۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

اعدام جنجال برانگیز یک زندانی آمریکایی

یک متهم به قتل دختر 19 ساله آمریکایی، هنگام اعدام به روش تزریقی، زجرکش شد و مرد. اعدام متهم دیگر، به تجاوز و قتل دختر 11 ماهه فعلا به تعویق افتاد. آمریکا مخالف اعدام در ایران و دیگر کشورهاست!
کد خبر : ۱۷۵۹۷۳
صراط: در حالی مقامات آمریکایی، ایران را به دلیل اعدام قاچاقچیان عمده مواد مخدر و قاتلان، ضد حقوق بشر می خوانند و بیانیه می دهند که در خود آمریکا همچنان اعدام با روش های مختلف انجام می شود. در تازه ترین اعدام انجام گرفته در آمریکا، متهم در هنگام تزریق مواد کشنده، دچار تشنج شد و با درد فراوان از دنیا رفت.

مقامات آمریکایی هیچگاه به این سؤال پاسخ نداده اند که اگر اعدام، ضد حقوق بشر است پس چرا در آمریکا اجرا می شود؟ و اگر لازم است، پس چرا علیه ایران بیانیه ضد حقوق بشری می دهند و جار و جنجال می کنند؟ در همین خبر می خوانیم که متهم دوم که موقتا حکم اعدامش در آمریکا به تعویق افتاده است، متهم به تجاوز و قتل طفلی 11 ماهه است. آیا چنین شخصی را جز با اعدام می توان مجازات کرد؟

به نوشته سایت انگلیسی بی بی سی فارسی(bbc persian)، مقام‌های ایالت اوکلاهاما در آمریکا دستور داده‌اند گزارش کاملی درباره اعدام بحث‌برانگیز یک زندانی هنگام 'تزریق مواد کشنده' تهیه شود.

این زندانی ۳۸ ساله به نام کلیتون لاکت، پس از تزریق دارویی که برای اعدام محکومان به کار می‎رود، دچار تشنج شد و یک ساعت بعد به دلیل سکته قلبی از دنیا رفت.

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که بحث‌های جدی درباره قانونی بودن اعدام با 'تزریق مواد کشنده سه‌گانه' در آمریکا در جریان است.

این شیوه اعدام سال ۱۹۸۲ برای اولین بار در تگزاس آمریکا اجرا شد.

اولین دارو سیستم عصبی مرکزی را از کار می‌اندازد و زندانی را بی‌هوش می‌کند. دومین دارو عضلات را از کار می‌اندازد و تنفس را متوقف می‌کند. سومین دارو که پتاسیم کلراید است قلب را از کار می‌اندازد.

استدلال مخالفان این است که تزریق مواد کشنده می‌تواند ناقض اصل ممنوعیت "مجازات غیرعادی و بی‌رحمانه" در متمم قانون اساسی آمریکا باشد.


تزریق مواد کشنده سه‌گانه در سه مرحله ابتدا محکوم را بی‌هوش می‌کند، سپس دستگاه تنفس و قلب را از کار می‌اندازد.

'تلاش برای حرف زدن'

اجرای حکم اعدام کلیتون لاکت ساعت ۱۸:۲۳ عصر دیروز سه شنبه ۲۹ آوریل به وقت محلی شروع شد.

لاکت ۱۰ دقیقه بعد از تزریق اول بی‌هوش شد. ماموران مشغول تزریق دو داروی کشنده دیگر بودند که زندانی ناگهان با نفس‌های سنگین شروع به تکان خوردن کرد.

لکانتی فرانسیسکو، خبرنگار محلی که در لحظه اعدام حضور داشت به بی‌بی‌سی گفت: "لاکت دست و پایش را تکان می‌داد و سرش را به زور بالا نگه داشته بود، چیزهایی زمزمه می‌کرد انگار که سعی کند حرف بزند."

ماموران زندان بعد از این اتفاق پرده‌ای را که بین اتاق اعدام و شاهدان بود، کشیدند. بعد از این حادثه، اجرای اعدام متوقف شد.


جری میسی، سخنگوی اداره زندان‌های ایالت اوکلاهاما به رسانه‌ها گفت "به دلیل پارگی یکی از رگ‌ها، داروی تزریق شده به‌خوبی عمل نکرد و مامور اجرا دستور داد که روند اجرای مجازات اعدام متوقف شود."

اما وکیل آقای لاکت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که موکلش بازوهای بزرگ و رگ‌های برجسته‌ای داشت.

مادلین کوهن، وکیل این زندانی که شاهد اجرای مراسم اعدام بود، می‌گوید که موکلش "تا حد مرگ شکنجه شده" است. او خواستار بررسی داروی تزریق شده، خلوص آن و رسیدگی قضایی به این ماجرا است.

کلیتون لاکت در سال ۱۹۹۹ به جرم کشتن یک زن ۱۹ ساله به نام استفانی نیمن به اعدام محکوم شد. او شاهد بود که چطور دو همدستش خانم نیمن را زنده دفن کرده‌اند. استفانی نیمن و دوستانش قصد داشتند مانع دستبرد به یک خانه شوند.

تعویق اعدام مشابه

به دنبال این اتفاق اجرای حکم اعدام یک زندانی دیگر هم که قرار بود دو ساعت بعد در همان اتاق اعدام شود، به مدت دو هفته متوقف شده است.


چارلز وارنر ۴۶ ساله در سال ۱۹۹۷ به جرم تجاوز به یک دختر ۱۱ ماهه و قتل او به اعدام محکوم شد.

آقای وارنر و آقای لاکت هر دو تقاضا کرده بودند که نام شرکت تامین‌کننده ماده تزریقی را بدانند تا از کیفیت آن اطمینان داشته باشند و بدانند که دارو‌ها به طور قانونی تهیه شده است؛ اما دادگاه بر اساس قانون ایالت اوکلاهاما با این درخواست مخالفت کرد.

بر اساس قانون ایالتی اوکلاهاما، مقام‌های قضایی نمی‌توانند مشخصات شرکت تهیه‌کننده مواد کشنده را افشا کنند؛ حتی اگر دادگاه حکم بدهد.

ماه مارس امسال دادگاهی به نفع این دو زندانی حکم داد، اما دادگاه عالی هفته گذشته این حکم را نقض کرد.

در سال‌های اخیر، کارخانه‌های داروسازی در اقدامی اعتراضی به ادامه اجرای احکام اعدام در آمریکا، از فروش محصولات خود که می‌تواند در اعدام محکومان کاربرد داشته باشد، خودداری می‌کنند.

در بعضی موارد سعی شده است که با ترکیب داروهای شیمیایی‌‌ همان ماده‌ای که شرکت‌های داروسازی پیش‌تر برای تزریق کشنده می‌ساختند، تهیه شود.

از مواد کشنده سه گانه اولین بار سال ۱۹۸۲ در ایالت تگزاس آمریکا استفاده شد و از آن پس به عنوان یک روش رایج اعدام در آمریکا به کار گرفته می شود.

این شیوه اعدام به عنوان جایگزینی انسانی‌تر برای خفگی با گاز و صندلی الکترونیکی معرفی شده اما منتقدان می‌گویند که این شیوه هم می‌تواند باعث رنج محکومان شود.

بعضی از ایالت‌های آمریکا که همچنان در آن‌ها مجازات اعدام اعمال می‌شود، به شیوه تزریق تکی داروی کشنده روی آورده‌اند، اما ایالت اوکلاهاما از ایالت‌هایی است که همچنان تزریق سه‌گانه در آن رواج دارد.


منبع: جام نیوز
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز