۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳

قیمت جدید حلیم در تهران

در حالیکه که قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان امسال با تغییری همراه نبوده است اما در برخی از نقاط تهران غذاهای سنتی مانند آش و حلیم با کیفیت نامناسب و قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد.
کد خبر : ۱۸۴۸۳۸
صراط: هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار داغ فست فودها نسبت به ماه‌های دیگر سال کساد شده و بازار غذاهای سنتی مانند "آش" و "حلیم" رونق می‌گیرد، همچنین در این ماه صیفی‌جاتی مانند هندوانه، گرمک، ملون و ... به پرطرفدارترین خریدهای مردم تبدیل می‌شوند.

در این میان عده‌ای سودجو نیز فرصتی به دست می‌آورند تا با اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی سر مردم را کلاه بگذارند.

با نگاهی به گزارش هفتگی بانک مرکزی از نرخ کالاهای اساسی در هفته گذشته، متوجه می‌شویم که قیمت بیشتر اقلام خوراکی ثابت مانده یا با نوسان جزیی‌ همراه بوده است.
 
بنابراین، بالعکس رمضان سال گذشته که با موج افزایش قیمت‌ها شروع شد، امسال در میهمانی خدا با آرامش بازار محصولات اساسی مواجه هستیم.
 

 * نگران کاهش بیش از اندازه قیمت مرغ هستیم

 محمد یوسفی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام به مناسبت ماه رمضان ذخایر مرغ خود را به بازار عرضه می کند، گفت: ما نگران کاهش بیش از اندازه قیمت این کالا هستیم.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مرغ زنده درب مرغ‌داری 5200 تومان است، گفت: فروش این کالا به قیمت 4500 تا 4600 تومان انجام می‌شود.
 
یوسفی با بیان اینکه هم اکنون قیمت مرغ زنده نیز حدود 6100 تومان است، ادامه داد: این در حالی است که اگر قیمت مرغ برای مصرف کننده کمتر از کیلویی 7500 تومان باشد تولیدکنندگان زیان می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: البته ممکن است در سطح شهر قیمت‌ها متفاوت و بیش از این میزان باشد.
 
* "تخم‌مرغ" در ماه رمضان گران نمی‌شود

 سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران گفت: گرچه قیمت واقعی تخم‌مرغ باید حداقل هر عدد 3 هزار و 700 ریال باشد ولی به دلیل شرایط حاکم بر بازار داخلی و عدم تکافوی صادرات این محصول، نرخ تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها در طول ماه مبارک رمضان برای هر عدد تخم‌مرغ 65-60 گرمی (عمده‌ترین سایز مورد عرضه در بازار) کمتر از این میزان است.
 
* "قیمت گوشت" تا پایان شهریورماه افزایش نمی‌یابد


در این زمینه علی خندان‌روی جوان، رییس اتحادیه گوشت گاوی استان تهران در گفتگو با   باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه طی 11 ماه اخیر قیمت گوشت گاوی تغییری نداشته است افزود: قرار هم نیست چنین اتفاقی در ماه رمضان رخ دهد.
خندان روی جوان ادامه داد: هم اکنون در نمایشگاه‌های طرح ضیافت گوشت قرمز 15 تا 20 درصد زیرقیمت توزیع می‌شود.
 
به گفته وی، در این نمایشگاه‌ها گوشت منجمد برزیلی، داخلی منجمد، گوشت گوسفند منجمد و گوشت گرم به ترتیب با قیمت‌های 16 هزار و 500، 15 هزار و 500، 22 هزار و 24 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
خندان روی جوان افزود: نمایشگاه‌های طرح ضیافت در بوستان ولایت، ارم، حکیمیه و مصلای تهران دایر هستند.
 
 
در کنار کالاهایی که افزایش قیمت را تجربه نمی‌کنند بهای برخی از کالاها نیز با افزایش جزیی همراه بوده است.
 
علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: طبق نرخ مصوب در ماه مبارک رمضان قیمت زولبیا و بامیه درجه یک کیلویی 8500 تومان و درجه دو کیلویی 8000 هزار تومان است.
 
وی افزود: این قیمت نسبت به سال گذشته هزار تومان افزایش داشته است.

 قیمت مصوبه آش، حلیم و کباب نیز در ماه رمضان به شرح زیر مصوب شده و نسبت به سال قبل 1000 تومان رشد داشته است.
 
در همین خصوص، رییس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم و کباب خبر داد: قیمت هر کیلو حلیم درجه یک با مخلفات کامل 8500 تومان و حلیم ساده 8000 تومان برای ماه مبارک رمضان مصوب شد.
 
حسین محمدی اظهار کرد: هر کیلو آش شله قلمکار 7500 تومان، آش رشته 7000 تومان و هر پرس انواع آش به قیمت 5000 تومان در ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسد.
 
وی اظهار کرد: همچنین هر کیلو حلوا و شله زرد به قیمت 7000 تومان است.

برخی از مراکز عرضه غذاهای سنتی مانند آش و حلیم نه تنها در زمینه قیمت بلکه در زمینه پخت این غذاها و مواد اولیه مورد استفاده نیز تخلفاتی انجام می‌دهند.
 
* عرضه آش 10 هزار تومانی و حلیم 15 هزار تومانی در برخی از مناطق تهران


صاحب یکی از آش‌فروشی‌های معروف استان تهران در گفتگو با   باشگاه خبرنگاران گفت: قیمت هر کیلو آش رشته، آش شله قلمکار و حلیم به ترتیب 6000، 7000 و 7500 تومان است.

صاحب این آش‌فروشی با بیان اینکه نرخ‌های تعیین شده توسط اتحادیه 1000 تومان نسبت به سال پیش افزایش داشته است، اضافه کرد: با وجود اینکه ما بارها اعلام کرده‌ایم شعبه دیگری نداریم برخی از مراکز عرضه آش و حلیم با این ادعا که از شعبات ما هستند محصولات خود را به چند برابر نرخ‌های تعیین شده به فروش می‌رسانند.

وی اضافه کرد: در برخی از این مراکز، آش به قیمت 10 هزار تومان و بالاتر و حیلم به قیمت 15 هزار تومان به فروش می‌رسد!

بر همین اساس، تعداد مراکز غیرمجاز عرضه آش و حلیم در ماه رمضان افزایش یافته و شهرروندان مجبورند برای هر کیلو آش یا حلیم مبالغی مضاعف بپردازند.

* استفاده از بادمجان و سویا به جای گوشت در پخت آش
 

صاحب این آش‌فروشی با بیان اینکه در برخی از مراکز پخت آش و حلیم از مواد اولیه درجه دو یا سه استفاده می‌شود، گفت: به عنوان مثال در این مراکز  به جای برنج ایرانی از برنج خارجی درجه دو یا سه استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در یکی از این مراکز به جای گوشت از سویا و بادمجان استفاده می‌کنند و علاوه بر این محصولات خود را گران‌تر از جاهای دیگر عرضه می‌کنند!

بنابراین، نکته حائز اهمیتی که باید مسئولان دولتی مورد توجه قرار دهند، نظارت بیشتر بر مراکز تهیه و توزیع آش و حلیم است  تا متخلفان بیش از این نتوانند دست به سودجویی بزنند.
منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز