۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹

واکنش عمان به ادعای دخالت ایران در سوریه

وزیر خارجه عمان با رد ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در سوریه تأکید کرد: طرف های خارجی بسیاری در بحران سوریه نقش دارند، پس آیا این بدان معنا است که چچنی ها اجازه دارند وارد سوریه شوند، اما ایران نه ؟!!
کد خبر : ۱۷۴۴۸۸
صراط: به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  وزیر خارجه عمان با رد ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در سوریه تأکید کرد: طرف های خارجی بسیاری در بحران سوریه نقش دارند، پس آیا این بدان معنا است که چچنی ها اجازه دارند وارد سوریه شوند، اما ایران نه ؟!!

"یوسف بن علوی" در مصاحبه با روزنامه الحیات لندن گفت: روابط مستحکم میان عمان و ایران، روابطی تاریخی است اما از نظر منافع مادی میزان آن بین دو کشور در مقایسه با سایر کشورهای حوزه خلیج ‌فارس کمترین میزان است.

وی افزود: ایران کشور بزرگی است و روابط عمان با ایران در زمینه سیاسی عمیق تر و مستحکم تر از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وزیر خارجه عمان اظهار داشت: ما و ایرانی‌ها همسایه هستیم مانند دیگر برادرانمان در کویت،‌ قطر،‌ عربستان، بحرین و امارات، آنها نیز همسایگان ایران هستند. درباره منافع مادی بین ما و ایران باید بگویم که از نظر تجارت و سرمایه‌گذاری ما کمترین هستیم اما از نظر سیاسی در حد بالاتری قرار داریم؛ زیرا روابط ایران وعمان روابط عمیق تاریخی است که فراز و نشیب‌هایی دارد و تاریخ درباره رفتارهای ما با این کشور و تا حدودی رفتارهای آنها با ما قضاوت می‌کند. همه ما می‌توانیم از این مساله استفاده کنیم به همین علت ما به آن علاقمندیم.

یوسف بن علوی درباره بحران سوریه، ادعاهای مشارکت ایران در قتل ملت سوریه را تکذیب کرد و گفت: طرف های خارجی بسیاری در این بحران نقش دارند پس آیا این بدان معنا است که چچنی ها اجازه دارند  وارد سوریه شوند و بجنگند اما ایران نه؟ این اشتباه است. اما چرا همه این اتفاقات افتاده است؟ ما از اهمیت حل مساله صحبت می کنیم و راه حل در این نیست که به آنها بگوییم خارج شوید زیرا آن ها خارج نخواهند شد. ما از اهمیت یافتن راه حل های سیاسی سخن می گوییم.

بن علوی درباره طرح عربستان برای تشکیل اتحادیه بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اظهار داشت: براساس تحلیل ما، کسی این را نمی پذیرد. همانطور که ابتدا گفتیم هنوز احساس می کنیم که یک کشور ملی هستیم که مسائل مورد علاقه خود را دارد و شاید این مساله به نسل بعد از ما واگذار شود.

وزیر امور خارجه عمان از طرح شورای همکاری برای اعزام ناظران به سوریه بدون هماهنگی با دمشق انتقاد کرد و گفت ورود به سوریه در این شرایط پرهزینه است و سیاست اقتضا می کند کمترین هزینه را بدهیم؛ و وارد مساله اعزام ناظران نشویم. ما آشکارا گفتیم که این شیوه ای نیست که باید برای کمک به سوری ها اتخاذ کنیم. این کار اشتباه است زیرا در مرحله اعزام ناظران، دولت سوریه کاملا نادیده گرفته شد. حتی سازمان ملل متحد اگر بخواهد نیروهای پاسدار صلح اعزام کند باید با دولت کنونی تعامل داشته باشد، اما ما وارد شدیم بدون اینکه ذره ای با نظام در سوریه هماهنگی کنیم، و این نتیجه ای نخواهد داشت و آنچه رخ داده شیوه هزینه بر بوده و همچنان هزینه بر است.