۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۱
اظهارات قابل تامل ناصر نوبری درباره توجیهات توقف وین

خلع سلاح‌ کرده‌اند، می‌گویند «به توافق نرسیدیم که نرسیدیم»!

ناصر نوبری را باید با اظهارات دقیق و کارشناسانه‌اش شناخت. دیپلماتی که کسی نمی‌تواند به او انگ جناحی بزند و صریح‌ترین و در برخی موارد دقیق‌ترین انتقادات را به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وارد کرده است.
کد خبر : ۱۷۸۵۱۵
صراط: ناصر نوبری را باید با اظهارات دقیق و کارشناسانه‌اش شناخت. دیپلماتی که کسی نمی‌تواند به او انگ جناحی بزند و صریح‌ترین و در برخی موارد دقیق‌ترین انتقادات را به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وارد کرده است. نوبری این روزها دعوتنامه‌های متعددی از دانشگاه‌های کشور دارد. وی عصر یکشنبه در همایش «حمله به ایران، نتیجه توافقنامه ژنو» که به میزبانی جامعه اسلامی دانشگاه زنجان برگزار شد، باز هم اظهارات جدید و قابل تاملی درباره تبعات توافق ژنو مطرح کرد.  نوبری در این همایش گفت: 6 ماه پیش به روحانی گفتم با این توافق، حاکمیت ملی ایران نقض می‌شود و این ایران نیست که تصمیم می‌گیرد چه کار کند، این موضوع ایران را دچار دردسر خواهد کرد و این امر در مذاکرات چند روز پیش وین اثبات شد. وی افزود: در اوایل دوران توافق مردم را به جشن ترغیب می‌کردند و می‌گفتند چهار مرتبه کلمه غنی‌سازی در گام نخست توافق آمده، پس حق ما رسمیت دارد، غافل از اینکه در همه این موارد باید با آمریکا هماهنگی شود. این دیپلمات ایرانی بیان کرد: خلاصه توافقنامه ژنو قانونی کردن مداخلات غیر‌قانونی آمریکا در امور ایران است، این توافق حتی زمینه محدود کردن تحقیقات فیزیک هسته‌ای دانشجویان و دانشمندان هسته‌ای را در پی دارد. نوبری تصریح کرد: پیش از توافق، آمریکایی‌ها غیر‌قانونی غرغر می‌کردند؛ با مذاکره، گیر دادن قانونی شد و جالب اینکه آقایان این بند مشکل‌آفرین را در ابتدا به عنوان متن پیروزی‌آفرین به ما معرفی کردند. سفیر اسبق ایران در شوروی با بیان اینکه اکنون آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای باز کردن پیچ و مهره تأسیسات هسته‌ای ایران است، گفت: چنین بحثی یک سخن علمی و کارشناسی شده و ربطی به گروه و جناح ندارد و مشکل قابل درکی برای همه است. نوبری بیان کرد: برنامه‌های هسته‌ای خود را در هر جایی که بود، متوقف کردیم و اشکال اساسی از اینجا شروع می‌شود که ما در همان گام اول، نگرانی آنها را برطرف کردیم اما آمریکا تا کنون فقط 4 میلیارد دلار از بدهی 100 میلیارد دلاری‌اش به ایران را پرداخت کرده است و بقیه آن را در صورت برطرف شدن نگرانی و حاصل شدن توافق خواهد پرداخت؛ چه کسی حاضر است اینگونه معامله کند؟ وی همچنین به این گفته عراقچی که یکی از خطوط قرمز ما دانش است، اشاره کرد و گفت: این سخن بدان معناست که دانش هسته‌ای ما را هم می‌توانند محدود کنند. مشاور استراتژیک وزارت امور خارجه دولت خاتمی به اظهارات جدید آمریکایی‌ها مبنی بر مذاکره بر سر موشک‌های بالستیک اشاره کرد و افزود: مطرح کردن این موضوعات به این دلیل است که در توافق آمده آمریکا می‌تواند به قطعنامه‌ها با هدف رضایتبخشی شورای امنیت بپردازد. نوبری متذکر شد: وزارت امور خارجه تقلب کرده و در بندی که مربوط به تحقیقات هسته‌ای است کلمه‌ای را به گونه‌ای دیگر ترجمه کرده و این یعنی آمریکا حتی می‌تواند تمام تحقیقات هسته‌ای ما را منحل کند. وی بیان کرد: آقایان گفتند برای بهبود اقتصاد این توافق را انجام می‌دهیم، اما این کار را هم نکردند.

انتقاد از عراقچی

رئیس پیشین مرکز راهبردی وزارت امور خارجه در ادامه اظهاراتش نقدی را نیز به عباس عراقچی وارد کرد. نوبری اظهار داشت: هم‌اکنون عراقچی طبق گفته‌هایش به طرف مذاکره‌کننده بدبین است و به دلواپسان پیوسته، اما اینکه می‌گوید اگر تا 30 تیر هم به توافق نرسیدیم، دنیا به آخر نمی‌رسد و نرسیدیم که نرسیدیم، درست نیست. به آقای عراقچی می‌گویم این گذر زمان به سود طرف مقابل است، 6 ماه پیش اگر به توافق نمی‌رسیدیم اشکالی نداشت اما اکنون  خلع سلاح شده‌ایم. وی افزود: اشکال در استراتژی اعتماد‌سازی ما است، همانطور که 11 سال پیش این کار را انجام دادند و من اعتراض کردم. استراتژی‌ای که من 14 سال پیش پیشنهاد کردم استراتژی گام‌های متقابل بود و عراقچی در پاسخ گفت اشتباه 11 سال پیش را تکرار نمی‌کنیم.

اصلاح‌طلبان به دلواپسان بپیوندند

نوبری در ادامه برنامه که پرسش و پاسخ دانشجویان مطرح شد، درباره  آینده توافق ژنو، گفت: نباید ناامید شد، اگر همه بویژه  جناح اصلاح‌طلب به جای نگاه قبیله‌ای و جناحی نگاهی وحدت‌گرا داشته باشند و برای مطالبه‌گری، روش کارشناسی شده‌ای را در مذاکرات در پیش بگیرند موفق می‌شویم. وی توصیه کرد اصلاح‌طلبان به تیم دلواپسی بپیوندند تا دلواپسی حل شود. سفیر اسبق ایران در شوروی تاکید کرد: باید مطالبه ملی شود، جریان ملی شود؛ بویژه اصلاح‌طلبان پا پیش بگذارند. نوبری در پاسخ به این پرسش که عکس‌العمل روحانی در پاسخ به نگرانی شما چه بود، ابراز کرد: ما را کم‌سواد، دنیاندیده و هدایت شده خواند. وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ حقوقدانی به انتقادات من پاسخ نداده است. سفیر اسبق ایران در شوروی با تاکید بر اینکه باید از تاریخ درس عبرت گرفت، ادامه داد: پیشرفت ایران در گرو توجه به درون است، کسی آن را به ما هدیه نخواهد داد. نوبری تصریح کرد: جناح‌بندی‌ها غلط است و تنها راه وحدت حرکت براساس علم  توأم با کار کارشناسی و جدایی از افراط و تفریط است، در هر زمینه‌ای در دانشگاه باید علم توأم با کار کارشناسی باشد، نه جناح بندی.