۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

حضور یک ایرانی در دولت هند

خانم ایرانی، وزیر توسعه منابع انسانی و همسر زوبین ایرانی، از شهروندان زرتشتی هند است.
کد خبر : ۱۷۹۴۷۴
صراط: نخست وزیر جدید هند صبح امروز سه شنبه اعضای کابینه این کشور را معرفی کرد که در میان آنها یک وزیر با اصالت ایرانی دیده می شود.

به گزارش رویترز، "نارندرا مودی" صبح امروز سه شنبه یک روز پس از آنکه رسما به عنوان نخست وزیر جدید هند سوگند یاد کرد، نخستین اعضای کابینه خود را در دولت جدید آن کشور معرفی کرد.

بر اساس اعلام مودی، "آرون جایتلی" یک حقوقدان عالی رتبه، مشترکا مسئولیت وزارت دفاع و بازرگانی هند را عهده دار شده و خانم "سوشما سواراج" نیز به عنوان وزیر خارجه آن کشور معرفی شده است.

سواراج، که ریاست دیپلماسی هند را در دست خواهد گرفت، از سیاستمداران کهنه‌کار آن کشور است که هفت بار به پارلمان راه یافته و رهبری اپوزیسیون را نیز پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ بر عهده داشته است.

بر همین اساس، "راج‌ نات سینگ" دبیر حزب ملی‌ گرای "بهاراتیا جاناتا" به وزارت کشور می رود و "مانکا گاندی" از اعضای خاندان نهرو گاندی، به عنوان وزیر امور زنان و کودکان، معرفی شده است.

این در حالی است که حزب کنگره که خاندان نهرو گاندی، رهبری آن را برعهده دارند، در انتخابات پارلمانی هند شکست سختی خورده و قدرت را پس از سالها در آن کشور از دست داده است.

"اسمرتی ایرانی" جوان‌ ترین وزیر کابینه معرفی شده، ۳۸ سال سن دارد و تنها وزیر مسلمان نیز نجمه هپتولا، ۷۴ ساله است.

خانم ایرانی، وزیر توسعه منابع انسانی و همسر زوبین ایرانی، از شهروندان زرتشتی هند است.

شمار وزیران کابینه جدید به ۲۳ نفر -پنج نفر کمjر از کابینه پیشین دولت "مانموهان سینگ" کاهش یافته است.

پس از ۳۰ سال در تاریخ انتخابات آن کشور، حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی با به دست آوردن بیش از نیمی از کرسی های پارلمان، توانسته دولتی غیر ائتلافی و مستقل را تشکیل بدهد.

منبع: مهر