۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲

ردپای مشایی روی بزرگترین فرش خاکی جهان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی بررسی الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد جزیره قشم را آغاز کردند که به دلیل حساسیت ویژه امنیتی این طرح پس از تصویب کلیات به کمیسیون مربوطه بازگردانده شد.
کد خبر : ۱۸۶۵۹۸
ردپای
صراط: دویست و بیست و پنجمین جلسه علنی بهارستان در حالی صبح امروز چهارشنبه به ریاست حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد آغاز شد که اولین دستور مجلس بررسی یکی از موضوعات مهم و امنیتی بود.  
 
براین اساس قرار شد نمایندگان لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم را بررسی کنند به طوری که در ماده واحده این لایحه آمده بود جزیره هرمز و آبراه اتصالی آن به جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم ملحق می‌شود.
 
البته در تبصره این ماده تاکید می‌کند: هیئت وزیران اعتبار لازم برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز را ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی و به سازمان اداره کننده منطقه تخصیص می‌دهد.  
 
پس از قرائت کمیسیون اقتصادی نوبت به اظهارنظر موافقان و مخالفان کلیات این لایحه رسید.
 
در سوابق قانونی لایحه مذکور به قانون تشکیل بخش هرمز مصوب 14 مرداد 1380 تاکید شده که در ماده واحده آن آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود جزیره هرمز در خلیج فارس را به عنوان واحد بخش در سازمان تقسیمات کشوری منظور و در آن بخشداری ایجاد و تاسیس کند بخش هرمز تابع شهرستان قشم استان هرمزگان خواهد بود.  
 
*ردپای برخی جریانات در الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم

حسن کامران نماینده اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اولین مخالف الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری قشم بود.  
 
وی تصریح کرد: منطقه آزاد قشم 1500 کیلومتر مربع مساحت دارد که فقط 300 کیلومتر مربع آن منطقه آزاد تجاری است.  
 
وی افزود: جریانات پشت پرده‌ای وجود دارد که بهانه‌های عمران،‌ آبادانی و.... تلاش دارند هرمز را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کنند.  
 
وی اظهار داشت: جزیره هرمز یکی از سه نقاط حساس در دنیاست به طوری که مالاکا، عدن و هرمز این سه نقطه هستند.
 
رئیس دانشکده علوم جغرافیایی کشور تاکید کرد: الحاق هرمز به منطقه آزاد تجاری یک خطای استراتژیک است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: از سال 71 تا به حال جریانات خاصی به دنبال الحاق هرمز به مناطق آزاد هستند که در دولت قبلی نیز مشایی و اطرافیانش چنین تلاشی داشتند.  
 
پس از اظهارنظر کامران نوبت به اولین موافق الحاق هرمز به منطقه آزاد رسید.
 
*ضرورت استفاده مردم هرمز از مزایای مناطق آزاد تجاری
 
محمد آشوری تازیانی که پیش از این معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان بوده و از مجلس هفتم تاکنون عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، تصریح کرد: ما نارسایی‌هایی در نظام برنامه‌ریزی داریم به نوعی که آسیب جدی به مردم مرزنشین وارد کرده است.  
 
وی افزود: عملیاتی نشدن آمایش سرزمین، تمرکزگرایی، نگاه تک بعدی به مرز باعث عدم توسعه یافتگی شده است و علی رغم نگاه نظام به مرزها ولی شاخصه‌های توسعه در مرزها قابل قبول نیست.  
 
آشوری تازیانی که دکترای مطالعات امنیت ملی دارد، تاکید کرد: باید نگاه چند وجهی به مرزها داشته باشیم چرا که امنیت مرزهای کشور امنیت مردم پایه است یعنی مرزنشینان مرزداران هم هستند.
 
وی ادامه داد: در طول تاریخ مرزنشینیان با استعمار مبارزه کردند و حتی دولت‌های مرکزی از آن‌ها حمایت نکردند.
 
آشوری افزود: در مرزهای جنوبی اتفاقات بزرگ اقتصادی افتاده است که اگر این طرف مرز را ساماندهی نکنیم حتی از نظر امنیتی اتفاقاتی مترتب خواهد شد.
 
نماینده مردم هرمزگان، بندرعباس، حاجی‌آباد و ابوموسی با طرح این پرسش که هدف از شکل‌گیری منطقه آزاد چه است گفت: در رویه اجرایی اشکالاتی داریم ولی این نافی ارائه خدمات چند گانه به قشم، هرمز و لار نخواهد شد.  
 
وی افزود: وقتی منطقه آزاد قشم تصویب شد ابتدا 300 کیلومتر بود و مابقی در حوزه مناطق ویژه تعریف شد.
 
وی تصریح کرد: اگر بحث الحاق جزیره هرمز به مناطق آزاد تجاری مطرح شده هدف این است که این منطقه از مزایای قانونی منطقه آزاد قشم بهره‌مند شود.  
 
آشوری در پایان تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد مردم جزیره هرمز نیز از مزایای قانون منطقه آزاد تجاری بهره‌مند خواهند شد.
 
پس از مخالفت آشوری تازیانی نوبت به موافقت مهرداد بائوج لاهوتی رسید.  
 
*ابهام در تامین منابع زیرساخت‌های تبدیل منطقه هرمز به منطقه آزاد
 
بائوج لاهوتی که پیشتر مدیر کل دفتر شهر و روستایی استاندار گیلان بوده و هم اکنون سخنگوی کمیسیون عمران است گفت: وسعت جزیره قشم 1500 کیلومتر مربع است که فقط 300 کیلومتر مربع آن منطقه آزاد است.
 
وی افزود: اگر قرار است جزیره‌ای به منطقه آزاد تجای الحاق شود اولویت آن منطقه باید مابقی مناطق جزیره قشم باشد نه جای دیگر.
 
وی افزود: پیش از این نیز لایحه‌ای برای الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری به مجلس ارسال شده بود اما به دلیل حساسیت ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی این اتفاق نیفتاد.  
 
نماینده لنگرود اظهار داشت: جزیره هرمز در 18 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد بنابراین اولویت باید با داخل جزیره قشم باشد نه این که 18 کیلومتر آن طرف‌تر.
 
وی تصریح کرد: جزیره هرمز 42 کیلومتر است که 75 درصد این جزیره را کوه‌های نمک تشکیل می‌دهد.  
 
سخنگوی کمیسیون عمران اظهار داشت: آیا زیرساخت‌های لازم برای تبدیل جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری مهیا شده است و منابع این زیرساخت‌ها از کجا تامین خواهد شد.  
 
*7هزار چشم انتظار هرمزی
 
پس از مخالفت لاهوتی نوبت به موافقت منصور آرامی نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر رسید.
 
وی که پیش از این شهردار بندرعباس بوده است گفت: جزیره هرمز از مزیت‌های نسبی زیادی برخوردار است.
 
وی اظهار داشت: جزیره هرمز به دلیل قدمت و سابقه تاریخی یک نقطه مهم به شمار می‌رود و مردم این جزیره را به خاطر سابقه تاریخی می‌شناسند.
 
آرامی در واکنش به سخنان کامران که گفته بود تلاش برای الحاق هرمز به منطقه آزاد پشت پرده دارد گفت: پشت صحنه‌ای جز مردم در این امر وجود ندارد.
 
وی اظهار داشت: مردم انقلابی هرمز از ما درخواست دارند که در رفع محرومیت‌ها به آن‌ها کمک کنیم.  
 
عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: با ایجاد اسکله ناخدا، فاصله جزیره هرمز به بندرعباس 7 کیلومتر شده است این نقطه بسیار مهم و امتیاز بالاست.
 
آرامی در ادامه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت اشاره کرد و گفت: بند 10 این سیاست‌ها تاکید می‌کند که در سواحل خلیج فارس کانون‌های جمعیتی ایجاد شود بنابراین باید تلاش کنیم جمعیت در سواحل خلیج فارس افزایش یابد.  
 
وی تصریح کرد: هرمز 17 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.  
 
وی ادامه داد: هر دو دولت فعلی و قبلی مردم، کارشناسان، مرکز پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری الحاق شود.  
 
وی در پایان گفت: 7 هزار هرمزی منتظر تصمیم نمایندگان هستند.  
 
*هرمز، نقطه قوت نظام در عمان و خلیج فارس

در ادامه نوبت به مخالفت نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید.
 
وی مهم ترین دلیل مخالفت خود را موضوع استراتژیک بودن منطقه هرمز دانست.
 
وی گفت: اگر قرار است هرمز منطقه آزاد تجاری شود نیازمند تغییر رویکردهای نظام به این جزیره و خلیج فارس و دریای عمان است.
 
نماینده ممسنی و رستم گفت: باید رویکرد نظام از سیاسی امنیتی و استراتژیک به رویکرد اقتصادی و تجاری تبدیل شود که در حال حاضر این عمل امکان‌پذیر نیست.  
 
وی تاکید کرد: مهمترین نقطه قوت نظام در عمان و خلیج فارس هرمز است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در حال حاضر الحاق هرمز به منطقه آزاد به صلاح کشور نیست.
 
شفیعی تصریح کرد: در مناطق آزاد تجاری که داشتیم چه اتفاق افتاده است، به جز این که شکاف طبقاتی به وجود آمده است.
 
وی در پایان گفت: در شرایط فعلی از بعد امنیتی و استراتژیک تصویب این لایحه به صلاح نیست.  
 
در ادامه نوبت به آخرین موافق الحاق هرمز به منطقه آزاد تجاری رسید.
 
*هرمز بزرگترین فرش خاکی جهان
 
ابوالقاسم جراره که پیشتر مدیر کل سیاسی و انتخابات استاندار هرمزگان بوده در این رابطه گفت: جزیره هرمز یک ظرفیت گردشگری بکر است که از آن به عنوان بزرگترین فرش خاکی جهان یاد می‌شود.
 
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و خمیر تصریح کرد: جزیره هرمز 70 نوع خاک رنگی دارد و از جمله مزیت‌های این جزیره اتصال به شبکه سراسری برق و نزدیکی آن به مرکز استان هرمزگان است.  
 
جراره در پایان تاکید کرد: هرمز می‌تواند ظرفیت خوبی را در مناطق آزاد تجاری ایجاد کند.  
 
در ادامه بررسی این لایحه مهم محمد سعیدی‌کیا که به گفته خودش چند ماهی است در مناطق آزاد تجاری مشغول خدمت است به عنوان نماینده دولت و در دفاع از تصویب این لایحه گفت: آیا صرف این که تا به حال کاری در مناطق آزاد صورت نگرفته است باید آینده را محکوم کنیم.
 
وی افزود: ما بودجه استثنایی برای مناطق آزاد پیش‌بینی کرده ایم و تلاش شده همه جوانب رعایت شود.
 
وی تصریح کرد: برای اولین باردر تاریخ بودجه نویسی به موضوع نگه‌داری نیز توجه شده است.  
 
سعیدی‌کیا خاطر نشان کرد: هرمز یکی از بخش‌های جزیره قشم است و ما به دنبال ایجاد کسب و کار و کمک به مردم این جزیره هستیم.  
 
*نگرانی کمیسیون امنیت ملی

در حالی بررسی الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری قشم در حال پیگیری بود که هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دنبال رایزنی با رئیس جلسه و نمایندگان موافق به منظور توجه بیش از بیش به بعد امنیتی این لایحه بودند به طوری که علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی، اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و برخی دیگر از اعضای این کمیسیون در حال رایزنی با موافقان این طرح از جمله محمد آشوری که خود عضو کمیسیون امنیت ملی است بودند تا تجدیدنظر صورت بگیرد، تلاشی که نتیجه داد.
 
ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت از تریبون رسمی مجلس اعلام کرد کمیسیون امنیت ملی مجلس مخالف این موضوع بوده و معتقدم ستاد کل نیروهای مسلح نیز مخالفت کرده است.  
 
سرانجام کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم به رای گذاشته شد و با 148 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید اما به دلیل حساسیت ویژه امنیتی و نظامی به پیشنهاد رئیس جلسه به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی برگردانده شد.  
 
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا تجاری شدن جزیره هرمز به موضوع امنیتی بودن آن خواهد چربید؟