۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳

ماجرای‌خدمتی‌که‌ناطق‌به‌عارف‌بدهکاراست!

در جریان انتخابات ریاست جمهوری 92 محمد رضا عارف به درخواست ناطق نوری از حضور در انتخابات کنار کشید و همین مسئله سبب شد تا حسن روحانی به یکباره مطرح و به جایگاه ریاست جمهوری برسد. بنابراین بر خلاف تصوراتی که همگان داشتند عارف از حسن روحانی طلبکار نیست و آنکه باید جبران مافات کند، کسی به جز ناطق نوری نیست.
کد خبر : ۱۷۹۴۱۳
صراط: در روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری و درست زمانی که اکثر اهالی سیاست درگیر انتخابات و نتیجه آن شده بودند، گروهی در پس پرده، انتخابات ریاست جمهوری را برای خود تمام شده قلمداد کرده و به فکر فتح سنگری جدید افتادند. روندی که اصلاح طلبان تحت عنوان فتح سنگر به سنگر در پیش گرفتند و از فردای انتخابات ریاست جمهوری آن را سرلوحه کار خود قرار دادند. تئوریسین های جریان اصلاحات بعد از آنکه تنها گزینه خود در انتخابات یعنی محمد رضا عارف را خارج از گود دیدند به این فکر افتادند تا تمام برنامه های خود را برای تصاحب کرسی های مجلس دهم به کار گرفته و خیلی هم زود کار را آغاز کردند.   
 
در این بین بر کسی پوشیده نیست که اصلاح طلبان به رهبری محمد رضا عارف از جمله اولین گروه هایی بودند که بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته فعالیت خود را برای انتخابات مجلس آغاز کردند و بدون شک یکی از اصلی ترین جریان هایی خواهند بود که در انتخابات سال آینده مجلس وارد گود می شوند. این در حالی است که در میانه راه برخی از تئوریسین های جریان اصلاحات با چرخش به سوی ناطق نوری، به این فکر افتادند که راه پیروزی در انتخابات مجلس استفاده بهینه از این شیخ راست گرای سنتی است. از همین رو هنوز معلوم نیست که محمد رضا عارف همراه و همگام با چه تشکیلاتی وارد انتخابات مجلس می شود و آیا این اصلاح طلبان خواهند بود که از عارف حمایت می کنند یا اینکه معاون اول ریاست جمهوری در دوران اصلاحات، به صورت مستقل وارد گود می شود؟


 
پرده اول: ماجرای خدمتی که ناطق به عارف بدهکار است!
 
ناطق البته در انتخابات سال جاری نیز تاثیر بسزایی در به ریاست جمهوری رسیدن حسن روحانی داشت. در راستای انتخابات و در فاصله یک هفته مانده به 24 خرداد ماه این ناطق نوری بود که محمد رضا خاتمی، هاشمی رفسنجانی، محمد رضا عارف و حسن روحانی را وارد یک ائتلاف کرد. ائتلافی که در آن خاتمی و هاشمی نقش حامی و محمد رضا عارف با کنار کشیدن از صحنه انتخابات نقش ایجاد کننده موج حمایت از حسن روحانی را ایجاد کردند و این ائتلاف سرانجام به ریاست جمهوری حسن روحانی انجامید. حتی در راستای انتخابات نیز شنیده شد که ناطق نوری شخصا از محمد رضا عارف درخواست کرده که از حضور در صحنه انتخابات کنار بکشد. بنابراین از نقش آفرینی ناطق نوری در دو انتخابات 84 و 92 نمی توان به سادگی گذشت و همه این تاثیرات در شرایطی رقم خورد که نامی از این شیخ راست گرای سنتی در جامعه به میان نیامد.
 
حالا با گذشت انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر نام ناطق نوری همچون دو سال پیش که برای انتخابات ریاست جمهوری به میان آمد و به حقیقت هم نرسید، این بار نام وی به عنوان رئیس احتمالی آینده مجلس به گوش می رسد. از همین رو به نظر می رسد این حربه دیگری از سوی تئوریسین های انتخابات باشد تا با مطرح کردن نام ناطق نوری در کنار محمد رضا عارف و کنار رفتن نام ناطق در لحظات آخر، همه چیز به نام و کام عارف رقم بخورد.  
 
در این بین ناگفته نماند که محمد رضا عارف از شیخ سنتی طلبی هم دارد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری 92 محمد رضا عارف به درخواست ناطق نوری از حضور در انتخابات کنار کشید و همین مسئله سبب شد تا حسن روحانی به یکباره مطرح و به جایگاه ریاست جمهوری برسد. بنابراین بر خلاف تصوراتی که همگان داشتند عارف از حسن روحانی طلبکار نیست و آنکه باید جبران مافات کند، کسی به جز ناطق نوری نیست. پس بنابراین بعید نیست که جریان اصلاحات با حربه مطرح کردن نام ناطق نوری، به دنبال ریاست محمد رضا عارف در مجلس آینده باشد.
 
پرده دوم: فعالیت و تقابل انتخاباتی عارف و ناطق  
 
به غیر از گروه های حاضر در انتخابات 92، جریاناتی هستند که تاکنون نقش پشت پرده آنها از آنچه در ظاهر مشخص است بیشتر بوده و این بار گویا قرار است این جریان نیز برای دو انتخابات بعدی جمهوری اسلامی وارد گود شود. در همین خصوص شنیده می شود که علی اکبر ناطق نوری به مرد پرکار روزهای اخیر تبدیل شده و در دیدارهای متعدد با چهره های سیاسی و نمایندگان احزاب، وی درباره موضوعاتی چون انتخابات آینده مجلس، انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، عملکرد دولت روحانی و مرزبندی با اصلاح طلبان سخن گفته است.  
 
این در حالی است که پیش از این و در روزهای پایانی سال گذشته  نیز از حوزه علمیه لواسان خبر رسیده بود که ناطق نوری جلسات محفلی مستمری با چهره های سیاسی اصلاح‌طلب در این مکان دارد و در این جلسات حول موضوعاتی نظیر کاندیداتوری خویش در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان بحث و تبادل نظر می کند. این در حالی است که در فاصله چند ماه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که شنیده شد برنامه ریزی های دولت و جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آینده به شکلی است که به دنبال مطرح کردن ناطق نوری به عنوان یک چهره معتدل هستند تا بتوانند کرسی های مجلس دهم را به دست بگیرند.
 
از سوی دیگر اما عارف نیز بی کار ننشسته و از همان روزهای ابتدایی بعد از انتخابات ریاست جمهوری فعالیت های خود را برای حضوری گسترده در انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کرد. رئیس بنیاد امید ایرانیان در این خصوص حتی می گوید: می‌خواهیم با مشارکت جدی در انتخابات مجلس آینده، اکثریت مجلس را در اختیار بگیریم و با تشکیل مجلسی کارشناسی، دولت را در نیل به سیاست‌هایش کمک کنیم. برای اینکه بتوانیم برنامه‌های پیشرفتمان را عملیاتی کنیم الان سند چشم انداز را پیش رو داریم که متاسفانه عقب هستیم. یک هماهنگی و همدلی خوبی بین مجلس و دولت لازم است، دولتی مستقر شده که مجلس باید مجلس کارشناسی باشد و دغدغه‌اش مسائل کلان و ملی و منافع ملی باشد و نگاهی که ما داریم این است که بتوانیم با مشارکت جدی در انتخابات سال آینده اکثریت مجلس را بدست آوریم و بتوانیم دولت را در اجرای برنامه‌هایش کمک کنیم. امسال ما وارد مصداق نمی‌شویم جریانی که ما نمایندگی می‌کنیم در حال حاضر فعال است و حتما در انتخابات حضوری فعال خواهیم داشت و اینکه چه کسانی در چه حوزه‌هایی کاندیدا می‌شوند برای سال آینده اعلام خواهیم کرد.
 
بنابراین به نظر می رسد در صورتی که هم ناطق نوری و محمد رضا عارف قصد ورود به انتخابات مجلس را داشته باشند، تقابلی جدی بین این 2 در انتخابات مجلس شکل خواهد گرفت و حاصل این شکاف بزرگ نیز ایجاد انشقاق در جریان اصلاح طلبی خواهد بود. البته این در حالی است که اصلاح طلبان در طول سال های اخیر به وضوح نشان داده اند که گرایش بیشتری به راست های سنتی نسبت به عناصر اصلی جریان اصلاحات دارند و همین مسئله می تواند دلیل قاطعی برای ورود مستقل محمد رضا عارف به انتخابات سال آینده مجلس باشد.
منبع: فردا