۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

نرگس آبیار چگونه فیلمساز شد؟

بغض پروانه معصومی، روایت نرگس آبیار از چگونگی فیلمساز شدنش، تقدیر از هنرمندان بسیجی و توصیه سردار نقدی در شبی که مدیران سینمایی حضور پرباری داشتند، از مهم‌ترین حاشیه‌های اختتامیه سومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه بسیج بود.
کد خبر : ۱۷۴۴۸۲
صراط: مراسم اختتامیه سومین جشنواره سراسری فیلم بسیج عصر روز یکشنبه 31 فروردین‌ با حضور مسئولان فرهنگی و هنرمندان بسیجی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.


*شورجه:امیدوارم برای دوره‌های بعد جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی شود

براساس این گزارش، در ابتدای مراسم جمال شورجه دبیر جشنواره فیلم کوتاه بسیج با ارائه آماری از آثار ارائه شده به این دوره گفت: از مراکز 31 استان در حدود 2 هزار و 30 اثر در بخش های مختلف انیمیشن، فیلمنامه، داستان، مستند و نماهنگ ارائه شده است که از این میان 771 مورد فیلمنامه بوده است. این فیلم‌ها در خود مراکز استانها داوری شده  و 31 استان مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه بسیج را برگزار کرده و بهترین های خود را به تهران فرستادند.

وی با ابزار امیدواری برای پربارتر شدن این جشنواره در دوره‌های پیش رو افزود: امیدوارم با این حرکت مردمی و بسیجی در این سال فرهنگ که مقام معظم رهبری اشاره کردند شاهد حمایت مدیران باشیم تا این این جشنواره پربارتر برگزار شود.

شورجه در ادامه اظهار داشت: ما امیدواریم که بتوانیم دوره های بعدی این جشنواره را پربارتر برگزار کنیم البته این دوره از جشنواره هم نسبت به دوره های قبلی پربارتر بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار بوده است اما من امیدوارم با حمایت های دولت این جشنواره در سطحی وسیع تر و گسترده تر و به شکل منطقه ای و در جهان اسلام به شکل بین المللی برگزار شود. همچنین امیدوارم این جشنواره به گسترش تفکر بسیجی و نگاه بسیجی در جامعه کمک کند.

 

دبیر جشنواره فیلم کوتاه بسیج تصریح کرد: من در طول این جشنواره در حدود 50 یا 60 اثر داستانی دیدم که کارهای بسیار خوبی بودند و همین امر داوری ها را سخت می کرد. خلاقیت های زیادی در این دوره به ظهور رسیده بود.

براساس این گزارش، در ادامه مراسم با حضور حبیب‌الله بهمنی،فریبا کوثری، فاطمه گودرزی،حسن نژاد معاون سازمان بسیج هنرمندان و جمال شورجه از برگزیدگان بخش فیلمنامه تقدیر شد.

* نرگس آبیار چگونه فیلمساز شد؟

در ادامه این مراسم نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار 143» که خبر ازدواجش با محمد مهدی قاسمی تهیه‌کننده «شیار 143» خبرساز شد با حضور بر روی صحنه به روایت چگونگی فیلمساز شدنش برای فیلمساز جوان بسیجی حاضر در مراسم پرداخت.

وی گفت: من از فیلم کوتاه شروع کردم و فکر می کنم تنها مکانی که فیلم های کوتاه و مستند در آن دیده می شود چنین جشنواره هایی هستند که تمام امید فیلمسازان کوتاه این است که فیلمشان در این جشنواره ها دیده شود.بنابراین نفس برگزاری چنین جشنواره هایی قابل تقدیر است. من می خواهم در ابتدا درباره شروع کارم توضیح بدهم.

کارگردان «شیار143» تصریح کرد:من سالها کار نویسندگی کردم و تا الان حدود 30 تا 40 عنوان کتاب به نگارش درآورده ام بنابراین داستان و روایت را خوب می شناسم اما هیچ دوره تئوریکی ندیده بودم و فقط یک فیلم بین حرفه ای بودم اما در سال 84 فیلمی دیدم که روی من تاثیر زیادی گذاشت و به همین دلیل تصمیم گرفتم زبان جهانی‌تری برای ارتباط با مخاطب انتخاب کنم.

آبیار در ادامه بیان داشت:اولین فیلم کوتاهم را با سرمایه خودم ساختم. به نظر من گذراندن دوره های فیلمسازی خوب است اما همت، اراده و استعداد لازم است و مهم‌تر از آن نباید از فیلمسازی بترسیم. من تا قبل از اولین فیلم بلندم، 10 فیلم کوتاه ساختم و تجربیات زیادی اندوختم، برای همه دوستان آرزو می‌کنم که روزی به قله‌های بلند فیلمسازی در کشوری که جزو قطب‌های فیلمسازی محسوب می شود برسید.

 

* بغض پروانه معصومی...

براساس این گزارش، در ادامه مراسم و پس از شعرخوانی و اجرای برنامه توسط گروه بین المللی همسرایان ذکر مجری مراسم از پروانه معصومی دعوت کرد تا روی صحنه برود که این بازیگر پس از حضور بر روی صحنه به علت بغض نتوانست صحبت کند. اشک‌های این بانوی سینماگر پس از پائین آمدن از روی صحنه باعث تشویق حاضران در سالن شد.

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند و سپس پرویز فلاحی‌پور بازیگر  سینما،تئاتر و تلویزیون دقایقی را به صحبت پرداخت.

 

* وجود این نوع جشنواره‌ها برای پاسداری از اهداف انقلاب ضروری است

فلاحی‌پور در صحبت‌هایش اظهار داشت : کسانی که جایزه گرفتند کار سختی انجام دادند چون ما خودمان دستندرکار هستیم و ساخت این کارها با بودجه های ناچیز کار شاقی است. وقتی اسم بسیج به زبان می آید واژه‌هایی مثل صداقت، پاکدامنی، گفتار و کردار پاکیزه در ذهن نقش می بندد و من فکر می کنم وجود این نوع جشنواره ها و هنرمندان بسیجی در کنار دیگر سلایق برای پاسداری از اهداف انقلاب و عقاید مذهبی ضروری است.

وی ادامه داد: من امیدوارم سومین جشنواره بسیج به صدمین جشنواره برسد و این هنرمندان روز به روز عرصه های هنری سینما و تلویزیون کشور را وسیع‌تر کنند. باید بدانیم که شهدای ما جان خود را برای چه دادند. شهدای ما جان خود را در راه پایداری از ارزش‌های اسلامی و انقلابی نثار کردند.امیدوارم هرچه بیشتر و بهتر این جشنواره‌ها برگزار شود.

براساس این گزارش، بخش بعدی مراسم اختصاص به تقدیر از هنرمندان و چهره‌های بسیجی بود که از بانو مرضیه دباغ،‌خانواده شهید هادی باغبانی، خانواده شهید علی خلیلی، پرویز شیخ طادی، منصور براهینی، انسیه شاه‌حسینی، پروانه معصومی، سیدسجاد موسوی، قربانعلی طاهرفر و غلامرضا نعمت‌پور به عنوان هنرمندان مروج تفکر بسیجی تقدیر شد.

نکته قابل توجه در این بخش این بود که سردار نقدی،سردار جباری، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، جمال شورجه، و حجازی رئیس فرهنگسرای اندیشه برای تجلیل از مرضیه دباغ به پایین سن و نزد او رفتند.

 

 

* توصیه سردار نقدی به هنرمندان

براساس این گزارش، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفان نیز در این مراسم ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: حقیقتاً نمی‌دانم در این فرصت چه چیزی را باید گفت و از چه چیز صحبت کرد راجع‌به مقام مادر بگویم که رفیع‌ترین جایگاه، جایگاه یک زن مقام مادری است و هیچکس نمی‌تواند به خاطر حضور در فرصت‌های اجتماعی به زن جایگاه داده است بلکه زن بالاترین جایگاه اجتماعی را دارد و همه انبیاء و اولیاء در دامن یک مادر تربیت شده‌اند.

 

وی افزود: همچنین سخت است صحبت از شهدای بزرگوار که امروز تقدیر شدند ستاره‌ها و اسوه‌‌هایی که پیام الهی را جاودان کردند مانند شهید بزرگوار علی خلیلی طلبه جوانی که جان خود را فدای جامعه‌اش کرد اما گاهی شاهد نقدهایی هستیم که ناهنجاری‌های اجتماعی را نمی‌شود با برخورد انتظامی درست کرد و باید کار فرهنگی انجام داد اما متأسفانه وقتی امثال شهید خلیلی هم می‌خواهند با کار فرهنگی از جان نوامیس دفاع کنند هیچ دفاعی از این کار نمی‌شود و باید قدر این شهید بزرگوار را بشناسیم.

 

سردار نقدی همچنین ادامه داد:‌دشمنان گاهی فکر می‌کنند با این قبیل موضع‌گیری‌ها جوانان را از راهشان منحرف می‌کنند و راه را برای اراذل و اوباش باز می‌کنند در حالی که جوانان بسیجی عاشق شهادت هستند و شهید خلیلی هم در راه امر به معروف و نهی از منکر شهید شد و جوانان ما فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر را اقامه خواهند کرد.

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفان در ادامه با یاد شهید هادی باغبانی مستندساز شهید شده در سوریه گفت: شهید باغبانی نیز در لحظه خطر وارد شد و آن ارزش ماندگار را از خودش باقی گذاشت شهیدی که برای ثبت جنایات تروریست‌ها به سوریه رفته بود.

 

وی افزود: تجلیل از خواهر مجاهد بزرگوار، خواهر دباغ که حقاً و انصافاً الگوی زن مجاهد ایرانی هستند و از سال‌های خفقان مبارزه با رژیم طاغوت پا به پای امام بزرگوار و ملت قهرمان حرکت کردند. افراد در کشاکش انقلاب دوستانی پیدا دارند و گرایش‌هایی پیدا می‌کنند اما این خواهر بزرگوار نشان داد هیچ چیزی نمی‌تواند بر عشق به ولایت غلبه کند.

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفان همچنین با تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم کوتاه بسیج اظهار داشت: تشکر می‌کند از بزرگرارکنندگان این جشنواره که این تجلیل‌های معنادار را در کنار هنرمندانی که جگر دارند انجام دادند به این معنی که در فضای امروز از بسیج فیلم می‌سازند و این امر جای تقدیر دارد و نشان می‌دهد که در کنار حضور پیشکسوتانی که این مجلس را زینت بخشیدند جوانانی داریم که امید آینده هستند.

 

وی تأکید کرد: امیدواریم این جوانانی را که داریم دستگاه‌های فرهنگی قدر‌شان را بدانند و دیگر نگویند کسی را نداریم جوانانی را داریم که بیش از 2 هزار اثر به جشنواره ارسال کردند و حجت را بر ما تمام کردند و دیگر نتوانیم بگوییم، نمی‌توانیم اینها سرمایه‌های عظیم کشور هستند و ما جوانان بسیار با استعدادی داریم.

 

سردار نقدی همچنین با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری گفت: نگذاریم که شاهد بیان دغدغه‌های ولایت نسبت به فرهنگ باشیم امیدوارم بتوانیم کاری کنیم که تشکرهای رهبری را هم نسبت به وضعیت فرهنگ و دستگاه‌های فرهنگی بشنویم.

در بخش پایانی این مراسم و پس از صحبت‌های سردار نقدی رئیس بسیج مستضعفان از برگزیدگان بخش داستانی سومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه بسیج تقدیر شد.

منبع: فارس