۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲

جزئیات افزایش قیمت بنزین و سی‌ان‌جی

در راستای اجرای گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 700 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد 1000 تومان تعیین و همچنین سی ان جی به قیمت 450 تومان در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.
کد خبر : ۱۷۵۰۵۴
صراط: در راستای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین که به عنوان مهمترین حامل انرژی محسوب می‌شود، با تصمیم دولت افزایش یافت.

*افزایش قیمت بنزین در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

از آذر ماه سال 89 در راستای اجرای گام نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین با نرخ 100 تومان خداحافظی کرد و بر اساس تصمیم دولت وقت بنزین با دو نرخ نیمه یارانه‌ای 400 تومان و به صورت سهمیه ماهانه 60 لیتری و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان در هر لیتر عرضه شد اما بار دیگر به دلیل اینکه طبق قانون باید در مدت 5 سال قیمت بنزین و گازوئیل به 95 درصد فوب خلیج فارس برسد، قیمت این دو حامل انرژی افزایش یافت و با تصمیم دولت یازدهم از امروز هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای 700 تومان و بنزین آزاد 1000 تومان عرضه می‌شود.

همچنین گازوئیل 250 تومان، بنزین سوپر 1100 تومان عرضه می‌شود

با توجه به اینکه هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس (روی کشتی) نزدیک به یک دلار است، بنابراین با این افزایش قیمت بنزین همچنان به هدف قانون نرسیده و به نظر می‌رسد در سال‌های بعد نیز باید منتظر افزایش مجدد قیمت بنزین باشیم.

*عرضه بنزین 3 نرخی در جایگاه ها

همانطور که بارها اعلام شد به گفته مسئولان دولت یازدهم اگرچه قیمت بنزین افزایش یافت اما بنزین 400 تومانی موجود درکارت‌های سوخت نمی‌سوزد و مصرف کنندگان می‌توانند با خیال آسوده ابتدا این بنزین سهمیه‌ای را که هم اکنون به گفته برخی از مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی حدود 2 میلیارد و 700 میلیون لیتر است مصرف کرده و سپس از بنزین 700 تومانی که قرار است به عنوان سهمیه‌های جدید در کارت‌های سوخت واریز شود استفاده کنند.

بنابراین تا زمان اتمام بنزین 400 تومانی موجود درکارت‌های سوخت بنزینی که در جایگاه‌ها عرضه می‌شود 3 نرخی است که این نرخ‌ها به ترتیب شامل بنزین سهمیه‌ای‌ قدیمی 400 تومانی، بنزین سهمیه ای 700 تومانی و بنزین آزاد 1000 تومانی است.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود واریز سهمیه‌های سوخت اردیبهشت ماه خودروهای شخصی است که براساس گفته های برخی از مسئولان دولتی اگرچه این سهمیه در ابتدای اردیبهشت ماه جاری به کارتهای سوخت واریز نشد اما با اعمال نرخ های جدید این سهمیه در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

*قیمت بنزین آزاد در جایگاه‌ها به صورت تومان محاسبه می شود

براساس گفته های بیژن حاج محمدرضا،رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین هم اکنون مشکلی که در جایگاه های بنزین وجود دارد بحث شمارش گرهای تعبیه شده در دستگاه های سوخت‌گیری است.

اگر چه تا روز گذشته قیمت بنزین که در این شمارش‌گرها نمایش داده می‌شد به صورت ریال بود اما به دلیل اینکه قیمت بنزین آزاد در واقع 10000 ریال در هر لیتر است، این نمایشگرها نمی‌توانند جمع کل بنزین مصرفی هر خودرو را به درستی و با قیمت ریال نشان دهند.

از این رو مصرف کنندگان باید دقت لازم را داشته باشند که از امشب تا زمانی که قرار است فکر اساسی در زمینه کنتورهای نمایشگر صورت بگیرد، قیمت بنزین مندرج در این نمایشگرها به صورت تومان خوانده تا مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نشود و تنها این مورد در بنزین آزاد کاربرد دارد زیرا بنزین سهمیه‌ای 700 تومان یا معادل 7000 ریال است و در این خصوص مشکلی در کنتورهای نمایشگر نیست.

*قیمت سی ان جی 450 تومان

براساس این گزارش مصرف‌کنندگان سی ان جی نیز  باید دقت لازم را داشته باشند که با افزایش قیمت بنزین قیمت هر متر مکعب سی ان جی نیز افزایش پیدا کرده است و دیگر هر متر مکعب گاز سی ان جی با نرخ 310 تومان عرضه نمی‌شود. براساس این هر متر مکعب سی ان جی 450 تومان قیمت‌گذاری شده است.
منبع: فارس