۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
طرح دولت برای شناسایی پردرآمدها چیست؟

کدام اقشار نباید روی یارانه حساب کنند؟

معلوم نیست دولت که اعلام کرده قصد ندارد در زندگی شخصی مردم تجسس کند از چه منابعی قصد دارد پردرآمدها را شناسایی کند.
کد خبر : ۱۸۵۳۵۷
گروه اقتصادی صراط - طرح خود انصرافی از یارانه نقدی را شاید بتوان اولین طرح اقتصادی دولت یازدهم دانست که با شکست جدی مواجه شد. البته پیش از آن نیز تجربه فاجعه آمیز توزیع سبد کالا انتقادهای زیادی را برانگیخت.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، چالش حذف یارانه بگیران پردرآمد همچنان برای دولت مسئله ساز است هر چند دولتی ها می گویند ابزارهای مناسبی برای شناسایی پردرآمدها دارند و از آن استفاده کرده اند.

با وجود اظهارات مسئولان اقتصادی کشور مبنی بر انجام عملیات شناسایی پردرآمدها، هیچ یک از این ابزارها هنوز رونمایی نشده اند. انچه مسلم است نه کمپین "نه به یارانه نقدی" و درخواست نخبگان جامعه از مردم، نه اظهارات دولتی ها و نه تهدید آنها مبنی بر جریمه نقدی شدن یارانه بگیرهای پر درآمد موثر واقع نشده اند.

در این میان هر چند علی طیب نیا، وزیر اقتصاد در همان روزها روزهای آغاز ثبت نام برای یارانه نقدی،  قاطعانه در صحن علنی مجلس از شناسایی 10‌میلیون‌نفر از افراد پردرآمد خبر داده  بود که در صورت ثبت‌نام برای دریافت یارانه، توسط دولت حذف خواهند شد اما بعد از آن  مواضع خود را تغییر داد.

او در پاسخ به این سوال که راستی‌آزمایی ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت یارانه نقدی در گام دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها چه زمانی انجام‌ می‌شود، گفت ‌: "مبنای دولت خوداظهاری مردم است و دولت به مردم اطمینان دارد."

چند هفته پیش نیز  معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور اعلام کرد: فقط در ماه گذشته 25 هزار نفر ديگر به سايت رفاهي مراجعه کرده و انصراف خود را از يارانه نقدي اعلام کرده‌اند.

وي در مورد اين‌که دولت قرار بود براي شناسايي متقاضيان نيازمند راست‌آزمايي انجام دهد، گفت: از همان زماني که ثبت‌نام‌ها انجام شد اين کار را آغاز کرده‌ايم و با توجه به پايگاه‌هاي اطلاعاتي که در اختيار داريم اطلاعات ثبت شده را تطبيق مي‌دهيم تا براساس مستندات يارانه به افراد متقاضي نيازمند تعلق بگيرد.

دولت در برنامه دیگری وزارت کار را مامور کرد تا از طریق اطلاعات درآمدی ارائه شده برای فازدوم هدفمندی یارانه ها، لیست جدید مشمولان دریافت بسته های غذایی را با درآمد حداکثر یک میلیون تومان مشخص کند که می توان گفت کارگران، زنان سرپرست خانوار، ساکنان مناطق محروم و مرزی و روستائیان و ... در لیست دوم قرار گیرند.

همه این موارد این در حالی است که هنوز معلوم نیست دولتی ها از چه طریقی می خواهند به شناسایی پر درامدها و کم درآمدها بپردازند چرا که بسیاری از کارگران و زنان سرپرست خانوار هستند که نه بیمه ای دارند و نه فیش حقوقی و نه تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

سوالات متعدد در خصوص یارانه بگیرها تمامی ندارد و معلوم نیست، دولت که اعلام کرده نمی خواهد در زندگی شخصی مردم تجسس کند از چه منابعی قصد دارد پردرآمدها را شناسایی کند.