۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

یک زن نامزد نخست‌وزیری عراق شد +عکس

محافل برجسته سیاسی از میان رهبران ائتلاف دولت قانون بررسی هایی را در مورد جانشینی احتمالی حنان فتلاوی نماینده کنونی پارلمان به جای نوری مالکی انجام می دهند. البته این در صورتی است که نخست وزیری مالکی به کلی از سوی فراکسیون‌های سیاسی رد شود.
کد خبر : ۱۷۸۳۹۲
صراط: ائتلاف دولت قانون قصد دارد در صورت اصرار گروه های سیاسی بر رد نخست وزیری نوری مالکی، حنان فتلاوی را به عنوان گزینه خود برای تصدی این منصب معرفی کند.

 منابع سیاسی ویژه اعلام کردند که محافل سیاسی عراق از احتمال جانشینی خانم دکتر "حنان الفتلاوی" از ائتلاف دولت قانون به عنوان نخست وزیر آینده عراق خبر می دهند. این البته در صورتی است که اجماع یا توافقی برای سومین دوره نخست وزیری مالکی به دست نیاید.

این منابع تصریح کردند که محافل برجسته سیاسی از میان رهبران ائتلاف دولت قانون بررسی هایی را در مورد جانشینی احتمالی حنان فتلاوی نماینده کنونی پارلمان به جای نوری مالکی انجام می دهند. البته این در صورتی است که نخست وزیری مالکی به کلی از سوی فراکسیون‌های سیاسی رد شود.

این منابع تصریح کردند که فتلاوی از مقبولیت خوبی در میان جمع زیادی از مردم عراق برخودار است و آمادگی اداره این منصب را دارد.

پیش از این نیز اخباری مبنی بر بررسی ها در داخل ائتلاف دولت قانون برای تعیین فردی به عنوان جانشینی نوری المالکی وجود داشت.

از سوی دیگر یک منبع عالی رتبه در داخل ائتلاف ملی اعلام کرد که گفتگوهای کنونی بین ساختارهای ائتلاف ملی به این نتیجه قطعی رسیده که باید گزینه‌ای به عنوان جانشین نوری مالکی تعیین شود که در دور جدید پارلمان به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی گردد، چرا که بیشتر گروه‌های سیاسی اصرار دارند که جانشین دیگری برای مالکی تعیین شود که بتواند به اختلافات سیاسی پایان داده و اعتماد بین فراکسیون ها و ساختارهای مردمی عراق را به آنها بازگرداند.




این منبع ادامه داد که مالکی به دنبال کنترل اوضاع از طریق تماس با فراکسیون های کوچک و مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر و فراکسیون حسین شهرستانی است تا موقعیت خود را تقویت کند. وی می خواهد برخی نمایندگان را به پذیرش دور سوم نخست وزیری خود قانع کند، اما به اعتقاد این منبع، این اتفاق رخ نخواهد داد.

ائتلاف دولت قانون به علت وجود شخصیت های زیادی که می خواهند جانشین نوری مالکی شوند، وارد یک بحران شده است، حتی برخی از افراد این ائتلاف به تماس های نوری مالکی نیز پاسخ نمی‌دهند و برخی دیگر به صورت علنی در میان دیگر اعضا، موضوع نامزدی خود را برای جانشینی نوری مالکی اعلام می کنند. این روند بویژه بعد از انتشار اخباری مبنی بر جانشینی احتمالی حنان فتلاوی افزایش یافته است.
منبع: مشرق