۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵

تظاهرات ضد دولتی در مراکش

مردم مراکش در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت و عملکرد نخست‌وزیر این کشور در شهر رباط تظاهرات کردند.
کد خبر : ۱۷۴۴۰۴
صراط: به نقل از پایگاه خبری "الوفد"، حدود هزار نفر روز یکشنبه در محکومیت سیاست اقتصادی دولت مراکش در شهر رباط، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که هزار نفر امروز ضمن شرکت در این تظاهرات ضد دولتی خواستار استعفای دولت شدند.

بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی شعار "کار، کرامت، عدالت" درج شده بود.

دولت مراکش به نهادهای بین المللی و در راس آن بانک بین المللی تعهد داد که کسری بودجه مراکش امسال که به 5/5 درصد تولید ناخالص داخلی می رسد را طی سال جاری میلادی به 9/4 درصد کاهش دهد.

دو هفته گذشته نیز هزاران کارگر صنفی مراکش با برپایی تظاهرات در کازابلانکا، تحقق وعده‌ی اصلاحات را خواستار شدند و به سیاست ریاضت‌طلبانه‌ی اقتصادی دولت اعتراض کردند.

در این تظاهرات که (6 آوریل، 17 فروردین) به درخواست سه اتحادیه‌ی مهم کارگری مراکش برگزار شد، حدود هشت هزار نفر از جمله کارگران، کارکنان رسمی دولت و آموزگاران، حضور داشتند.

بسیاری از معترضان از سیاست و عملکرد عبدالإله ابن کیران، نخست وزیر مراکش، که در سال 2011 میلادی به قدرت رسید، ابراز ناخرسندی کرده و نسبت به توقف یارانه‌ی سوخت و انرژی، روند تنزل استانداردهای زندگی، نبود شغل و حقوق پایین اعتراض دارند.

ملک عبدالله ششم در تلاش برای آرام کردن معترضان که پایان فساد، شکنجه‌ و بیکاری را خواستارند، اصلاحاتی را مطرح کرده است اما معترضان بر لزوم تغییرات جدی در نحوه‌ی کشورداری پادشاهی حاکم در مراکش تاکید دارند.

نظر سنجی ها نشان می دهد که با وجود کم بودن محبوبیت "عبداله ابن کیران" وی همچنان می تواند در انتخابات پیروز شود.


منبع: تسنیم