۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

بلاتکلیفی پرونده مهدی هاشمی بعد از 590 روز

پرونده مهدی هاشمی با کیفرخواستی ۱۲۵ صفحه‌ای در تاریخ ۱۵ اردیبهشت سال ۹۲ از سوی دادگاه به دادسرای تهران بازگردانده شد تا ایرادات آن برطرف شود اما با گذشت یک سال هنوز این پرونده به دادگاه بازگردانده نشده است.
کد خبر : ۱۷۶۵۴۹
صراط: مهدی هاشمی شامگاه یکشنبه 2 مهر ماه سال 91 با پرواز شماره EK977 هواپیمایی امارات، از دوبی به کشور بازگشت.

متهم پس از بازگشت به تهران در فرودگاه توسط نماینده دادستانی تفهیم اتهام شد و تعهد داد تا 24 ساعت بعد خود را به دادستانی معرفی کند.

آغاز تحقیقات از مهدی هاشمی

سرانجام مهدی هاشمی در تاریخ 3 مهر به دادسرای اوین رفت و براساس وعده‌ای که دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده وی داده بود تحقیقات از این فرد آغاز شد.

مهدی هاشمی آزاد شد

دادسرای تهران در تاریخ 26 آذر عنوان کرد که مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد.

صدور کیفرخواست برای متهم

نهایتاً پس از 107 روز گذشت از بازداشت موقت مهدی هاشمی و آغاز رسیدگی به پرونده وی دادستان تهران در 20 دی ماه اعلام کرد کیفرخواست پرونده اتهامی مهدی هاشمی صادر شده و این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

قاضی سراج مسئول رسیدگی به پرونده مهدی

در ابتدای اسفند سال 91 و تنها 5 ماه بعد از بازگشت مهدی هاشمی به کشور و آغاز رسیدگی به پرونده وی یک منبع آگاه از تعیین قاضی برای رسیدگی به این پرونده خبر داد.

این منبع اگاه گفت: قاضی ناصر سراج قاضی پرونده فساد 3 هزار میلیاردی به عنوان قاضی پرونده مهدی هاشمی انتخاب شده است و قرار است به این پرونده رسیدگی کند.

انتخاب 15 اردیبهشت به عنوان اولین روز محاکمه

پس از انتخاب قاضی سراج به عنوان مسئول رسیدگی به این پرونده وی در مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص زمان برگزاری دادگاه گفت: باید پرونده را مطالعه کرده و سپس زمان تعیین شود.

پس از این اظهار نظر و با گذشت حدود یک ماه در اوایل سال 92 عنوان شد که روز 15 اردیبهشت برای محاکمه مهدی هاشمی انتخاب شده است و دادگاه در این روز تشکیل می‌شود.

لغو اولین جلسه دادگاه به دلیل درخواست استمهال

15 اردیبهشت اولین جلسه رسیدگی به دادگاه مهدی هاشمی آغاز شد.

قاضی سراج که تا پیش از روز جلسه دادگاه در خصوص علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه اظهار نظری نکرده بود دادگاه را همانطور غیرعلنی آغاز کرد.

دادگاه به محض شروع مواجهه شد با درخواست وکلای مهدی هاشمی آن هم برای استمهال که این درخواست با موافقت قاضی سراج روبرو شد، اما مشخص شد دلیل این استمهال مشکلات و ایراداتی بوده است که در جریان بازپرسی و تحقیقات اولیه پرونده رخ داده است.

به این ترتیب پرونده مهدی هاشمی به دادسرای تهران بازگشت تا بار دیگر تحقیقات برای رفع نقایص این پرونده آغاز شود.

پرونده مهدی هاشمی ایرادهای سنگینی دارد/ زمان رسیدگی طولانی می‌شود

قاضی رسیدگی کننده به پرونده مهدی هاشمی گفت: پرونده مهدی هاشمی ایرادهای سنگینی دارد و همین موضوع زمان رسیدگی را طولانی می‌کند.

قاضی ناصر سراج در حاشیه پانزدهمین جشن حمایت از زندانیان که در تاریخ 27 تیر در سازمان زندان ها برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که چرا پس از 2 ماه که پرونده مهدی هاشمی از دادگاه به دادسرا رفته تازه قرار است برای پرونده بازپرس تعیین شود گفت: پرونده مهدی هاشمی ایرادهای سنگینی دارد.

وی افزود: به دلیل ایرادات فراوانی که در این پرونده وجود دارد مدت زمان رسیدگی طولانی خواهد شد

منتظر بازگشت پرونده از  دادسرا هستیم

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان مراسم تودیع خود با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص پرونده مهدی هاشمی، گفت: پرونده در مرحله دادسرا است و منتظر بازگشت آن هستیم.

بازپرس مشغول مطالعه پرونده است

محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی هم در نشست خبری خود در خصوص پرونده مهدی هاشمی، گفت: من بازپرس پرونده را دیدم و از وی در این خصوص سئوال کردم ایشان گفتند که مشغول مطالعه پرونده هستند.

وی افزود: قبول داریم که پرونده زمان‌بر شده بنابراین امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر نواقص را برطرف کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: بدون شک هر پرونده‌ای که رسیدگی به آن طولانی شود حاشیه‌ساز خواهد شد.

درخواست نماینده تهران از دستگاه قضا

حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر دستگاه قضایی به پرونده مهدی هاشمی شد و گفت: از دستگاه قضایی می‌خواهم تا سریع‌تر در خصوص پرونده مهدی هاشمی تعیین تکلیف کند.

وی افزود: ادعای نقصان پرونده تا کی باید ادامه یابد؟ مردم سئوال می‌کنند که چرا اصول 19 و 20 قانون اساسی که می‌گوید همه در برابر قانون برابرند و هیچ نژادی بر دیگری برتر نیست، اعمال نمی‌شود؟

آیا با نقصان پرونده فرزند یک کشاورز یا کارمند یا کارگر هم همین‌طور مماشات می‌شد؟

آخرین اخبار در رابطه با پرونده مهدی هاشمی از زیان وکیل وی

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس آن هم در مهر سال 92 در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی، گفت: ما پرونده را مطالعه نکرده‌ایم اما بازپرس رسیدگی کننده به پرونده مهدی هاشمی در حال تکمیل تحقیقات خود در این زمینه است.

وی افزود: من برای پیگیری پرونده به دادسرا مراجعه کردم اما بازپرس در جواب من گفت که در حال تحقیق است و در صورت نیاز ما را برای پاسخگویی فرامی‌خواند.

وکیل مهدی هاشمی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که پرونده زودتر به سرانجام برسد اما دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد.

علیزاده طباطبایی، خاطرنشان کرد: بازپرس نمی‌تواند زمان معینی را به ما اعلام کند چرا که در حال مکاتبه با سازمان‌های مختلف است و پاسخ این سازمان‌ها تحقیقات وی را تکمیل خواهد کرد.

سرنوشت پرونده مهدی هاشمی را از دادسرا پیگیری کنید

قاضی ناصر سراج در تاریخ 16 آذر سال 92 درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی گفت: این پرونده در دادسرای تهران است و باید علت طولانی شدن و سرانجام آن را از دادسرا پیگیری کنید.

قاضی ناصر سراج در جمع خبرنگاران در خصوص پرونده مهدی هاشمی و طولانی شده این پرونده در دادسرا گفت: پرونده در دادسرای تهران است و موضوع طولانی شدن آن را از دادسرا باید پیگیری کنید.

وی در خصوص پرونده خاوری گفت: این فرد در آینده نزدیک محاکمه می‌شود. خاوری پیش از خروج از کشور وکیل داشته و وکیل وی حتی در دادسرای اهواز هم حاضر شده است.

از سرنوشت پرونده مهدی هاشمی بی اطلاعم

اما در اخرین اظهار نظر در تاریخ 9 اسفند سال 92 رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره پرونده مهدی هاشمی نیز گفت: این پرونده از ان زمان که به دادسرا رفته هنوز برنگشته است. و من اطلاعی ندارم.

590 روز گذشت

اما با توجه به گذشت بیش از 590 روز از آغاز رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی و همچنین گذشت یک سال از بازگشت پرونده این فرد به دادسرای تهران برای رفع ایرادات کیفرخواست 125 صفحه‌ای هنوز این پرونده به دادگاه بازنگشته است.

ما هم منتظر بازگشت پرونده مهدی از دادسرا هستیم

در این میان و برای جویا شدن از آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی به سراغ علیزاده طباطبایی رفتیم و وی نیز گفت: ما هم منتظریم تا هرچه زودتر پرونده مهدی به دادگاه بازگردد.

وی گفت: همانطور که قاضی پرونده گفته بودند کیفرخواست ایرادات بزرگی دارد که گویا هنوز برطرف نشده است هرچند ما نتوانسته ایم پرونده را مطالعه کنیم.

اما به نطر می‌رسد این مطالبه مردی است تا دستگاه قضایی کشور هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این پرونده اقدام کرده و اذهان عموم شهروندان نسبت به این پرونده را روشن کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۱
۱
این خانواده کلاًبلاتکلیفن
خانواده شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۱
۰
حاج آقا سراج حاج آقا طباطبائی حاج آقا ارژه ای نگذارید خون شهیدان پایمال شود در حکم دادن فرق نگذارید پسر هرکه باشت حق برخورد کنید عزیزان ما کشته نشودند که آقازاده ها زندگی کند اون هم از هر راهی بخدا شهدا ناظر به اعمالمان هستند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۲
۰
آقایان که دست شما در اعدالت گوی باز است اینقدر دل ولایت ما را بدرد نیاورید بس کنید اینقدر حرفهای صد من یه غاز نگوید بخدا مردم آگاه تر از اونی که فکر میکنید هستند بس کنید بخدا شماها باید اون دنیا جواب پس دهید بس کنید تکلیف ای فتنه گران روشن کنید
امیر علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱
۰
ما هم منتظریم ....
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۴
۰
ده تا 590 روز دیگه هم که بگذرد هیچ اتفاقی نمی افتد؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۴
۰
مرگ بر اقتصاد سرمایه داری
مرگ بر خائنین به ملت
مرگ بر ساکتین فتنه
مرگ بر مفسدان اقتصادی
یه هوای خوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱
۰
اگه من بودم همونجا تو فرودگاه دارم میزدنن
تازه خانوادمم تبعید میکردنن
مدیونید فکر کنید این آقا زاده بخاطر ...... تا الان کاری باهاش نداشتن
..........
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۶
۰
خدایا مارو از شر اینها خلاص کن.
آخه اگه این شخص یه آدم عادی بود و آقا زاده نبود اینقدر این تحقیقات طول می کشید؟
........... هر چی بدبختی این مردم میکشن زیر سر ایناست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۳
۰
الان یه آدم بی کس و کار بود ..... تا الان اعدامش کرده بود
........
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۲
۱
پرونده کرسنت و استات اویل هم هنوز باز است(بغیر از مسایل مربوط به مهدی هاشمی)
راستی کسی که مردم را تحریک به ریختن در خیابان بکند هیچ حکمی ندارد؟ خصوصا اگر همسر شخص بسیار شناخته شدهای باشد؟ چطور اگر کسی در یک وبلاگ فکستنی مطلب بنویسد به حکم تشویش اذهان عمومی اعدام میشود؟!!
باخیال
|
United States of America
یکی مردم را تحریک می کند اینقدر ناراحت میشید ودیگران سنگ کفش مهر و... در حرمها مساجد و دفاتر پرتاپ میکنند عین خیالشون نیست .
ناشناس
|
United States of America
جناب باخیال، بی خیال!
یعنی میگی بین یک آدم تاثیر گذار و شناخته شده که یک کلمه او میتواند موج ایجاد کند با آدم عادی که حرفش به جایی نمیرسه و ناراحتی خودش را نمیتواند اعلام کند تا جایی که مرتکب اشتباه میشود فرقی نیست!!!
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵
۲
خسته شدیم یکبار برای همیشه تمومش کنید مگه نمیگید مدارک محکم دارید پس محاکمه کنید ..............
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۹
۰
خیلی برام جالب بود تا اینموقع که کامنتها رو میخوندم درباره این مطلب حتی یه نفر منفی نداده و این یعنی بالاخره قوه قضاییه باید یه فکر اساسی درباره خاندان فاسد ه.... بکنه (همه کامنتها علیه هاشمی هابوده )قابل توجه امثال اقای مرعشی و....که بدجور ارادت دارن به این خاندان ........