۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
یوزپلنگ تقلبی، ‌با ۱۲ دلار روی پیراهن تیم ملی ایران نشست

جنجالی تازه درمورد پیراهن تیم‌ملی

اما ابعاد ماجرا هنگامی گسترده‌تر شد که برخی سایت‌ها، از منبع اصلی طرح یوزپلنگ پیراهن تیم ملی سخن گفتند؛ طرحی که آل‌اشپورت پس از مدت‌ها طراحی روی پیراهن تیم ملی ایران نشاند؛ ‌طرحی آماده از یک وب‌سایت آنلاین فروش طرح‌های گرافیکی است که با بهای ۱۲ دلار در اختیار همه خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۷۵۶۰
صراط: پیراهن تیم ملی ایران و شرکت تولید کننده آن همچنان خبرساز هستند. بعد از اردوی آفریقای جنوبی و اعتراض‌های کارلوس کی‌روش به کیفیت البسه تیم ملی ایران، مصاحبه مکرر ملی‌پوشان در خصوص کیفیت این لباس‌ها موجب شد تا ماجرای کیفیت پیراهن تیم ملی ابعاد جهانی به خود بگیرد.

شاید در هیچ دوره‌ای پیراهن تیم ملی ایران و شرکت تولید کننده ان تا این حد خبرساز نشده بود. کیفیت پائین البسه تیم ملی در کنار اسپانسر کم‌نام و نشانی که به شدت از سوی فدراسیون حمایت می‌شود تنها بخشی از ماجرای حساس شدن موضوع پیراهن تیم ملی ایران است. همین اخر هفته گذشته بود که علی کفلشیان بازیکنان تیم ملی را از تعویض پیراهن تیم ملی با رقبایشان محروم کرده بود و این به یک سوژه رسانه‌ای بزرگ بین‌المللی تبدیل شده بود. 

روزنامه بیلد المان در این زمینه نوشت: « در تاریخ 16 ژوئن 2014 (26 خرداد) شاگردان کارلوس کی‌روش به دیدار نیجریه خواهند رفت ولی بازنده این دیدار نیجریه خواهد بود که پس از سوت پایان بازی دست خالی باید زمین مسابقه را ترک کند چون فدراسیون فوتبال ایران بازیکنان تیم ملی را از تعویض پیراهن خود با بازیکنان تیم‌های دیگر در جام جهانی 2014 برزیل منع کرده است. دلیل این ممنوعیت «شرم‌آور» برای کشوری که غنی از نفت است مشکلات مالی برای تهیه پیراهن بیشتر است. علی کفاشیان هم در توضیح این ماجرا گفت: ما نمی‌توانیم در هر بازی به بازیکنان‌مان یک پیراهن بدهیم و بازیکنان باید در  استفاده از پیراهن صرفه‌جویی کنند.»

اما این همه ماجرا نیست. بازیکنان تیم ملی کیفیت پیراهن‌های تیم ملی را نامناسب اعلام کردند و اینکه بعد از یک بار شستن پیراهن‌ها آب رفته‌اند. خیلی‌ها به شوخی در این‌باره گفتند که که با آب رفتن پیراهن تیم ملی یوزپلنگ ایرانی رو این پیراهن هم به یک بچه گربه تبدیل شده و در این باره داستان‌های فکاهی ساختند. اما در طرف مقابل فدراسیون همچنان سفت و سخت پای اسپانسر آلمانی‌اش ایستاد و مشکل البسه را فقط به کی‌روش مربوط دانست که ان هم با مذاکره حل خواهد شد.

اما امروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه طرح یوزپلنگ پیراهن تیم ملی از کجا امده است. از وقتی قرار شد تیم ملی ایران در حمایت از یوزپلنگ ایرانی در حال انقراض پیراهنی با طرح یوز ایرانی بپوشد خیلی‌ها قند در دلشان اب شد که عجب حرکت زیبا و پسندیده‌ای! فی‌الواقع هم کار زیبا و خوبی بود و جای تقدیر و ستایس شداشت. اما همین که یک پای ماجرا فدراسیون فوتبال بود که همه از کیفیت کارش در این سال‌ها با خبر بودند کمی نگرانی هم در این زمینه ایجاد شده بود. نگرانی‌ها در همان مراسم رونمایی رنگ واقعیت گرفت یوزپلنگ کمرنگی که روی همان پیراهن تیم ملی هم در حال منقرض شدن بود چنگی به دل نمی‌زد. 

در همان ایام هم عادل فردوسی‌پور در برنامه نودش از طرح گرافیکی پیراهن ایراد گرفت و به کفاشیان توصیه کرد که ایکاش از گرافیست‌های بهتری برای این کار استفاده می‌کردند. البته از فدراسیونی که لوگوی سازمانش یک توپ ساده فوتبال است بیشتر از این‌ها هم نمی‌شود انتظار داشت.

اما ابعاد ماجرا وقتی گسترده‌تر شد که برخی سایت‌ها از منبع اصلی طرح یوزپلنگ پیراهن تیم ملی سخن گفتند. طرحی که آل‌اشپورت بعد از مدت‌ها طراحی روی پیراهن تیم ملی ایران نشاند یک طرح اماده از یک وب‌سایت ان‌لاین فروش طرح‌های گرافیکی است که با قیمت 12 دلار در اختیار همه خواهد بود.

نکته جالب اینجاست که که در توصیف طرح یوزپلنگ در این وب‌سایت از عنوان یوزپلنگ آفریقایی یاد شده است. این وب‌سایت در توضیح طرح خود نوشته که برای دریافت آن در سایز کوچک، 5 دلار، برای سایز متوسط 5 دلار، برای سایز بزرگ 7 دلار و برای سایز خیلی بزرگ 8 دلار باید هزینه کنید. در این بخش نوشته شده که برای دریافت تصویر در سایزی که بتواند هر نوع چاپی را جواب دهد 12 دلار قیمت تعیین شده است.  نکته جالب‌تر اینکه این طرح در ماه مارس 2012 برای این وب‌سایت طراحی شده و تیم ملی در آن زمان حتی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی را آغاز نکرده بود. بنابراین نمی‌توان تصور کرد که آل‌اشپورت به صورت اختصاصی طراحی این یوزپلنگ را به این وب‌سایت پیشنهاد داده باشد. به‌هرحال وقتی کیفیت پیراهن تیم ملی به گفته اعضای تیم ملی از کیفیت البسه ارائه شده در میدان منیریه هم پائین‌تر است چندان هم عجیب نیست که که طرح یوزپلنگ ایرانی آن که قرار است یک نماد ایران و ملی باشد هم در یم سرچ ساده اینترنتی و با قیمت ناچیز 12 دلار خریداری شده باشد.

بی‌شک اگر فدراسیون فوتبال بخواهد به‌راحتی می‌تواند با یک ادعای حقوقی از آل‌اشپورت در این زمینه غرامت بخواهد اما در اینکه فدراسیون این مهم را بخواهد یا نه شک وجود دارد.

منبع: تابناک