۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

هزینه خدمات روانشناسی و مشاوره چقدراست؟

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: واقعیت این است که مردم به خدمات روانشناسی و مشاوره نیاز دارند و از طرف دیگر، در بسیاری موارد وسع‌شان نمی‌رسد.
کد خبر : ۱۸۵۸۸۹
صراط: دکتر عباسعلی اللهیاری رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: متخصص‌ترین روانشناسان و مشاوران که بالاترین رتبه دانشگاهی را دارند بر اساس تعرفه‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای یک جلسه حداکثر 56 هزار تومان می‌گیرند درحالی که همتراز متخصص ما برای 10 دقیقه 35 هزار تومان دریافت می‌کنند ولی متخصص ما برای 45 دقیقه این مبلغ را می‌گیرد.

وی اظهار داشت: این واقعیت دارد که خدمات روانشناسی و مشاوره خیلی گران است و وسع خیلی از شهروندان به مراجعه به روانشناس و مشاور نمی‌رسد. اما، حتما باید این ملاحظه را در نظر گرفت که همه جا این خدمات گران است چون برای مثال ویزیت یک پزشک 15 دقیقه طول می‌کشد اما یک جلسه مشاوره 45 دقیقه است.

وی افزود: وقتی ما لزوم ارتقای سلامت روانی شهروندان را احساس می‌کنیم باید فعالیت‌هایی در راستای ارایه خدمات به آنها نیز انجام دهیم. در این حوزه یک وظیفه دولتی و حاکمیتی هست و آن این است که خدمات روانشناسی و مشاوره باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کار در حوزه روانشناسی و مشاوره عاشقانه و دلسوزانه است و اصلا نباید گمان کرد که یک کار اقتصادی است. در کنار ارایه خدمات بیمه‌ای باید حمایت‌هایی هم از روانشناسان و مشاوران انجام شود.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به بی توجهی به بهداشت روانی در بودجه های سالیانه گفت: در نظام بودجه‌ریزی کشور در دولت و مجلس بودجه‌های کلانی برای سلامت و بهداشت روانی در نظر گرفته می‌شود اما، به سازمان‌ها و نهاد‌هایی اختصاص داده می‌شود که در حوزه سلامت و بهداشت روانی آنچنان که بایسته و شایسته است هزینه نمی‌کنند و نظارتی بر هزینه‌کرد آن نیست و به‌عبارت روشن‌تر بودجه حیف و میل می‌شود.

دکتر الهیاری افزود: ما انتظار داریم متناسب با نگاه مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلان نظام سلامت این بودجه‌ها به همه مجموعه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با سلامت از جمله سلامت روان اختصاص داده شود و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از این به بعد در تخصیص بودجه به‌حساب آید و نظارت دقیقی در نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات به عمل آید.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که مردم به خدمات روانشناسی و مشاوره نیاز دارند و از طرف دیگر، در بسیاری موارد وسع‌شان نمی‌رسد. دولت باید سازوکاری در این زمینه تعبیه کند تا شهروندان بتوانند به این خدمات دسترسی پیدا کنند.

به گفته دکتر الهیاری، در همین مراجعه به روانشناس حرف‌های زیادی هست. نگاه ما این است که مراجعه به روانشناس و مشاور تنها برای افرادی نیست که بیماری‌شان به مرحله حادی رسیده است بلکه، برای حادنشدن بیماری باید به روانشناس و مشاور مراجعه کرد همانطور که، افراد سالم برای افزایش مهارت اجتماعی، داشتن تفکر منطقی و ... می‌توانند به روانشناس و مشاور مراجعه کنند.

وی افزود: در سیاست‌های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده به این امر تاکید شده است. باید به مرحله‌ای رسید که خدمات روانشناسی و مشاوره فراگیر شود.

منبع: پارس