۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
خیرالله تقیانی‌پور:

وزیر ارشاد شناختی از تئاتر ندارد

کارگردان نمایش «طوپ و طرب» گفت: متأسفانه وزیر فرهنگ و ارشاد هیچ شناختی از تئاتر ندارد و بدون توجه به شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۳، بودجه تئاتر را کاهش داده است، به طوری که ۲۵ درصد از مبلغ قرارداد گروه‌ها کاهش پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۷۴۸۵۰
صراط: پیش از ظهر امروز، سوم اردیبهشت ماه، نشست رسانه‌ای نمایش «طروپ و طرب» با حضور خیرالله تقیانی‌پور و جواد نوری، کارگردان‌‌های این اثر در تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست تقیانی‌پور گفت صمن ارائه توضیحاتی درباره داستان این نمایش گفت: با توجه به فعالیت‌های گذشته گروه برای اجرای این نمایش از شیوه‌های نمایش‌های آئینی سنتی همچون سیاه‌بازی‌، زن پوشی‌، تخت حوضی،‌ نقالی‌ و تکنیک‌های  تعزیه استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به عدم حمایت مرکز هنرهای از نمایش «طروپ و طرب» گفت: چنین اتفاقی در تئاتر کشور دیگر عادی شده است، متأسفانه وزیر فرهنگ و ارشاد هیچ شناختی از تئاتر ندارد و بدون توجه به شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 93، بودجه تئاتر را کاهش داده است، به طوری که 25 درصد از مبالغ قرارداد گروه‌های تئاتری کاهش پیدا کرده است. وزیری که تا به حال به دیدن تئاتر نیامده است نمی‌تواند تعریف درستی از این هنر داشته باشد. پیشنهادم به علی جنتی این است که به دیدن تئاتر بیاید شاید تغییری در تصمیمات ارشاد پدید بیاید.

نوری در ادامه با اشاره به اینکه نمایش «سمنو» از فروردین سال گذشته هنوز طلب دارد، گفت: معمولاً با تغییر مدیریت بسیاری از قواعد و قوانین مدیریتی تغییر می‌کند، اما متأسفانه با تغییر مدیران تغییری در تئاتر شکل نگرفته است. متاسفانه از اسفند 92 با هیچ گروهی قرارداد بسته نشده و همه چیز به آمدن بودجه تئاتر در خرداد ماه موکول شده است.  در سال 90 نمایش «پری» را اجرا کردیم که قراردادی که برای آن منعقد شد از مبلغ حمایت نمایش «تعبیر یک رویا» که در سال 92 اجرا کردیم،‌ بیشتر بود، در حالی که تورم شرایط اقتصادی کشور و مسائل دیگر روز به روز در حال تغییر و افزایش است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تبلیغات در تئاتر بسیار کم شده است، اظهار داشت: اتفاقی هم از جانب نهادهای دیگر برای این امر انجام نشده و برای رفع این مشکل در تئاتر نیاز به مدیریت جهادی دارد که مقام معظم رهبری آن را در ابتدای سال مطرح کردند.

وی درباره همکار چندین ساله خود با تقیانی پور گفت: تجربه این اتفاق به سال 87  باز می‌گردد، برخی از آثار نمایشی می‌طلبد که به صورت مشترک تولید شود، تقیانی، کارهایی همچون  انتقال و مدیریت میزانسن را انجام می‌دهد و من نیز مدیریت اقدامات دیگری که بر عهده کارگردان است، را انجام می‌دهم. وظایف سنگینی بر عهده یک کارگردان است که ما سعی می‌کنیم با همکاری یکدیگر آن را کاهش دهیم.

خیرالله تقیانی‌پور نیز در این رابطه اظهار داشت: جواد نوری به عنوان چشم سوم اثر است و ما تمام بحث‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به نمایش را قبل و بعد از تمرین انجام می‌دهیم تا تداخلی به وجود نیاید.

نمایش «طروپ و طرب» از هفتم اردیبهشت 93 هر روز ساعت 19:30 در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.


منبع: تسنیم