۰۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۳
اختصاصی

آیا تمامی خواست‌های مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال‌ها محقق می‌شود؟

کد خبر : ۱۸۶۱۱
مقدمه
 
 نامگذاری سال ها از جانب مقام معظم رهبری یک حرکت تشریفاتی نبوده و نیست بلکه ایشان به عنوان رهبرانقلاب اسلامی و دیده بانی هوشیار نیاز کشور را برانداز کرده و با نامگذاری هر سال با نامی مربوط به نیاز همان سال خط و مشیی را برای دستگاه های مختلف نظام مشخص می فرمایند بدین معنا که باید تمام دستگاه های مرتبط با نظام اعم از سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه و غیر سه قوه همه با هم به سوی این هدف مشخص شده حرکت کنند و تمام تلاش خود را به کار ببندند برای هر چه بهتر انجام شدن و به سرانجام رسیدن رهنمودهای رهبری.

رهبر معظم انقلاب با نام‌گذاری سال ۱۳۷۸، به عنوان سال امام خمینی(ره) سنتی جدید را برای نام‌گذاری سال‌ها در کشور پایه نهادند. سنتی که پیش از این نیز در پیام‌های نوروزی ایشان به چشم می خورد اما به شکل مدون و تأثیر‌گذار که راهی را نشان بدهد و بتواند حرکتی در جامعه ایجاد کند از سال 78 آغاز شد. این سنت حسنه از سال 82 با نام‌گذاری سال مذکور به نام "خدمتگزاری" حالتی جدی‌تر به خود گرفت و موجبات تکاپو در بین مسؤولان برای رسیدن به خواسته‌های معظم‌ له که در حقیقت خواسته نهایی عموم جامعه بود را بیش از پیش کرد.

سال 1389 نیز طبق روال سنوات گذشته از سوی مقام معظم رهبري به نام سال «همت مضاعف و كار مضاعف» نام‌گذاري شده بود. قسمتی از پیام ایشان که به همین مناسبت در جوار بارگاه امام رضا (ع) فرمودند این است:                                                                   .

من امسال را به عنوان سال "همت مضاعف و كار  مضاعف" نامگذارى مي‌كنم. به اميد اينكه در بخشهاى مختلف، بخشهاى  اقتصادى، بخشهاى فرهنگى، بخشهاى سياسى، بخشهاى عمرانى، بخشهاى اجتماعى، در همه‌ى  عرصه‌ها، مسئولين كشور به همراه مردم عزيزمان بتوانند با گامهاى بلندتر، با همت  بلندتر، با كار بيشتر و متراكم‌تر، راه‌هاى نرفته‌اى را بپيمايند و به هدفهاى بزرگ  خود ان‌شاءاللَّه نزديكتر شوند. ما به اين همت مضاعف نيازمنديم. كشور به اين كار  مضاعف نيازمند است .

بايد رهنمود سال 1389 ایشان را در کنار رهنمود سال پیش رو و دیگر رهنمودهای سازنده شان در سالهاي دیگر قرار داد و براي توسعه کشور در تمامي زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و ... تلاش کرد. مسئولان و کارگزاران بايد تمامي اين شعارها و نامگذاري ها را مورد توجه قرار دهند و با کاربردي کردن آنها، برنامه هاي خود را پيش ببرند به عنوان مثال شايد شعار سال گذشته «اصلاح الگوي مصرف» را بتوانيم پيش‌نياز شعار امسال بدانيم به‌ويژه آنکه ايران اسلامي در سال 1389 مصمم بود که طرح هدفمند کردن يارانه‌ها را به اجرا درآورد و به شکر خدا با موفقیت این طرح به اجرا در آمد  اين مهم کمک خواهد کرد که منابع اوليه محدود داخلي به سمت نيازهاي اساسي و با حداکثر بهره‌وري جهت پيدا کند. زيرا تنها راه براي کاهش هزينه‌هاي توليد و کاهش قيمت تمام شده که رمز ماندگاري و ايجاد امکان رقابت با کالاهاي خارجي است، در اين مهم نهفته است چرا که در غير اين‌صورت به دليل افزايش قيمت نهاده‌ها با اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها، امکان رقابت از توليدات داخلي گرفته مي‌شد.

 

 

-آیا تمامی خواست‌های مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال‌ها محقق می‌شود یا خیر؟

در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که تمامی خواست‌های رهبری در خصوص این نام‌گذاری محقق نشده و کوتاهی هایی در بخش‌های مختلف وجود دارد آنچه كه از ملاحظه‌ى وضعيت موجود كشور و ظرفيتهاى عظيمى كه در دل اين كشور و ملت بزرگ نهفته است، می‌شود به دست آورد، اين است كه آنچه ما انجام داده‌ايم، آنچه مسئولين و مردم انجام داده‌اند، در مقابل آنچه كه ظرفيت عظيم اين كشور براى پيشرفت و رسيدن به عدالت است، كار بزرگى نيست.

 

و این در صورتیست که از یک سو ظرفيت‌هاي انساني، امکانات و توانايي‌هاي طبيعي و مادي ملت و کشور ما به گونه‌اي است که ما مي‌توانيم با کارآمد نمودن ساختارهاي داخلي و رفع موانع موجود در زمينه‌هاي مختلف شاهد جهش‌هاي بزرگي باشيم و می توانیم  رتبه‌اي بزرگ‌تر و شايسته‌تر در ميان کشورهاي منطقه وجهان کسب نمائيم. و از سويي ديگر در دهه‌ي چهارم انقلاب اسلامی، يعني دهه‌ي «پيشرفت و عدالت» قرار داريم. براي دستيابي به پيشرفت همراه با عدالت لازم است كه يك كار و تلاش جمعي و ملي داشته باشيم و اين حاصل نمي‌شود مگر با يك همت و پشتكار ملي. همت زمينه‌ساز كار و تلاش مضاعف است.   

 

در پیام نوروزی سال 89 ، مقام معظم رهبری ، مانند سالهای گذشته که خواستار یک حرکت عمومی و تلاش ملی برای توجه ، شناخت و تحقق موضوعی بوده‌اند ، برای سال جاری " کار مضاعف و همت مضاعف " را خواسته‌اند .

همت مضاعف و کار مضاعف به معني ناديده گرفتن تلاش‌هاي گذشته نيست. کشور طي سال‌هاي اخير در عرصه‌هاي مختلف علمي و صنعتي به اهداف والايي دست يافته است و در بسياري از ابعاد ايران اسلامي در رديف کشورهاي برتر جهان قرار گرفته و ابهت و اقتدار نظام افزايش يافته است اما اين شعار و هدفگذاري مي‌تواند به مفهوم بهره‌وري بالاتر و ارتقاي کيفي توليدات باشد.
مقام معظم رهبري در اين زمينه در جمع مجاوران و زائران حرم رضوي در نخستين روز سال جديد مي‌فرمايند: همت مضاعف و کار بيشتر در کيفيت بخشيدن به توليدات داخلي؛ يکي از کارهاي اساسي است. ما امروز توليدات داخلي زيادي داريم. هم در زمينه صنعت، هم در زمينه کشاورزي، بايد به کيفيت اينها اهميت بدهيم. کيفيت اينها را بالا ببريم. بايد جوري باشد که مصرف‌کننده احساس کند آنچه که در کشورش توليد مي‌شود، به دست کارگر ايراني توليد مي‌شود، از لحاظ کيفيت، يا بهتر از نوع خارجي است يا لااقل همسطح آن است.

-منظور رهبر انقلاب از طرح موضوع کار مضاعف و همت مضاعف چه بود ؟

 

آیا فقط ساعات کار باید دو برابر می شد ؟ آیا روزهای کاری باید دو برابر می شد؟ آیا نیروی کار باید دو برابر می شد ؟ و یا نکات دیگری است.  بنظر نمی‌رسد که هیچیک از موارد فوق مورد نظر باشد...

آنچه که منطقا می‌توانست رویکرد رهبری برای سال 1389 باشد ، کار مؤثر و مفید ، کار با برنامه و هدف‌دار ، کار متین و در اصطلاح قرآن کار با " سِداد " ، کار شایسته‌تر و به تعبیر قرآن " عمل صالح " بوده و هست . زیرا متأسفانه بخش قابل توجهی از کارهای رایج فاقد این ویژگیها است و از این رو نمی‌توان آنها را " کار ارزشمند " دانست که دو برابر شدن آنها مشکلاتی را حل کند و تعالی و ارتقاء ایجاد کند و نتیجتا " عمل صالح " باشد .                                                                                                                  .
در حال حاضر کشور به شدت نیازمند کارهائی است که بر اساس اصول منطقی ، علمی ، واقع‌بینانه و برنامه‌ریزی شده و طبق قانون انجام شوند . کارهای روزمره ، بی‌برنامه ، تبلیغاتی ، شعاری و نمایشی ، اگر دو برابر شود مشکلات و نابسامانی ها کمتر که نمی شوند هیچ بلکه دو برابر یا بیشتر هم خواهند شد ! و هیچ یک از مسایل و معضلات حل نمی‌شود .

ما باید بتوانیم با شیوه‌های علمی ، راندمان تولید ، بهره‌وری و صرفه‌جوئی را به حداکثر برسانیم تا از کمترین امکانات حداکثر استفاده و بهره را داشته باشیم .

مسئولین و متولیان اجرایی کشور بایستی با پرهیز از شعار زدگی کشور را هر روز به اهداف متعالی اش نزدیکتر کنند نه اینکه با برگزاری همایش ها و سخنرانی ها و نوشتن مقالات خود را سرگرم کنند و از اصل قضیه دور بمانند. در مقابل ،مردم هم مسئول هستند تا با همت مضاعف و کار مضاعف در پیشبرد اهداف عالیه نظام  کوشا و موثر باشند و در تمام سطوح به همراهی و همکاری با مسئولین بپردازند.

زمانی که صحبت از همت مضاعف و کار مضاعف به میان می آید، لازم است برنامه های کشور با تدابیری عاقلانه تر و حساب شده تر از قبل و حتی با علمی کردن فعالیت ها همراه و گامی اساسی و جدی تر برداشته شود

مدیران اجرایی باید حتما به این نکته نیز توجه  کامل داشته باشند که این نامگذاری ها تاریخ مصرف نداشته و منطبق با هر سالی و روند پیشرفت کشور است ،قطعا قرار گرفتن "همت مضاعف و کارمضاعف " در کنار "اصلاح الگوی مصرف" و حتی نام های سال های پیش تر منجر به فزونی توسعه و پیشرفت خواهد شد.مقام معظم رهبری با این نامگذاریها نهضت و فرآیندی را تبیین می فرمایند که باید همچون نقشه راه در روند پیشرفت و برقراری عدالت در دستور کار قرار گیرد و با توجه به اين شعار بایستی با تلاش بيشتر، براي ايراني آباد و توسعه يافته با همت و برنامه، گامهاي جدي تری برداشته شود

 

-کار مضاعف و همت مضاعف در اسلام:

با جستاری در متون اسلامی حتما متوجه این موضوع نیز خواهیم شد که اساساً کار و اشتغال در بینش توحیدی اسلام، یک ارزش محسوب می‏شود و تلاش بیشتر در کارهای دنیوی و اخروی، زمینه سعادت و رستگاری افراد را در دنیا و آخرت فراهم می‏نماید و آنان را تا درجه جهادگران در راه خداوند بالا می‏برد.

به عنوان مثال در قرآن مجيد آيات متعددى راجع به كار و فعاليت وجود دارد . يكى از اهداف مهم اسلام در جامعه انجام كار و اعمال شايسته است .                                                                                                                                                            .
ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات كانت لهم جنات الفردوس نزلا; (25) كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كرده‏اند، در بهشت فردوس منزل خواهند يافت.

همچنین در سخنان و اعمال پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت (ع) نیز اهمیت این موضوع به وضوح به چشم می خورد

رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم می‏فرماید: «اَلْکادُّ عَلی عِیالِهِ کَالمُجاهِدِ فی سبیل اللّه (.نجم / 39) ؛ کسی که برای تأمین معاش خانواده‏اش تلاش می‏کند، همانند مجاهد در راه خداست.»

حضرت على عليه السلام ضمن دفاع از اصول و موازين دين مبين اسلام از كار و تلاش در مسير احيا و آبادانى جامعه دريغ نكرد و مزارع و باغ‏هاى متعددى را احيا و آباد كرد.

هر جامعه‏اى براى تداوم حيات و بقا به كار و فعاليت مردم و مسؤولان احتياج دارد . نياز به كار از قرون باستان وجود داشته است و هرچه مى‏گذرد، بر اهميت آن افزوده مى‏گردد . كار قسمت اعظم از زندگى انسان را در بر مى‏گيرد .

 

کار و همت مضاعف چه چیزی نیست؟

-پوستر،پلاکارد و بنر مضاعف!

همان گونه که گفته شد پیامهای مقام معظم رهبری صرفا نمادین نیست بلکه حاوی مطالبات مهمی از مردم و مسولین است.یکی از آسیبهایی که متاسفانه به محتوای پیامهای مقام معظم رهبری در ابتدای سال وارد می شود توقف مسوولین در ظاهر پیام است.صدا و سیما بلافاصله لوگوی نام سال را به آرم شبکه ها اضافه می کند،مجریان صدا و سیما این نام را گرامی می دارند،شهرداری به صورت بنرها بزرگ نام سال را آماده و در خیابانها نصب می کند و بعد از اتمام تعطیلات روابط عمومی ادارات مختلف به آماده سازی اقلام تبلیغی در این زمینه اقدام می کنند.اگرچه تمامی این فعالیتها در جهت ایجاد نشاط اجتماعی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم و مسوولین در سطح معقول لازم است اما صرف توقف در آنها کافی نیست.یکی از آسیبهایی که متاسفانه سالهای گذشته با نام های سال انجام شد برخورد صرفا تبلیغی با نام سال بود.نهادهای اجرایی،تقنینی و قضایی می بایست به صورت موثری از فعالیتهای تشریفاتی و تبلیغی فاصله گرفته و به صورت عملیاتی برنامه های خود را برای وصول به اهداف سال در سه سطح کوتاه،میان و بلند مدت اعلام و فعالیتهای اجرایی خود را در این چارچوب سامان دهند.در انتهای سال نیز می بایست شرحی از فعالیتهای انجام شده و برنامه های تداوم بخش آن نیز درسالهای آینده اعلام گردد  .همینگونه که مقام معظم رهبری در باره عدم اتمام اصلاح الگوی مصرف در سال 1388 فرمودند:

 سال گذشته ما عرض كرديم: سال اصلاح الگوى مصرف. من همين جا در روز اول سال تصريح كردم: اصلاح الگوى مصرف چيزى نيست كه در يك سال بتواند اتفاق بيفتد. سال گذشته را گفتيم سال شروع حركت به سمت اصلاح الگوى مصرف است. خوب، حركتى آغاز شد. من نميتوانم اين را بگويم كه الگوى مصرف اصلاح شد؛ نه، ما هنوز خيلى فاصله داريم . .... بايد ما اصلاح الگوى مصرف را دنبال كنيم. سال 88 مسئولين كارهائى كردند، برنامه‌ريزى‌هائى كردند، تحقيقاتى كردند، اما اين كار نبايد متوقف بماند. اين، جهت را نشان داد؛ معلوم شد كه در سال 88 مسئله‌ى اصلاح الگوى مصرف يك مسئله‌ى اساسى است

 -کار مضاعف اما بدون برنامه !

جمهوری اسلامی در مسير راهبردی خويش پله‌های تكامل را طی می‌كند. توجه به چشم‌انداز بيست‌ساله، برنامه‌ريزی براساس دهه پيشرفت و عدالت، داشتن برنامه توسعه پنج ساله و سرانجام راهبردهای يك‌ساله كه خود را در قالب نام سال نشان می دهد ،حكايت از اهتمام سامانمند جمهوری اسلامی برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی با نگاهی برنامه ریزی شده و از پیش طراحی شده داردد.برنامه ریزی اصل مقدم تمام کارها و همتها است و بدون برنامه ریزی و توجه به برنامه های موجود نمی توان کاری از پیش برد.نکته مهم در این زمینه این است که درباره سالی كه نام"همت مضاعف - كار مضاعف " در شناسنامه‌اش ثبت شده است، بايد تصريح شود كه  در پنج سال اخیر تمام سازكارهای نرم افزاری، قانونی و شكلی كلان‌ نظام، تدوین، تعیین و ابلاغ شده است. اكنون تنها  15 سال تا خط پایان 1404 كه آغاز برنامه بیست ساله دوم خواهد بود، زمان باقی مانده است و این مدت طبیعتا باید صرف كارهای بنيادی و زيربنايی گردد. بی توجهی به سند چشم انداز  تکیه بر فعالیت اجرایی  صرف ،کار مضاعف و همت مضاعف نیست.وظیفه اصلی تمام دولتها تحقق اهداف سند چشم انداز و قوانین مرتبط با آن است.لذا هر گونه حرکتی می بایست در جهت رفع عقب ماندگیهای احتمالی و یا نیل به  اهداف چشم انداز 20 ساله کشور باید باشد.در همین چارچوب مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم امام رضا(ع) فرمودند

چشم‌انداز روشنى تعيين شده است - يعنى سند چشم‌انداز بيست ساله‌ى جمهورى اسلامى  - اين سند باارزشى است. دولتهائى كه پشت سر يكديگر با انتخاب مردم بر سر كار مى‌آيند، ميتوانند بر اساس اين سند چشم‌انداز، اهداف را مشخص كنند؛ هر كدام بخشى از راه را بروند و دنباله‌ى كار را به دولت بعدى بسپارند. وجود سند چشم‌انداز، يكى از امكانات باارزش نظام جمهورى اسلامى است.

 

 -نمایش،آمار و مصاحبه مضاعف!

مقام معظم رهبری خود اولین شخصی بودند که نسبت به این آسیب در سخنرانی خود در حرم رضوی هشدار دادند:

شعارهاي هر سال، نمايشي و تشريفاتي نيست و طبعاً همه مشكلات را هم حل نمي‌كند بلكه انگشت اشاره‌اي است كه راه و روش را نشان مي‌دهد كه امسال نيز با توجه به اهداف بلندتر ملت و كشور، بايد همتي برتر فراهم آورد و كارهاي بيشتر و جدي‌تر انجام داد.

یکی از آسیبهایی که با توجه به ماهیت این نامگذاری احتمال آن وجود دارد برخی عملکردهای نمایشی و تشریفاتی است.این نام با توجه ماهیت تلاش و سعیی که در خود مستتر دارد می تواند در نگاه مثبت باعث افزایش انگیزه های کاری،افزایش بهره وری در محیط کار،سرعت گرفتن انجام پروژه های ملی گردد.چیزی که مراد از نامگذاری این سال بوده است.اما یکی از آفات فرهنگ مدیریتی جامعه ما که دوره ها مختلف مرتبط است ،انجام فعالیتهای نمایشی،کنفرانسهای مطبوعاتی پی در پی ،بازدیدهای سرزده با حضور خبرنگاران !!،فرهنگ  افتتاح و کلنگ زنی بی رویه ،افتتاح پیش از موقع برخی پروژه ها و یا چند باره آنها بوده است.انشالله با همت مسوولین محترم این گونه اقدامات در سال همت و کار مضاعف جایی نخواهد داشت و خدمت رسانی مضاعف ،مردم را از ثمرات شیرین شجره طیبه انقلاب بهره مند خواهد کرد.

 

-سمینارها،همایشها و هم اندیشیهای مضاعف!

یکی از دلایلی که موجب عدم تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در ابتدای سال از مردم و مسوولین می شود نگاه صرف سمیناری و همایشی به آن است.اگر چه سمینارها و همایشها محفلی مناسب برای هم اندیشی به منظور اتخاذ راهکارهای مناسب می باشد اما متاسفانه در کشور ما نهادهای اجرایی خود به برگزاری این همایشها اقدام و نفس این گونه برنامه ها را تحقق خواسته های مقام معظم رهبری فرض می کنند.همایشهای پی در پی که بعضا دارای موضوعات مشترک هستند می تواند به صورت مشترک و همه جانبه دیده شود که از صرف منابع موازی مالی و انسانی جلوگیری گردد.اما باید توجه داشت که تنها برگزاری همایش ناکافی بوده و نشان از ضعف اجرا دارد.

 .

اما اینکه "همت مضاعف - كار مضاعف" چه چیزی هست؟

"همت مضاعف - كار مضاعف" به نظر می رسد بنا بر نگاه رهبر معظم انقلاب دارای دو جنبه اساسی است:

1-افزایش بهره وری در کارها،منابع انسانی و منابع مالی و فیزیکی:

این مساله برای همه ما ملموس می باشد که سطح بهره وری در ایران بسیار پایین بوده و این امر بدون تردید به هنجارها و الگوهای رفتاری برخاسته از فرهنگ عمومی که طی سالیان سال در لایه های مختلف جامعه نهادینه شده است مرتبط می باشد.لذا برای اینکه در  کشور کار مضاعف انجام گیرد شرط لازم این است که  می باید  اولا اراده تغییر در تک تک افراد حاصل شده و مردم بیش  از پیش نسبت به کار خود حس تعهد داشته باشند،تا به مرور زمان فرهنگ بی مسئولیتی و کم کاری از جامعه رخت بربندد و "کار و تلاش" ـ چنانکه در آموزه های دینی آمده است ـ در سطوح مختلف به صورت عملی و نه شعاری به یک ارزش ملی تبدیل شود .توجه به فرهنگسازی برای افزایش وجدان کاری و بهره وری صحیح از منابع انسانی در همه سطوح از الزامات این امر است.

 

 

 2 -همت مضاعف و کار مضاعف در تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله:

چشم‌انداز 20ساله نظام اسلامي و اهداف مطروحه در دهه پيشرفت و عدالت، مبناي روشني براي برنامه‌ريزي مسؤولان اجرايي براي تحقق مطالبات رهبري است. عدم توجه به اين اهداف بلند نظام سبب مي‌شود که تلاش‌هاي مسؤولان اجرايي در بخش‌هاي مختلف نتايج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد. سند چشم انداز 20 ساله چشم اندازی از موقعیت ایران را در سال 1404 ارائه می دهد که قدرت برتر سیاسی،اقتصادی،علمی و نظامی منطقه باشد.این اهداف کلی و آرمانی نیستند و برنامه های 5 ساله توسعه می بایست برای تحقق این اهداف طراحی و عملیاتی شوند.مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مشهد مقدس ،یک روز پس از اعلام نام سال نو ضمن تاکید برجایگاه زیرساختهایی مانند نیروی انسانی جوان و متخصص،زیرساختهای عظیم صنعتی و مواصلاتی و از همه مهم تر سند چشم انداز 20 ساله خواستار کار مضاعف و همت مضاعف در حوزه های زیر شدند:

1-      همت مضاعف و كار مضاعف در علم و تحقيق ، دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتى در همه‌ى زمينه‌ها، علوم تجربى، علوم انسانى و ...

2-      همت مضاعف و كار مضاعف دراستفاده‌ى بهينه از منابع موجود كشور و امكاناتى كه وجود دارد،  در چارچوب اصلاح الگوی مصرف و هدفمندی یارانه ها

3-      همت مضاعف و كار مضاعف در كيفيت بخشيدن به توليدات داخلى

4-      همت مضاعف و كار مضاعف در تأمين سلامت و ورزش همگانی

5-      همت مضاعف و كار مضاعف در سرمايه‌گذارى، در كارآفرينى

6-      همت مضاعف و كار مضاعف در توليد فكر ،كتابخوانى و  افزايش معلومات عمومى در زمينه‌هاى گوناگون

7-      همت مضاعف و كار مضاعف در مبارزه‌ى با فقر، در مبارزه‌ى با فساد، در مبارزه‌ى با بى‌عدالتى.

 

 

چند مانع از موانع "همت مضاعف و کار مضاعف"

برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش تمام قوای کشور رسالتی بس خطیر بر عهده دارند و باید با نگاهی آسیب شناسانه و با نگاه انتقادی موانع سر راه این اصل و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نمایند و راهکارهای اجرایی ارائه نمایند برای اینکه ما بتوانیم به هدف "کار مضاعف" در جامعه، جامه ی عمل بپوشانیم لازم است قبل از هر چیز به نیرو های کار در سطوح مختلف احترام گذاشته و حقوق مادی و معنویشان را به فراموشی نسپریم

در این مجال چند مانع اصلی از موانع "همت مضاعف و کار مضاعف" را بر می شمریم:

1)     نداشتن مدیریتی عامانه بی شک مانعی بزرگ بر سر راه کار مضاعف است به عبارت دیگر  در پشت هر سازمان متعالی و موفقی مدیری کار آمد و موفق نهفته است امروزه بخش بسیار بزرگی از از ناکارآمدی ها و کم کاری ها در جامعه به نحوه ی مدیریت و تدبیر مسئولان بر می گردد

2)     از دیگر عوامل بسیار مهمی که در توسعه ی کار و افزایش کار آمدی نقش بسزایی ایفا می کند توجه و تقویت انگیزه های دینی و ارزش های معنوی است و فرموده ی قرآن و حدیث نبوی که قبلا ذکر شد در همین راستاست سیره ی ائمه ی اطهار همواره به انسان ساعی احترام گذاشته  فعالیت های او را ارج نهاده است و ضروری ه نظر می رسد که خطاب و وعاظ در تریبونهای تحت اختیار خود به تبیین نقش کار آمدی از منظر قرآن و احادیث بپردازند و به تقویت انگیزه های دینی مردم بری کار آفرینی و اهتمام به کار بیفزایند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

3)      میزان کار و پشتکار هر ملتی ریشه در پیشینه ی تاریخی آن ملت دارد و بسته به فرهنگ آن ملت است زمانی که تولید و به دست آوردن ثروت در جامعه ای ارزش تلقی شود به طور بدیهی فرهنگ کار نهادینه خواهد شد.و در برابر آن در جامعه ای که نگاه منفی به پروتمند وجود دارد روح کار و تلاش از بین می رود و جدیت در کار وجود نخواهد داشت و بالطب تنبلی و تن پروری جای آن را خواهد گرفت.

البته باید در نظر داشته باشیم که متاسفلنه کمک های مستقیم مالی بدونه هیچ چشم داشتی باعث می شود برخی افراد بجای دنبال کار رفتن به دنبال دریافت کمک های بی برگشت باشند بهتر است به جای ماهی دادن به نیازمند به ا ماهیگیری آموزش بدهیمتا بستر کار برای تمام جامعه فراهم شود.

4)     وجود احساس مسئولیت در تک تک افراد یک جامعه نسبت به سرنوشت جامعه یکی از ارزش های ملی تلقی می شود و این در کشورهایی است که منافع ملی ارزش هستند. چنین ملتی برای توسعه و اوج گرفتن میهن خود با تمام وجود و متعهدانه می کوشند و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح می دهند ضروری به نظر می رسد که مسئولان فرهنگی مراکز آموزشی و همچنین رسانه های گروهی در راستای تقویت مسئولیت پذیری ملت و تعهد در قبال جامعه ای که در آن زندگی می کنند تلاش نمایند چرا که بین تعهد ملی و کار مضاعف رابطه ی قوی و معناد اری وجود دارد

5)     برای آنکه کار مضاعف در جامعه انجام شود و از اصول تلقی گردد نیاز است انگیزه های خدمتی نیروی کار حفظ شود ای انگیزه ها می تواند ادی باشد یا معنوی، فردی باشد یا سازمانی، شخصی یا گروهی، تفاوتی نمی کند در هر صورت باید به آنها ارج نهاد

6)     نیروی کار همواره به آموزش نیاز دارد مهارت های شغلی نیروی کار با آموزش حین کار افزایش پیدا کرده و موجب افزایش بهره وری و کار آفرینی می شود

7)     ارزشیابی مستمر و عادلانه و تشویق نیرو های فعال در سازمان ها چه دولتی و چه خصوصی موجب تقویت فرهنگ کار و تلاش می شود و در جامعه ای که به نیروی انسانی اصالت داده شود و برایش ارزش قائل شود پویایی رخ خواهد داد.

8)     کشور ما روزهای تعطیل زیادی را در تقویم خود جای داده است که این یکی از موانع پیشرفت در کشور است وقفه در کار سرعت آن را پایین می آورد کاهش تعطیلت می تواند باعث افزایش بهره وری و توسعه ی فرهنگ کار بشود.

9)     یکی از راههای هدایت منطقی و درست همت مضاعف استفاده از تدابیر صحیح و کارشناسانه است. تصمیم گیری ها ناصحیح و نابخردانه و غیر اصولی باعث هدر رفت نیرو و زمان خواهد شد.

10)  قوانین و مقررات باید به گونه ای دوین شوند که موجبات کارآمدی و تقویت نیرو ها را به ارمغان بیاورندو زمینه های تغییر و تحول را فراهم بسازند.

11)   اصلاح روش های سازمانی عوامل بسیار مهمی در نیروی کار و کار آمدی سازمان ها هستند مهندسی مجدد روش ها می تواند موجب چالاکی سازمانی وعاملی برای پویایی و افزیش بهره وری گردد و همچنین موجب تحرک بخشی و استفاده ی بهینه از منابع در دسترس و فرصت ها

12) شاید بتوان گفت اگر کار آفرینی در کشور مورد تشویق قرار بگیرد پرواضح است که میزان بیکاری  رفته رفته کاسته می شود، خمود و کسالت از بین میرود و بی شک این امر به پیش برد هر چه بهتر هدف "کار مضاعف" کمک شایانی خواهد کرد

13) بدیهی است که اگر در محیط کار از هر شخصی در زمینه ی تخصصش کار خواسته شود  نتیجه ای بهتر خواهد داد نسبت به خواست همان کار از غیر متخصص.

 

قدر مسلم آنکه هر همت (اراده و قصد انجام کار) و کار مضاعفی، مورد تایید خدای متعال، اسلام و رهبر انقلاب نیست. مگر آنکه، آن فعالیت در راستای صراط مستقیم باشد. پس اگر ابعاد شعار امسال در منتظم فکری معظم له مشخص و جهت مثبت و منفی آن تعیین نشود، ممکن است تالی فاسد پیدا کرده و هرکسی از ظن خود یار ایشان شود.

البته عزت نیز باید در سطوح مختلف (عزت شخص،عزت یکدیگر،عزت جامعه،عزت نظام و عزت اسلام) و در تمام مسیر فعالیت، در نظر گرفته و کارکرد حرکت باید به افزایش و یا تثبیت عزت، ختم شود. پس در سطح کلان، همتی مورد عنایت رهبری قرار می گیرد که منتج به کاری شود که در یک بعد، افزایش عزت و در بعدی دیگر به حفظ نظام  بیانجامد.

 

نتیجه گیری:

برای تحقق مسمای نام همت مضاعف و کار مضاعف می بایست از آسیبهایی مانند فعالیتهای تبلیغی صرف،همایش محوری بدون اجرا ،بی توجهی به برنامه ها و اسناد بالا دستی به بهانه انجام کار بیشتر و  هم چنین فعالیتهای نمایشی و رسانه گرای صرف احتراز و در چارچوب اصلاح فرهنگ کاری در سطح مردم و در سطح مسوولین در حوزه های هفتگانه مد نظر مقام معظم رهبری در چارچوب سند چشم انداز بیست ساله اقدامات و برنامه ها را توسعه داد.این فرایند محدود به یک سال نبوده و در طی سنوات آینده نیز می بایست تداوم یابد.

 

تهیه و تنظیم : علی غفاریان

نظرات بینندگان
نقی از علی آباد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۰
۱
۰
نامگذاری سالها در دوران خاتمی و احمدی نژاد را مقایسه کنید تا حساب کار دستتون بیاد