۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰

یک زن فرمانده نظامی سازمان ملل شد

این ژنرال نروژی نخستین زنی است که عهده‌دار این منصب می‌شود. ژنرال لوند یکی از کارمندان باسابقه سازمان به شمار می‌رود و در لبنان، بوسنی و افغانستان خدمت کرده است.
کد خبر : ۱۷۷۶۳۵
صراط: سازمان ملل متحد برای نخستین بار یک زن را به فرماندهی نیروهای حافظ صلح برگزید و از اواسط ماه آگوست قرار است فرماندهی نیروهای سازمان ملل در قبرس را بر عهده ‌گیرد.

به گزارش دویچه‌وله، ژنرال «کریستین لوند» به دستور «بان کی‌ مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد، به فرماندهی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در قبرس منصوب شد.

این ژنرال نروژی نخستین زنی است که عهده‌دار این منصب می‌شود. ژنرال لوند یکی از کارمندان باسابقه سازمان به شمار می‌رود و در لبنان، بوسنی و افغانستان خدمت کرده است.

طبق این گزارش، لوند از 13 آگوست سال جاری میلادی، جایگزین ژنرال «شائو لیو»، از کشور چین، می‌شود و فرماندهی نزدیک به هزار سرباز حافظ صلح سازمان ملل در کشور قبرس را بر عهده می‌گیرد.

ژنرال کریستین لوند، 55 ساله، در سال 1979 به ارتش نروژ پیوست. او در سال 1986 نخستین مأموریت خارج از کشور خود را به عنوان افسر حمل و نقل همراه با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان به انجام رساند.

لوند اظهار داشته که علاقه‌اش به سازمان ملل در زمان انجام مأموریت در لبنان شکل گرفت. او در سال 1991 نیز به عنوان افسر حمل و نقل در جریان جنگ اول خلیج فارس، جنگ مربوط به آزادسازی کویت، خدمت کرد.

در فاصله سال‌های 1992 تا 1993 ژنرال لوند یکی از اعضای نیروهای حفاظتی سازمان ملل در بوسنی هرز‌گوین بود. پس از پایان جنگ، او به عنوان فرمانده گردان، کار خود را در ناتو آغاز کرد. پس از سه سال حضور در ناتو، وی به افغانستان رفت و در سال‌های 2003 تا 2004 در چارچوب همکاری‌های نظامی و غیرنظامی انجام وظیفه کرد.

کریستین لوند در سال 2009 به عنوان نخستین فرمانده ارشد زن در ارتش نروژ مشغول به خدمت شد و فرماندهی 45 هزار سرباز پیاده‌نظام را بر عهده گرفت.

کشور قبرس، محل مأموریت جدید ژنرال لوند، از زمان حمله ترکیه به این کشور در سال 1974 به دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین تقسیم می‌شود. از آن زمان تا کنون سازمان ملل با حمایت سیاسی و مالی، برای جلوگیری از بروز تنش‌های سیاسی در این کشور تلاش می‌کند.
منبع: فارس