۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

تجار مسلمان اتحادیه تشکیل می‌دهند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب کشورهای اسلامی با تاکید بر نقش سازنده اتحاد در جوامع اسلامی، گفت: حل مشکلات جهان اسلام تنها از طریق وحدت ممکن می شود و این مجمع نیز به دنبال افزایش وحدت اسلامی در میان جوامع و مسلمانان است.
کد خبر : ۱۷۴۹۴۷
صراط:  آیت الله محسن اراکی شامگاه چهارشنبه در نشستی خبری که با موضوع تبئین اقدامات مجمع جهانی تقریب مذاهب کشورهای اسلامی در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: مسئله وحدت از دیرباز مورد توجه بزرگان جهان اسلام قرار داشته و می توان آن را چاره گشای جوامع اسلامی برشمرد.

وی با بیان اینکه بیش از یک قرن است که خاورمیانه درگیر جنگ های داخلی بوده است، خاطرنشان کرد: این جنگ ها در نتیجه تفرقه های داخلی کشورها شکل گرفته است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب کشورهای اسلامی با هدف ایجاد و گسترش وحدت میان جوامع اسلامی و مسلمانان تاسیس شده است، یادآور شد: این مجمع در دو دوره فعالیت خود تاکنون دو مرحله را پشت سرگذاشته که مرحله اول تئوری سازی و مرحله دوم ترویج گفتمان تقریب و جهانی کردن آن بوده است.

وی تاکید کرد: ما پیام هایی را از طریق سفیر جدید عربستان به پادشاه این کشور ارسال کرده ایم و بدون شک اگر کشورعربستان با ایران همکاری کند این همکاری در ثبات و حفظ وحدت منطقه بسیار اثر گذار خواهد بود، ضمن اینکه همین مذاکرات با سران کشورهای لبنان، مصر، سوریه، عراق، پاکستان، اندونزی، مالزی،‌بحرین، عمان و ... نیز مطرح شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب کشورهای اسلامی، خاطرنشان کرد: بدون شک اگر جوامع اسلامی در عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... با یکدیگر همکاری کنند می توانند بر دشمنان فائق آمده و راه پیشرفت خود را بیش از گذشته هموار کنند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه ایران پایتخت مجمع تقریب مذاهب جهان است، گفت: بدون شک اگر اقدامات و برنامه های این مجمع نبود امروز تمامی جوامع اسلامی درگیر جنگ داخلی شده بودند چرا که دشمنان اسلام بودجه های زیادی را صرف ایجاد جنگ مذهبی و دامن زدن به اختلافات کرده اند به گونه ای که با راه اندازی نزدیک به ۱۰۰ ماهواره به دنبال اشاعه فتنه مذهبی و تحریک مسلمین برعلیه یکدیگر هستند.

وی نقش مجمع جهانی تقریب مذاهب در کنترل مشکلات را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: اگر برنامه ها و اقدامات گسترده این مجمع نبود امروز همه جوامع اسلامی درگیر یک جنگ داخلی شده بودند.

این مقام مسئول، مصر، سوریه، بحرین، عراق، افغانستان و پاکستان را از جمله اهداف دشمنان در به راه انداختن جنگ های مذهبی معرفی کرد که قصد دارند جنگ های داخلی در آن ها به راه انداخته شود و یا تاکنون به راه انداخته اند.

آیت الله اراکی در ادامه و با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب کشورهای اسلامی در مرحله سوم اقدامات خود قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این فاز تقریب مذاهب وارد فاز پروژه های عملیاتی خواهد شد که از جمله آن ها می توان به طرح تاسیس مساعی حمیده که از حدود ۴۰ نفر از بزرگان شیعه و سنی تشکیل شده است.

وی افزود: همچنین ظرف مدت ۱۵ تا ۲۰ روز آینده نیز قرار است یک کنفرانس بزرگ با هدف حمایت از اقصی فلسطین در کشور مالزی برگزار شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب کشورهای اسلامی، تشکیل اتحادیه بین المللی زنان مسلمان را از دیگر برنامه های این مجمع در فاز سوم عنوان و خاطرنشان کرد: همچنین تشکیل اتحادیه بازرگانان جهان اسلام نیز در دستور کار قرار دارد و در همین راستا تعداد زیادی از بازرگانان دنیا تا چند روز آینده در کیش حضور خواهند یافت و در خصوص نقش اقتصاد در وحدت بحث می کنند.

وی گفت: ما توانستیم گفتمان تقریب را به تمام جوامع اسلامی بکشانیم و خوشبختانه در اهداف و برنامه هایکان نیز بسیار موفق بوده ایم.

آیت الله اراکی در ادامه از برگزاری همایشی تحت عنوان "امامت مسلمین، راهبر ایجاد امت واحده اسلامی" در شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: این همایش بزرگ در راستای میدانی کردن کار تقریب مذاهب کشورهای اسلامی است که صبح روز پنجشنبه در تالار انتظار کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی گفت: کرمانشاه که تنوع اقوام و مذاهب در آن به خوبی مشاهده می شود، بزرگان آن توانسته اند وحدت خوبی را در میان آحاد مختلف مردم برقرار کنند و این می توان برای بسیاری از استان های دیگر کشور نیز الگو باشد.
منبع: مهر