۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲

افراد قابل اعتماد برای ازدواج کدامند؟

سیما فردوسی با بیان ویژگی‌های افراد برای تشکیل خانواده گفت بی‌اعتنایی نسبت به یکدیگر و خطاب کردن همدیگر با الفاظ نادرست به ویژه در جمع می‌تواند مودت را کم‌رنگ کند.
کد خبر : ۱۷۴۷۸۶
صراط: سیما فردوسی در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره ویژگی‌های قابل قبول افراد برای ازدواج اظهارداشت: وقتی انسان به بیماری روانی مبتلا می‌شود بخش یا بخش‌هایی از شخصیت‌ او دچار مشکل می‌شود. این بخش‌ها شامل؛ کلام، تفکر، هیجان و رفتار است که نشان می‌دهد فرد عادی نیست و مشکلاتی به لحاظ روانی دارد.

وی افزود:‌ برخی بیماری‌های روانی؛ شدید، برخی متوسط و برخی ضعیف هستند. فردی که خودمدیریتی را از دست داده و نمی‌تواند تصمیم بگیرد، مورد مناسبی برای ازدواج نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به سوءظن و بدگمانی به عنوان ویژگی که فرد را در گروه اختلالات روانی شدید قرار می‌دهد، گفت: این افراد قبل از ازدواج ابتدا باید درمان شوند، سپس برای ازدواج اقدام کنند. سوء ظن و بدگمانی ویژگی افرادی است که در زمره مبتلایان به اختلالات روانی شدید قرار می‌گیرند و اگر این افراد پیش از درمان ازدواج کنند، مشکلات عدیده‌ای را برای خود و دیگران به وجود می‌آورند.

بهره هوشی دیگر عاملی است که این متخصص حوزه بهداشت روان به آن اشاره کرد و افزود: وقتی فرد از نظر بهره هوشی پائین باشد، درک صحیح از مطالب نخواهد داشت. این همان هوش شناختی است که موجب شناخت صحیح از امور و وقایع می‌شود. همچنین هوش هیجانی پائین موجب می‌شود تا فرد قدرت درک احساسات دیگران راانداشته باشد و در زندگی مشترک به مشکل مواجه شود.

این مشاور خانواده با بیان اختلالات شخصیت در اختلافات زناشویی اظهار داشت:‌ برخی افراد هستند که در زمینه ای خاص مشکل ندارند بلکه در ویژگی‌های شخصیت خود دچار مشکل هستند. این افراد به صورت ناهنجار بار آمده‌اند و نمی‌پذیرند که مشکل دارند.

فردوسی گفت: افرادی که مشکلات روانی و اجتماعی دارند، همچنین برخی افراد که تاریخچه زندگی نابسامانی دارند، افراد قابل اعتمادی برای ازدواج نیستند. این افراد فجایع زیادی در دوران کودکی‌شان اتفاق افتاده است و دچار تنش هستند.

وی با اشاره به لازمه عشق قبل از ازدواج تصریح کرد:‌ لازم نیست افراد از همان ابتدا عاشق هم باشند، بلکه این عشق به مرور به وجود می‌آید. زوجین باید قبل از ازدواج دوران شناخت را بگذرانند و این مهم با یکی دو جلسه ایجاد نمی‌شود، بهتر است طرفین قبل از ازدواج به مشاوران معتمد و حرفه‌ای مراجعه کنند و با انجام مشاوره و تست‌های شخصیت زوایای فکری و رفتاری خود را بشناسند.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از شهروندان درباره اینکه چه کنیم تا پس از ازدواج مودت بین مان بیشتر شود و علاقه‌مان از بین نرود اظهار داشت: افراد نباید فکر کنند که ازدواج پایان کار است، باید به مؤلفه‌هایی مانند احترام متقابل و حفظ شخصیت و حرمت یکدیگر اهمیت دهند.

وی افزود: بی‌اعتنایی نسبت به یکدیگر و خطاب کردن همدیگر با الفاظ نادرست به ویژه در جمع می‌تواند مودت را کم‌رنگ کند.

این متخصص حوزه بهداشت و روان، ادامه داد: تمام کارهایی که موجب استحکام زندگی می‌شود باید انجام شود،‌ مثلا زوجین سعی کنند نکات مثبت و ویژگی‌های خوب یکدیگر را بیان کنند و یکدیگر را با دیگران مقایسه نکنند تا فضا برای رشد آنها فراهم شود. متاسفانه برخی زوجین عادت دارند ارزیابی مقایسه‌ای بین خود و دیگران انجام ‌دهند، مثلا زن، شوهر خود را با مردانی که در چند موقعیت موفق‌تر هستند، مقایسه می‌کند این مسئله می‌تواند موجب تضعیف روحیه و کاهش اقتدار مرد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا بددهنی و به کار بردن الفاظ زشت که از سوی برخی دختران و پسران در زمان آشنایی پیش از ازدواج به کار برده می‌شود، بعد از ازدواج نیز تکرار شود، گفت:‌ صددرصد تکرار خواهد شد، افراد خودشان را در دوران آشنایی ارائه می‌دهند و طرز بیان نشان‌دهنده شخصیت افراد است. زوجین قبل از ازدواج افراد باید برای شکل‌گیری نگرش مثبت نسبت به یکدیگر تلاش کنند و در صورتی که این اتفاق نیفتد، بعد از ازدواج نیز به وجود نمی‌آید.

وی افزود: رعایت حجاب کلام یکی از مؤلفه‌هایی است که زوجین باید آن را لحاظ کنند. نوع صحبت کردن نشانه تربیت خانوادگی افراد است و به کار بردن الفاظ نادرست نشان می‌دهد که فرد موردنظر مورد مناسبی برای ازدواج و تشکیل خانواده نیست.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: تمام زوجین قبل از ازدواج باید با مشاور خانواده مشورت کنند و نکاتی را که به عنوان مهارت‌های زندگی و ملاک‌های انتخاب همسر به آنها آموزش داده می‌شود، در تشکیل خانواده لحاظ کنند تا زندگی شیرینی داشته باشند.

منبع: فارس