۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷

مذاکرات ایران و آژانس هم بدون نتیجه ماند

نشست نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه پایان یافت. طرفین هنوز بیانیه‌ای در مورد نتایج این نشست صادر نکرده‌اند.
کد خبر : ۱۷۸۶۷۷
صراط: مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در حالی پایان یافت که طرفین هنوز بیانیه‌ای در مورد نتایج این نشست صادر نکرده‌اند.

نشست نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه پایان یافت. طرفین هنوز بیانیه‌ای در مورد نتایج این نشست صادر نکرده‌اند.

هیأت کارشناسی و فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها بامداد سه‌شنبه برای بحث در خصوص موضوعات 6 گانه و هفت گانه و نحوه همکاری‌های دو طرف و تداوم آن، وارد تهران شده بود.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، احتمال صدور بیانیه در مورد نتایج این نشست در روزهای آینده را رد نکرده بود.

این خبرگزاری پیشتر به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که بحث چاشنی‌های انفجاری موسوم به «بریج وایر» که کاربری دوگانه دارند، اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در نشست روز سه‌شنبه است.

تهران بارها اعلام کرده است که این چاشنی‌ها برای استفاده در تسلیحات متعارف تولید شده، اما به ادعای رویترز آژانس توضیحات بیشتر ایران در این مورد را خواستار است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این در واکنش به شایعات رسانه‌های غربی گفته بود که ایران تمام تعهدات خود را بر اساس گام‌های تعریف شده انجام داده و انتظار دارد این موضوع در گزارش آتی «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس منعکس شود. آقای آمانو احتمالا هفته آینده گزارش فصلی خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را منتشر می‌کند.

نمایندگان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس دوشنبه هفته گذشته 22 اردیبهشت ماه نیز در وین به مدت یک روز به گفت‌وگو پرداختند. در پی سفر یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگوهای انجام شده با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ 20 آبان ماه 1392 (11 نوامبر 2012) بیانیه مشترکی صادر و قرار شد که ایران شش اقدام عملی زیر را انجام دهد.

1. ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به معدن «گچین» بندرعباس

2. ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به کارخانه تولید آب سنگین اراک

3. ارائه اطلاعات در مورد تمام رآکتورهای تحقیقاتی جدید

4. ارائه اطلاعات مربوط به شناسایی 16 سایت مد نظر جهت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

5. شفاف‌سازی در مورد بیانیه ایران در رابطه با تاسیسات غنی‌سازی جدید

6. شفاف‌سازی بیشتر در مورد بیانیه ایران در رابطه با غنی‌سازی لیزری

ایران و آژانس در طی دو روز مذاکره در 19 و 20 بهمن ماه 1392 نیز در خصوص 7 اقدام عملی که توسط ایران تا 25 اردیبهشت ماه 1393 اجرا خواهد شد، توافق کردند. این موارد به شرح زیر است.

1- ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد.

2- ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان.

3- تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک).

4- اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک).

5- ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد.

6- ارایه اطلاعات مواد چشمه[source material]، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران.

7- ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن).

تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ماسیمو آپارو» رئیس تیم بازرسان آژانس و مدیرکل پادمان منطقه B آژانس در چارچوب توافق 7 ماده‌ای ایران و آژانس نیمه شب یکشنبه 14 اردیبهشت ماه به تهران سفر کرد و روز دوشنبه 15 اردیبهشت نشستی با حضور مسئولان پادمان سازمان انرژی اتمی و تیم بازرسی آژانس به ریاست آپارو در محل سازمان انرژی اتمی برگزار و نمایندگان دو طرف درباره رهیافت پادمان رآکتور آب سنگین اراک به جمع بندی رسیدند. تیم بازرسان آژانس 16 اردیبهشت ماه از معدن ساغند یزد بازدید و روز چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه نیز از کارخانه تغلیظ اردکان بازدید کردند و چهارشنبه شب به وین بازگشتند.
منبع: فارس