۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲

آخرین اخبار از دیپلمات ربوده شده ایرانی

دبیرکل انجمن حمایت از دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی گفت: جدی‌ترین فعالیت در خصوص پرونده ۴ دیپلمات ربوده شده، پیگیری حقوقی و قضایی پرونده است که در کشور لبنان اتفاق افتاده است و با فعالیت‌های مستمری ادامه دارد.
کد خبر : ۱۸۵۸۷۹
صراط: سیدرائد موسوی، دبیرکل انجمن حمایت از دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی و فرزند جاویدالاثر سیدمحسن موسوی درخصوص آخرین وضعیت پرونده ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی گفت: پیگیری‌های متعددی در این خصوص صورت گرفته است. بحث روشن شدن پرونده چهار دیپلمات یکی از مواردی بود که در آخرین تبادل بین رژیم صهیونیستی و حزب الله از طریق سازمان ملل صورت گرفت در سال 2008 بررسی شد. بعد از آن هم بررسی‌های دیگری صورت گرفته است. جمع بندی این  است که این بزرگواران زنده هستند و در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند. این رژیم به دنبال این است که بر اساس اهداف شوم خود بیشترین استفاده را از آن‌ها ببرد.

در پیگیری پرونده ربودن دیپلمات‌ها به دنبال کار تشریفاتی نیستیم

وی ادامه داد: درمورد اقدامات صورت گرفته باتوجه به اینکه آن‌ها در زندانهای رژیم صهیونیستی هستند دامنه فعالیتهایی که می‌شود صورت بگیرد، مقداری محدود است. خصوصا اینکه ما دنبال این هستیم که فعالیتهایی را انجام دهیم که در نهایت به آزادی آنها منجر شود. ما دنبال فعالیت تشریفاتی نیستیم. از طرفی این رژیم کلامی جز زور متوجه نمی‌شود. در راستای این برخورد آمیخته با زور باید اقداماتی صورت بگیرد. باید از خدا بخواهیم که مقدمات اینگونه فعالیت‌ها را فراهم کند.

پرونده حقوقی در یک سال اخیر باز شده/ تا وارد حیطه حقوقی نشویم دسترسی‌ها محدود است

دبیرکل انجمن حمایت از دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی با بیان اینکه هم‌اکنون جدی‌ترین فعالیت در خصوص این پرونده، پیگیری حقوقی است که در کشور لبنان باز شده است، تصریح کرد: این اتفاق چون در لبنان رویداده است، پیگیری حقوقی آن هم باید از آنجا شکل بگیرد. این پرونده از نظر حقوقی در یک سال اخیر باز شده و دارد روند خود را طی می‌کند. امیدواریم در این پیگیری حقوقی به سرنخ جدیدی برسیم. مسائلی وجود دارد تا وارد حیطه حقوقی آن نشویم امکان بررسی وجود ندارد. مثلا افرادی بودند که  از ماجرا مطلع بودند و الان جزء مقامات لبنانی یا در کشورهای دیگر هستند. برای دسترسی به آن‌ها مسأله باید از نظر حقوقی پیگیری شود یا اماکنی که آن‌ها در آن نگهداری می‌شدند باید بررسی شود که بر اساس قوانین لبنان، نیازمند دستور قضایی است.

اگر از پیگیری قضایی و حقوقی به خروجی برسیم، فشارمان بر رژیم صهیونیستی مضاعف می‌شود

وی با تأکید بر اینکه این فرایند قضایی می‌تواند ابعاد متعددی را روشن کند، اظهار داشت: اگر به خروجی برسیم و سیستم قضایی لبنان اعلام کند که این افراد توسط رژیم صهیونیستی منتقل شده‌اند می‌توانیم از این مستند در دادگاه‌های بین المللی استفاده و به آنان فشار مضاعفی بیاوریم. این مساله به خاطر ملاحظات، زمان طولانی و شرایط ویژه لبنان مشکلات خاص خودش را داشته و تا الان پیگیری حقوقی نشده است. الان پرونده باز شده است. باز شدن پرونده حقوقی بعد از گذشت سالیان زیاد، خودش یک موفقیت بود که بحمدلله حاصل شد. وضعیت فعلی این است که قاضی تحقیق روی پرونده وجود دارد. ما افرادی را داریم که به دادگاه معرفی می‌کنیم تا دادگاه اظهارات شهود را بررسی کند.

سناریوی شهادت دیپلمات‌ها ضعیف است/سند محکمه پسندی وجود ندارد

موسوی با اشاره به اینکه دو سناریو در خصوص این پروند وجود دارد، به توضیح سناریوها پرداخت و گفت: سناریو اول این  است که این افراد زنده هستند و به رژیم صهیونیستی منتقل شده‌اند. شاهدانی که در خصوص این سناریو وجود دارند را داریم به دادگاه معرفی می‌کنیم تا ببینیم چه سرنخ‌هایی به دست می‌آید و دادگاه چه تصمیمی می‌گیرد. سناریوی دوم این است که آنها به شهادت رسیده‌اند و به نظر ما این سناریو ضعیف است. در پیگیری قضایی اولویت ما اثبات سناریوی اول است. چون دلیل محکمه پسندی روی آن وجود ندارد و چنین موردی قابل  اتکا نیست مستندی وجود ندارد. همه کسانی که بحث شهادت را ارائه می‌کنند بر اساس وی گفت‌ها و تحلیل‌ها نظر داده‌اند در صورتی که اینطور نمی‌شود گفت. این  اتفاق در کشور کوچکی مثل لبنان افتاده است. اگر تا به حال به شهادت رسیده بودند باید تا به حال اجساد پیدا می‌شد.

دبیرکل انجمن حمایت از دیپلمات های ربوده شده ایرانی در ادامه سخنانش افزود: چون طرف ما رژیم صهیونیستی است اگر بخواهیم دنبال چیزی باشیم که منجر به آزادی باشد با روش حزب الله و روش زور میسر می‌شود که دیده‌ایم حزب‌الله در تبادل توانسته اسرای خود را با این روش آزاد کند. آن یک راه حلی است که مقدمات خود را می‌خواهد. در پیگیری‌های سیاسی و روش‌های بین المللی حلقه مفقوده‌ای که دست ما را بسته است بحث پیگیری حقوقی بود. باید از هر  اقدامی که بتواند فشار بیاور استفاده کنیم این فشار می‌تواند یا مقاومتی باشد یا زمینه حقوقی سیاسی داشته باشد.

وزارت امورخارجه در یک بازه زمانی کوتاهی کرد/فرصت طلایی را از دست دادیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه در خصوص انجام اقدامات مؤثری کوتاهی کرده است یا خیر گفت: در یک بازه زمانی بله اینطور بوده است ولی من معتقدم طی سال‌های اخیر وزارت خارجه کاری که از دستش برمی‌آمده انجام داده است. باید توجه داشت گزینه‌های امکان پذیر در سال‌های اخیر محدود بود. ولی یک بازه زمانی وجود دارد که حوالی قبل از سال 2000 میلادی است. در آن زمان متهم اصلی پرونده دو نفر یعنی سمیر جعجع و ایلی حبیقه بودند که از فرماندهان سابق نیروهای لبنانی بودند و در لبنان به قوات لبنانی مشهور بودند. سمیر جعجع مسئول قسمتی بود که این افراد در آن به اسارت گرفته شدند و حبیقه مسئول امنیتی آنجا بود. این پرونده بین این دو نفر پاسکاری شده است. سمیر جعجع می‌گفت این منطقه که افراد در آن دستگیر شدند تحت کنترل حبیقه بود و حبیقه هم می‌گوید تحت کنترل جعجع بوده است.

موسوی ادامه داد: در آن زمان جعجع  به جرمی که برایش بریده بودند در زندان لبنان بود. حبیقه هم جزء مقامات لبنانی بود که متحد کشور سوریه شده بود که به خاطر مسائل سیاسی تغییر موضع داد. ما می‌توانستیم نفوذ لازم را داشته باشیم و می‌شد به راحتی از بین این دونفر حقیقت را کشف کرد. حبیقه سال 2000 ترور شد و جعجع هم عفو و آزاد شد و الان هم دارند خودشان را برای ریاست جمهوری لبنان آماده می‌کنند. این فرصت طلایی در آن سال‌ها از دست رفت. ما هم آن زمان بارها از وزارت خارجه کمک خواستیم قول‌هایی دادند اما اتفاقی نیفتاد و اقدامی صورت نگرفت.

دبیرکل انجمن حمایت از دیپلمات های ربوده شده ایرانی در پایان سخنانش گفت: بحث مفقودیت و پیگیری آن یکی از موضوعاتی است که برای ما مطرح است. این موضوع باید یکی از بحث‌های اصلی ما باشد و زنده بماند. هرلحظه ممکن است خبر جدیدی برسد و اقدامات جدیدی صورت بگیرد. زنده نگه داشتن این موضوع هم در موضوعات آرمانی، هم انسانی و هم شرعی ما جای مخصوصی دارد
منبع: تسنیم