۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

عارف: اتفاقات سال 88 فتنه بود

البته در انتخابات ۸۸ فتنه صورت گرفت چرا که هزینه‌های زیادی به نظام تحمیل کرد اما باید ریشه‌های آن بررسی و سهم افراد و گروه‌ها در پدید آمدن مشکلات مشخص شود.
کد خبر : ۱۷۹۶۹۵
صراط: محمد رضا عارف رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به جوان دانشجوی سیستان و بلوچستان که اظهار داشت، دلواپسی ما جوانان معلوم است، شما دلواپس چه هستید، گفت: «دلواپس جوانانم.»

چهارشنبه شب در جلسه پرسش و پاسخی که عارف با دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سرسرای فردوسی زاهدان داشت افزود: بهتر است دانشجویان از تندروی پرهیز کنند و در عین تحرک و پویایی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، از تحصیل علم بازنمانند.

وی همچنین گفت: اگر به اختلاف نظر و تضارب آرا احترام گذاشته و تحمل یکدیگر را داشته باشیم، مشکلات حل می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه لازمه رشد و ارتقا نقد است، گفت: اگر مشکلات در فضای آرام و منطقی و فارغ از مسائل سیاسی صرفا بر اساس دیدگاه کارشناسی مطرح و بررسی شود، در مسیر رو به جلو و پیشرفت حرکت خواهیم کرد.

عارف که به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه آمار ناهنجاری‌های اجتماعی نگران‌کننده است، دیدگاه شما چیست؟ ادامه داد: متاسفانه همین طور است، باید هزینه تقابل گروه‌ها را به حداقل کاهش دهیم و بر اساس وجوه مشترک برای رفع مشکلات حرکت کنیم.

وی که به سوالات دانشجویان با گرایش‌های مختلف فکری پاسخ می‌داد، در بیان عقیده خود نسبت به جریان فتنه گفت: البته در انتخابات ۸۸ فتنه صورت گرفت چرا که هزینه‌های زیادی به نظام تحمیل کرد اما باید ریشه‌های آن بررسی و سهم افراد و گروه‌ها در پدید آمدن مشکلات مشخص شود.

عارف، خطاب به دانشجویان گفت: لازمه رشد و ارتقای سیاسی انتقاد است، دانشجویان ما خط قرمزها را رعایت می‌کنند و البته خط قرمز ما چیزی جز قانون اساسی و ارزش‌ها نیست.

وی در بیان ارزیابی شخصی خود از عملکرد دولت روحانی، گفت: قضاوت در این رابطه زود است چرا که این دولت در نیمه دوم سال گذشته در حالی روی کار آمد که جدای از مشکلات، وضعیت بودجه خوبی نداشت.

وی ابراز داشت: شاید در اواخر امسال بتوان ارزیابی منصفانه‌تری نسبت به عملکرد دولت داشت اما اگر قرار باشد روندها را بررسی کنیم نمره کنونی قابل قبول است چرا که به رغم موانع موجود فضای آرام و معتدلی بر کشور حکم فرماست و قیمت‌ها ثبات نسبی دارد.

عارف، علت انصراف خود از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را توصیه و درخواست بزرگان و دوستان برای جلوگیری از شکست جریان اعتدال و اصلاح‌طلب عنوان کرد و ادامه داد: برای حل مشکلات باید همه متحد و هم‌صدا باشیم چرا که در زمان حاضر دولت فقط به پیمانکاران ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به دانشجویی در خصوص نگرانی از رد صلاحیت‌ها در انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، گفت: گرفتاری اصلی ما نداشتن سعه صدر است و اساسا نباید نگران بود زیرا همانطور که رهبر معظم انقلاب رای مردم را حق الناس فرمودند، به طور طبیعی دستگاه‌های نظارتی نیز بر اساس و محور قانون حرکت خواهند کرد.

عارف ضمن توصیه به دستگاه‌های اجرایی کشور برای شفافیت در کارها خطاب به دانشجویان نیز گفت: با وجود بیش از سه دهه از عمر انقلاب و پیشرفت‌های حاصله هنوز نظام بوروکراتیک بر کشور ما حاکم است و بهتر است دانشجویان در کنار رسالت اجتماعی خود در تولید علم و شاخص‌های توسعه و نشر امید و نشاط در جامعه تلاش بیشتری به خرج دهند چراکه جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به نشاط و امید نیاز دارد.

در این جلسه که عده‌ای در مخالفت با عارف شعارهایی سر دادند، درگیری‌های لفظی بین برخی جوانان و دانشجویان ایجاد شد اما جلسه بدون مشکل و با کف زدن‌های پی در پی دانشجویان خاتمه یافت.

همچنین به دلیل پرشدن صندلی‌های سرسرای فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، عده‌ای به نسبت زیاد در تالار به حالت ایستاده جلسه را به پایان بردند.

محمدرضا عارف که برای افتتاح سومین دفتر بنیاد امید ایرانیان کشور پس از مشهد و اصفهان سفری یک روزه به زاهدان داشت، نیمه شب چهارشنبه این شهر مرزی را به مقصد تهران ترک کرد.
منبع: ایرنا