۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶

توهین رئیس شورای نظارت تئاتر به انتخابات سال88

انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر مشابه دوره‌های گذشته در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد ولی این بار و با شروع مراسم هیچ خبری از پروژکتورهای این سالن نبود و ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر گزارش فعالیت یک ساله این نهاد صنفی را با نور چراغ قوه یکی از حاضران در سالن قرائت کرد.
کد خبر : ۱۷۴۳۹۶
صراط: انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر مشابه دوره‌های گذشته در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد ولی این بار و با شروع مراسم هیچ خبری از پروژکتورهای این سالن نبود و ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر گزارش فعالیت یک ساله این نهاد صنفی را با نور چراغ قوه یکی از حاضران در سالن قرائت کرد.


بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر از نظم و انضباط کافی برخوردار نبود. جدا از نبود همکاری لازم مجموعه تئاتر شهر برای برگزاری این انتخابات، گزارش ایرج راد نیز با اشاره به نکات و فعالیت‌هایی همراه بود که ارائه آن‌ها به صورت مکتوب و منتشر شده به حاضران مناسب‌تر بود تا خوانش آن‌ها.

نکته قابل توجه در گزارش مدیرعامل خانه تئاتر اشاره به اعداد و ارقامی بود که در آن‌ها یک یا دو یا شش ریال هم به چشم می‌خورد. راد در گزارش خود و بعد از اشاره به فعالیت‌ها و همچنین مشکلات بودجه خانه تئاتر در سال گذشته و وضعیت ساخت و ساز ساختمان جدید خانه تئاتر، یادآور شد: دوستان نگویند خانه تئاتر برای ما چه کرده زیرا خیلی کارها کرده است. خیلی‌ها بیمه نبودند ولی حالا از این امکان برخوردار هستند.

بعد از سخنان و گزارش مدیرعامل خانه تئاتر، اسامی کاندیداهای هیأت مدیره خانه تئاتر در دو سوی سن سالن اصلی به صورت دو بنر چاپ شده ظاهر شدند که نبود نور کافی در سالن اصلی خوانش اسامی را هم مشکل کرده بود. اما نکته عجیب دیگر این بود که نام شکرخدا گودرزی و مجید ستایش که از کاندیداهای بازرسی هیأت مدیره خانه تئاتر بودند در بین اسامی دیده نمی‌شد و به صورت شفاهی نام آن‌ها نیز اعلام شد.

اتفاق دیگری که بر بی‌نظمی حاضر در این مراسم افزود این بود که برای هر کاندیدای انتخاباتی 2 دقیقه وقت سخنرانی در نظر گرفته شده بود اما حمل صندوق‌های رأی گیری توسط مهدی قلعه به روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر در همان اوقات ابتدایی سخنرانی کاندیداها، باعث شد تا اعضای حاضر در سالن برگه‌های آرای خود را به داخل صندوق‌ها بیاندازند و این امر باعث ازدحام حاضران در مقابل سن اصلی و توجه نکردن به سخنان کاندیداها شد.

با وجود اینکه بازرس خانه تئاتر از حاضران تقاضا کرد تا آرای خود را بعد از سخنرانی‌ها به داخل صندوق‌ها بیندازند ولی این امر رخ نداد و کاندیداهای انتخاباتی در بین ازدحام و همهمه حاضران سخنان خود را بیان می‌کردند.

این روند باعث شد تا رضا دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی که به عنوان کاندیدای انتخاب هیأت مدیره خانه تئاتر نیز در سالن اصلی حضور داشت، با کنایه درباره این رأی‌گیری صحبت کند. وی گفت: مانند انتخابات ریاست جمهوری که پیش از اعلام کاندیداها، آرا به داخل صندوق‌ها ریخته می‌شد، گویا در انتخابات خانه تئاتر نیز این شرایط و وضعیت وجود دارد.

در بین کاندیداهای هیأت مدیره خانه تئاتر حضور علیرضا نادری، حسین کیانی، حمید پورآذری، علی‌اصغر دشتی و هنرمندان دیگری همچون ابراهیم حقیقی از نکات مهم این دوره از انتخابات بود. کیانی، پورآذری، دشتی، امیر اسمی و محمد یاراحمدی با انصراف از سخنرانی خود خواستار اختصاص این وقت به علیرضا نادری برای سخنرانی شدند که این امر با مخالفت بازرس خانه تئاتر همراه بود. اما علیرضا نادری در زمان سخنرانی خود از برگزارکنندگان این انتخابات خواست تا دقایقی بیشتر را به وی اختصاص دهند.

نادری که حضورش برای سخنرانی باعث سکوت حاضران و تشویق این هنرمند عرصه نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر شده بود، با تشکر از زحمات هیأت مدیره‌های مختلف خانه تئاتر طی 14 سال گذشته سخنان خود را آغاز کرد.

وی با تأکید بر اینکه ما اعضای خانواده تئاتر یکدیگر را نمی‌شناسیم، تصریح کرد: ما اگر یکدیگر را می‌شناختیم در سکوت حرف‌های یکدیگر را می‌شنیدیم. ما تئاتری‌ها سرپرست نداریم، کسی که سرها را بپرستد و به چشم‌های‌مان نگاه کند. فکر می‌کردم وضعیت اسف‌بار تئاتر ایران که رو به موت است و برای تئاتری که همه هستی‌اش را برای اجرای تئاتر در تهران گذاشته، وقت و زمان بیشتری برای سخن گفتن در نظر گرفته می‌شود. وضعیت تئاتر در اهواز، آبادان و شهرهای دیگر و تئاتر کارگری و دانش‌آموزی چیست؟

این هنرمند خطاب به شرکت کنندگان در انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر گفت: ما چه چیزی برای اداره و کنترل خودمان داریم؟ حقیقت تئاتر ایران این است یا واقعیت تئاتر ایران؟ فرهاد ناظرزاده کرمانی، فریندخت زاهدی، چرمشیر و چهره‌های دیگر این چنینی کجا هستند؟ متأسفانه کسانی در این مراسم هستند که نه امور صنفی برای‌شان مهم است و نه امور عالیه.

نادری از نامگذاری سال 93 به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به عنوان لحظه تاریخی هنر ایران یاد کرد و افزود: امسال توپ در زمین ما هنرمندان است. این فرصت برای تمام کسانی که خواستار توجه به عرصه فرهنگ و هنر بودند، فرصتی طلایی است. ما می‌توانیم از این فرصت طلایی استفاده کنیم یا آن را از دست بدهیم.

این کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر حرفه‌ای ایران با تشکر از زحمات هیأت مدیره سابق خانه تئاتر و مدیرعامل آن، یادآور شد: تئاتر حالا نیاز به جریان جدیدی دارد ولی در گزارش آقای ایرج راد گزارشی از آینده وجود نداشت. فرهنگ و هنر تنها امید مردم ما است ولی ما برای همه چیز وقت داریم غیر از شنیدن حرف‌های هم. ما هم را نمی‌شناسیم و اطلاعی از هم نداریم.

علیرضا نادری بعد از سخنرانی خود با تشویق ممتد حاضران در سالن صحنه را ترک کرد و کاندیداهای دیگر باز هم برای سخنرانی با مشکل مواجه شدند و ازدحام حاضران برای انداختن برگه‌های رأی نظم مراسم را به هم ریخت.

شکرخدا گودرزی که به عنوان کاندیدای بازرسی خانه تئاتر روی صحنه سالن اصلی حضور پیدا کرد با بیان اینکه مسئولان به تئاتر و هنرمندان تئاتر توهین می‌کنند، تصریح کرد: اولین توهین مسئولان این است که تئاتر ما را نفی می‌کنند. البته بخشی از توهینی که به ما می‌شود این است که اگر در خانه تئاتر قانون رعایت می‌شد، صندوق‌ها باید زمانی آورده می‌شدند که کاندیداها نظرات و سخنان خود را بیان کرده بودند. وقتی بی‌قانونی در خانه تئاتر وجود دارد چه توقعی داریم که مسئولان قانون را نسبت به ما رعایت کنند.

در نهایت انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر با تمام حواشی خود به پایان رسید و چهره‌های جدیدی چون علیرضا نادری، قطب‌الدین صادقی، حسین کیانی، حمید پورآذری و علی‌اصغر دشتی برای حضور در هیأت مدیره خانه تئاتر انتخاب شدند.

ایرج راد، عزت‌الله انتظامی، بهزاد فراهانی، محمد بهرامی و محمد ساربان نیز دیگر چهره‌هایی بودند که برای حضور در هیأت مدیره خانه تئاتر رأی آوردند.

مهدی قلعه و رویا بختیاری نیز به عنوان بازرسان هیأت مدیره انتخاب شدند.


منبع: دانا