۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
تحولات شبه جزیره کره/

ایران شهروند کره جنوبی را آزاد کرد

بازگشت شهروند کره جنوبی به سئول از ایران، افزایش شمار افراد بازداشت شده خدمه کشتی غرق شده کره جنوبی به 11 نفر و رد گمانه زنی ها درباره آزمایش اتمی کره‌شمالی از جمله تحولات شبه جزیره کره است.
کد خبر : ۱۷۴۸۲۴
صراط: خبرگزاری یونهاپ با استناد به اظهارات منابع دولتی کره جنوبی از بازگشت "کیم" یکی از شهروندان این کشور به سئول خبر داد که به اتهام جاسوسی در ایران و گرفتن تصاویری از برخی تاسیسات دولتی کشورمان سال گذشته زندانی شده بود.

این خبر درحالی منتشر می شود که این شهروند کره ای به هفت سال حبس محکوم شده بود و در حال گذراندن دوران محکومیت خود بوده که سئول خواستار آزادی وی به دلایل بشردوستانه شده بود و با موافقت دولت ایران مواجه شد.

شبکه خبری سی ان ان نیز از افزایش شمار افراد بازداشت شده خدمه کشتی غرق شده کره جنوبی به 11 نفر و قربانیان به 150 کشته خبر داد.

رویترز نیز گزارش داد که بر اساس مستندات اندیشکده‌ "38North" آزمایش اتمی کره‌شمالی همزمان با سفر باراک اوباما به آسیا به خصوص دیدار با مقامات ارشد کره جنوبی دور از ذهن است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که آمریکا به دقت نظاره گر "اقدامات تحریک آمیز" کره شمالی همزمان با آغاز سفر آسیایی باراک اوباما است.

جی کارنی همچنین از کره شمالی خواست تا با عمل کردن به تعهدات بین المللی از آزمایشهای هسته ای خود دست بردارد.

کارنی با اشاره به اینکه آمریکا اطلاعاتی را درباره فعالیتهای پیونگ یانگ دریافت کرده است در عین حال از پاسخ در این باره که این اطلاعات را از کجا دریافت کرده است، اجتناب ورزید.

این درحالیست که منابع نظامی کره جنوبی با اشاره به افزایش فعالیتهای کره شمالی در سایت هسته ای "پیونگی ری" در این کشور از احتمال انجام یک آزمایش هسته ای در آستانه سفر باراک اوباما به شرق آسیا خبر داده اند.

اوباما همچنین قرار است که روز جمعه پس از پایان سفر خود به ژاپن در سفری دو روزه به سئول سفر کند که وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به این سفر، با تاکید بر لزوم افزایش تلاشها برای تقویت نیروی بازدارندگی هسته ای پیونگ یانگ خواستار توقف اقدامات خصمانه آمریکا و بهبود روابط با پیونگ یانگ شد.
منبع: مهر