۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
درد و دل رؤسای انجمن‌های پزشکی در دیدار با وزیر رفاه

دست دولت از جیب پزشکان کوتاه نمی‌شود

رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: متأسفانه نگاه موجود به تعرفه ها کارشناسی نیست و با افزایش تورم دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد دست دولت از جیب پزشکان و گرفتن سوبسید از آنها تمامی ندارد.
کد خبر : ۱۷۴۹۹۴
صراط:  پیش از ظهر امروز نشستی تخصصی و مشترک میان سازمان تأمین اجتماعی و انجمن‌های علمی و تخصصی پزشکی در هتل همای تهران برگزار شد که علاوه بر حضور رؤسای انجمن‌ها، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، رئیس سازمان نظام‌پزشکی به همراه اعضای هیأت مدیره سازمان‌های مربوطه به گفت‌وگو نشستند.
 
در این نشست، محمدمهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: تا نگاه دولت به سلامت به عنوان یک اولویت تغییر نکند، سلامت ارتقاء نمی‌یابد و فشار به پزشکان بیشتر می‌شود. بیش از نیمی از سال را صرف کار کارشناسی تعیین تعرفه می‌کنیم، اما درنهایت اتفاق خاصی نمی‌افتد.
 
وی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی بیمه، متأسفانه نگاه موجود کارشناسی نیست، اما انتظار داشتیم ارزش نسبی خدمات پزشکی به نسبت دیگر خدمات اجتماعی با افزایش تورم دیده شود تا هر سال دغدغه تعرفه‌ها را نداشته باشیم.
 
قیامت گفت:‌ همه چیز گران می‌شود اما تعرفه‌ها تغییری نمی‌کنند و با اینکه وارد سال جدید شده‌ایم، اما هنوز تعرفه‌های درمانی اعلام نشده‌اند.
 
رئیس انجمن بیهوشی گفت: به نظر می‌رسد دست دولت در جیب پزشکان و گرفتن سوبسید از آنها تمامی ندارد، امیدواریم تکلیف تعرفه ها سریعاً مشخص شود و کیفیت خدمات در بخش آی‌سی‌یو که به شدت کاهش یافته ارتقاء یابد.
 
وی افزود: امیدواریم سازمان تأمین‌اجتماعی که 60 درصد خدمات را برعهده دارد به کیفیت بخش آی‌سی‌یو و خدمات در اتاق عمل‌ها نگاه ویژه‌ای کند.
 
در این نشست رایگانی رئیس انجمن طب فیزیکی گفت: معضل مهم در کشور، عدم توجه به سلامت است، متأسفانه درمان‌محور شده‌ایم و راهی به جز پرداختن به شاخص‌های اجتماعی سلامت نداریم.
 
وی افزود: جایگاهی بهتر از وزارت بهداشت برای پرداختن به این شاخص‌ها وجود ندارد، در حالی که باید ویزیت و مشاوره در هر رشته‌ای دیده شود و توأم با سیاستگذاری و پایش باشد.
 
همچنین محمد وجگانی رئیس انجمن جامعه آزمایشگاهی پیشنهاد کرد: شورای ملی انجمن ها تشکیل شود تا به سیاستگذاران کمک شود.
 
وی در پرداخت‌های آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه‌ها از بنگاه‌های اقتصادی هستند که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که تجهیزات و کیت آزمایشگاهی با یک سال تأخیر هزینه‌هایش پرداخت می‌شود.
 
همچنین در این نشست، ساغری رئیس انجمن پزشکی هسته‌ای گفت: با توجه به راه‌اندازی روش پت اسکن که برای درمان سرطان و تشخیص آن استفاده می‌شود بسیار گران است و انتظار داریم سازمان تأمین اجتماعی آن را تحت پوشش قرار دهد تا بیماران بیش از این دچار مشکل نشوند.
منبع: فارس