۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵

اظهارنظر ظریف درباره پذیرش پروتکل الحاقی

وزیر امور خارجه کشورمان پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران را به تصویب آن توسط مجلس منوط کرد.
کد خبر : ۱۸۴۴۷۷
صراط: وزیر امور خارجه کشورمان پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران را به تصویب آن توسط مجلس منوط کرد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و سرپرست کشورمان در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به خبرگزاری خانه ملت گفته تصمیم نهایی برای پذیرش پروتکل الحاقی با مجلس است.

وی با اشاره به پیوستن ایران به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یکی از موضوعات مورد گفتگو در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اگر توافق‌نامه جامع هسته‌ای تدوین و به امضای ایران و کشورهای 1+5 برسد، یکی از موضوعات توافق برای ایران پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که نهایتا مجلس باید در این عرصه تصمیم بگیرد.

ظریف درباره زمان آغاز رایزنی‌های وزارت امور خارجه با مجلس در رابطه با پیوستن ایران به پروتکل اخلاقی گفت:‌ هنوز در مذاکرات به مرحله‌ای نرسیده است که پروتکل الحاقی را بپذیریم و اگر به آن مرحله برسیم با مجلس در این خصوص بحث می کنیم.

براساس پروتکل الحاقی، بازرسی حق آژانس است و نیازی به ‌تصویب شورای حکام (برخلاف بازرسی ویژه) ندارد. از طرف دیگر، آژانس در بازرسی‌های خود برمبنای پروتکل الحاقی حق دارد به هرمکانی که برای انجام وظایف خود ضروری می‌داند، دسترسی پیدا کند.
منبع: فارس