۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰

چرا ظریف ضیافت ناهار لاوروف را ترک کرد؟

خبرگزاری ها اعلام کرده بودند که در پایان نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم ضیافت ناهار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شرکت کرده است. حتی اعلام کرده بودند که وزیر امور خارجه ایران در این ضیافت ناهار با وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز گفت‌وگوها یی انجام داده است.
کد خبر : ۱۷۴۸۷۷
صراط: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز سه شنبه در سفری یک روزه برای حضور در اجلاس وزیران خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر به مسکو سفر کرده بود. در این سفر وی با لاوروف همتای روس خود درباره طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ ای و بین‌المللی رایزنی کرده اند.

دو وزیر خارجه در مذاکرات‌شان موضوعات دو جانبه از جمله همکاری‌ها در حوزه خزر ، تدوین رژیم حقوقی دریای خزر و افزایش ارتباط و همکاری مجالس دو کشور را مرور کردند.

در عین حال برخی خبرگزاری ها اعلام کرده بودند که در پایان نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم ضیافت ناهار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شرکت کرده است. حتی اعلام کرده بودند که وزیر امور خارجه ایران در این ضیافت ناهار با وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز گفت‌وگوها یی انجام داده است.

این در حالی است که خبرنگار تابناک اطلاع پیدا کرده است که ظریف به دلیل وجود مشروبات الکلی در ضیافت ناهار لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شرکت نکرده است.

اقای ظریف پس از اینکه متوجه می شود که بر روی میزهای نهار مشروبات وجود دارد از حضور در این مراسم امتناع می کند. در همین حال  لاوروف وزیر امور خارجه  در واکنش به عدم حضور ظریف به وزیر امور خارجه کشورمان می گوید، این رسم روسی است و چون میهمانان دیگری هم وجود دارد، نمی توانیم مهمانی را کنسل کنیم و از ظریف می خواهد که  ناراحت نشود.

ظریف نیز در پاسخ به لاوروف می گوید، عدم حضور ما در جایی که شراب وجود دارد رسم ایرانی است و ما هم نمی توانیم شرکت کنیم و امیدوارم شما ناراحت نشوید. وزیر امور خارجه در اقدامی مبتنی بر عمل به ارزش های دینی و اسلامی در ضیافت ناهار شرکت  نکرده است و پس از کنفرانس مطبوعاتی خداحافظی می کند.


منبع: تابناک