌بی‌سی برای سرقت فیلمنامه‌اش تقاضای 5 میلیون دلار غرامت کرد.
کد خبر : ۱۷۴۳۱۵
صراط: به گزارش  هالیوود ریپورتر، استفن هندریکس با ارایه یک درخواست 5 میلیون دلاری در دادگاه فدرال کالیفرنیا از بی‌بی‌سی و کمپانی تمپل استریت پروداکشنز بابت تجاوز به حق امتیاز مطلبش شکایت و اعلام کرد درام «یتیم سیاه» از اثری که وی نوشته، برداشت شده است.

این شاکی می‌گوید فیلمنامه‌ای با عنوان «دوتا دوتا» در اواخر دهه 90 میلادی نوشت و آن را در مرکز کپی رایت و نیز انجمن نویسندگان آمریکا به ثبت رساند. وی می افزاید در سال 2004 او به تمپل استریت زنگ زد و آنجا از وی خواسته شد تا ایمیلی خلاصه از موضوع فیلمنامه‌اش را ارسال کند که بعد با فیلمنامه کامل برای دیوید فورتیر نایب رییس این شرکت نیز فرستاده شد. چند هفته بعد به وی گفته شد که مطلب او از سوی شرکت رد شده است.

در ماه مارس 2013 او متوجه شد که «یتیم سیاه» با موضوع همان فیلمنامه وی در دست ساخت قرار دارد و فورتیر تهیه‌کننده آن است.

«یتیم سیاه» به عنوان محصولی از گریم منسون و جان فاوست شناخته شده و نویسنده آن گفته است که فورتیر به وی گفته که این دو نفر یک متن اولیه به وی داده‌اند و این نمایش با تمرکز بر این موضوع ظرف چهار سال ساخته شد.

هندریکس در شکواییه‌اش نوشته است مشابهت‌های بین این دو متن آنقدر زیاد است که اصلا نمی توان از آن صرف‌نظر کرد.

از جمله مشابهت‌های بین فیلمنامه هندریکس و فیلم این است که هر دو قهرمان جوان و زیر بیست سال هستند، یک زن نیز به دنبال همین موضوع است. تولد قهرمان کلیدی به رفع شبه از مکان تولد زن کمک می‌کند و موضوع کلون کردن در هر دو موضوع مشترک است.

این فیلم یک مجموعه علمی تخیلی از تلویزیون کاناداست که با بازی تاتیانا مسلنی ساخته شده و موضوع آن چند زن کاملا شبیه هم است که برایشان روشن می شود کلون شده (شبیه سازی شده) هستند. شخصیت اصلی این مجموعه زنی به نام سارا منینگ است که هویت شبیه سازی شده خودش را کشف می کند. نمایش این مجموعه موجب انتشار نظراتی درباره اهمیت اخلاقی شبیه سازی انسانی شد و بر اهمیت هویت انسانی تاکید کرد.

این فیلم که با همکاری بی‌بی‌سی آمریکا در کانادا ساخته شده از اوایل سال 2013 در آمریکا روی آنتن رفت. این سریال تاکنون نامزد دریافت چندین جایزه شده و جوایز متعددی نیز دریافت کرده است.

منبع: مهر