۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱

لیست رفسنجانی برای انتخابات خبرگان

اسفند ماه سال 94 و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است که انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شود و در فاصله کمتر از 2 سالی که تا این انتخابات باقی مانده، برخی چهره ها و شخصیت های سیاسی کشور از همین حالا به فکر 2 سال آینده و حضوری فعال در انتخابات خبرگان افتاده اند.
کد خبر : ۱۷۵۵۳۷
صراط: هر روز که می گذرد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دورتر شده و به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک می شویم. از همین رو جریانات سیاسی در حال آماده سازی تشکیلات و برنامه های خود برای این دو انتخابات آتی کشورمان می باشند.
 
اسفند ماه سال 94 و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است که انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شود و در فاصله کمتر از 2 سالی که تا این انتخابات باقی مانده، برخی چهره ها و شخصیت های سیاسی کشور از همین حالا به فکر 2 سال آینده و حضوری فعال در انتخابات خبرگان افتاده اند.
 
هاشمی با لیست مجتهدان مصلح و معتدل می آید
 
هاشمی رفسنجانی جزو اولین افرادی است که برنامه خود را برای حضور در انتخابات آینده مجلس خبرگان آغاز کرده و در همین خصوص شنیده ها حاکی از برنامه ریزی گسترده آیت الله برای ورود به عرصه انتخابات مجلس خبرگان است. بر همین اساس طیف هاشمی در تهران  لیست انتخاباتی مجلس خبرگان با نام مجتهدان مصلح و معتدل را تهیه کرده و در حال تکمیل آن در شهرستان ها نیز هستند. در همین خصوص گفته می شود احتمالاً از حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی، محقق داماد، سید حسن خمینی و مجید انصاری برای تکمیل این لیست استفاده شود.
 
البته هاشمی رفسنجانی در ادوار مختلف بعد از انقلاب در انتخابات بسیاری شرکت کرد و در برخی از آنها پیروز و در برخی دیگر با شکست روبرو شد. بعد از حضور در مجلس شورای اسلامی در دوران جنگ و جلوس بر جایگاه ریاست جمهوری به مدت 8 سال در دوران بعد از جنگ، هاشمی رفسنجانی در دوران اصلاحات اندکی از سیاست فاصله گرفت. اما سال 84 وی بار دیگر قصد بازگشت به انتخابات را کرد و در این راه نیز اصلاح طلبان پشیمان از حمله سال‌های گذشته خود به هاشمی و ازدست دادن فرصت او، به نحوی پراکنده وغیر منسجم به حمایت از وی روی آوردند و سرانجام عرصه به فردی واگذار شد که روزگاری سمت استانداری اردبیل در دولت سازندگی را یدک می کشید.
 
هاشمی رفسنجانی اما 4 سال بعد و در جریان انتخابات سال 88 نیز جزو افراد تاثیر گذار انتخابات بود و هر چند خود شخصا وارد گود نشد اما به یکی از بازی گردانان اصلی انتخابات تبدیل شد تا اینکه زمان ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 فرا رسید و در آخرین ساعات مهلت ثبت نام با حضور در وزارت کشور برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری وارد گود شد. این در حالی بود که  این بار هاشمی نتوانست از کانال شورای نگهبان عبور کند و در نهایت در نخستین مراحل متوقف شد.
 
حالا و در فاصله کمتر از 2 سالی که به زمان برگزاری انتخابات سال 94 باقی مانده، هاشمی رفسنجانی به فکر یک برنامه ریزی جدید برای شرکت در انتخابات است. از همین رو به احتمال فراوان طی ماه های آینده مطالب بیشتری در این خصوص خواهیم شنید.
 
اصلاح طلبان، مقابل یا در کنار هاشمی؟
 
جریان اصلاحات که در طول سال های اخیر بیش از سایر گروه های سیاسی به دنبال بازگشت به قدرت است، از همان روزهای اولیه بعد از انتخابات سال 92 به فکر موفقیت در انتخابات مجلس و خبرگان افتاد. اصلاح طلبان که در انتخابات سال 88 نیز تمام نیروی خود را به گرفتند تا پیروز شوند، در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز مورد اقبال چندان دولت تدبیر و امید قرار نگرفته و از بین اصلاحاتی ها فقط برخی از آنهایی که نرمش و اعتدال در گفتارشان جا داشت توانستند جایی در دولت یازدهم برای خود دست و پا کنند.  
 
حالا با گذر از دوران انتخابات سال 92 و کامل شدن مهره های کابینه دولت یازدهم، آن دسته از اصلاح طلبانی که بیرون از گود مانده اند برای بازیابی قدرت خود با شعار فتح سنگر به سنگر، برنامه های آتی نظام را هدف گرفته اند. بعد از آنکه هیاهوی آغاز فعالیت های اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی های مجلس دهم موجب ایجاد انشقاق در میان اصلاحاتی ها شد، حالا تئوریسین های این جریان به این فکر افتاده اند که گام نخست را با حضور فعال در انتخابات مجلس خبرگان بردارند.  
 
آنها در این راه گوشه چشمی هم به اتفاقات رخ داده در جریان انتخابات خبرگان رهبری سال 85 نیز دارند. شاید انتخابات مجلس خبرگان سال 85 به خاطر بسیاری نیاید، انتخاباتی که در آن جریان اصلاحات به دلیل واگذاری قدرت از دولت خاتمی به دولت احمدی نژاد حضور چشمگیری در قدرت نداشتند و انتخابات خبرگان را راهی برای بازگشت دوباره به عرصه فعالیت های سیاسی قلمداد کرده بودند. اما در مقابل اصولگرایان بعد از 8 سال و با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد قدرت را در دستان خویش می دیدند تصمیم گرفتند تا مقابل اصلاح طلبان ایستاده و اجازه فعالیت گسترده آنها در انتخابات خبرگان را ندادند.     
 
اکنون اصلاح طلبان که خود را عامل اصلی موفقیت حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری می دانند، به این فکر افتاده اند تا برای حصول موفقیت همان گام سنگر به سنگر را باید دنبال کنند. به همین دلیل در فاصله یکسال مانده تا انتخابات مجلس خبرگان و در فضایی که یکی از اعضای این مجلس توانست سکان ریاست جمهوری کشور را به عهده بگیرد، بار دیگر اصلاح طلبان خود را آماده حضور در انتخابات مجلس خبرگان می کنند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا اصلاح طلبان در راستای حضور خود در انتخابات خبرگان با هاشمی رفسنجانی همگام می شوند یا اینکه رویه ای جدا از وی اتخاذ کرده و با عنوانی جدید وارد گود خواهند شد.
منبع: فردا
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴۱
۵۰
بیایید مرد و مردانه به فکر تنها کشور شیعه در دنیای کفر گرفته باشیم راز و رمز پیروزی ها را که دانستنش هم ساده است و انقلاب شکوهمند اسلامی را در شرایط ناباوری پیروز کرد را پیشه و روش خود کنیم نه جیب و سود شخصی را < ارکان پیروزی اتحاد و وحدت و برادری و رهبری واحد و امت واحده و اخلاص عمل و ... خود دانید .