۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵

اردوغان اتحادیه‌های کارگری را تهدیدکرد

نخست‌وزیر ترکیه، اتحادیه‌های کارگری را تهدید کرد که در صورت برگزاری مراسم روز کارگر در میدان «تقسیم» استانبول با پلیس مواجه خواهند شد.
کد خبر : ۱۷۴۸۲۸
صراط: به نقل از رسانه‌های ترکی، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه از اتحادیه‌های کارگری و صنفی خواست که از تجمع در میدان «تقسیم» استانبول و برگزاری مراسم در این میدان خودداری کنند و این امر را فراموش کنند.

وی طی سخنرانی در نشست فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت که حزبش اولیت طرفی بود که روز کارگر را به رسمیت شناخت.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه این سوال را طرح کرد که آیا چپی ها چنین اقدامی کرده بودند یا حزب مردمی جمهوری‌خواه یا حزب «جنبش ملی»؟ ما کسانی بودیم که مجوز رسمی این عید را صادر کردیم.

اردوغان درباره امکان تجمع اتحادیه‌های کارگری در میدان «ینی کابی» یا میدان «مالتیبه» در استانبول سخن گفت و اظهار داشت: ما همواره از کارگران جانبداری کرده‌ایم و من شخصا در روز کارگر جشن می‌گیرم و با کارگران اعلام همبستگی می‌کنم اما نمی‌توانیم بپذیریم که به اماکن عمومی خسارتی وارد شود.

وی توضیح داد: میدان ینی کابی برای تجمعات روز کارگر در اول می آماده است اما اگر این میدان کوچک است، مراسم می‌تواند در میدان مالتبه برگزار شود که بزرگتر است.

این در حالی است که سازمانهای مدتی و اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند که قصد دارند در میدان تقسیم جمع شوند زیرا این میدان سمبلی تاریخی تز تجمعات کارگری است.

اول می 1977 که به روز می خونین معروف است، شاهد کشته شدن ۳۷ نفر از سوی افراد مسلح ناشناس است که به سوی تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند و از آن زمان به بعد هر سال اول می، روز پرتنشی برای ترکیه است و به همین دلیل نیز دولت میدان تقسیم را به روی معترضان می‌بندد. در سال 2009، اول می تعطیل رسمی اعلام شد و میدان تقسیم بار دیگر شاهد تجمع در این روز و برگزاری مراسم ویژه شد. تا اینکه سال گذشته بار دیگر دولت اعلام کرد که دیگر اجازه برگزاری مراسم در این میدان را به دلیل مسائل عمرانی صادر نمی‌کند.

اردوغان در سخنرانی خود اظهار داشت: اگر اتحادیه‌های کارگری بر موضع خود مبنی بر برگزاری مراسم در میدان تقسیم اصرار ورزند، در واقع در پی درگیری و مقابله با نیروهای پلیس هستند. هر فردی باید در چارچوب قانون رفتار کند.
منبع: فارس