۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

صالحی: در بحث غنی‌سازی انعطاف نشان می‌دهیم

"خط قرمز فنی ایران در مقابله با آپارتاید هسته‌ای غرب" شب گذشته (17 تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۸۶۶۱۴
صراط: "خط قرمز فنی ایران در مقابله با آپارتاید هسته‌ای غرب" شب گذشته (17 تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
"علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گریز هسته‌ای چیست؟ گفت: گریز هسته‌ای عبارت ساختگی با هدف بهانه‌جویی است.
 
صالحی با اشاره به اینکه گریز هسته‌ای مثلا در مورد‌ آب سنگین اراک بکار گرفته شده است، افزود: بنده اعلام کردم که اگر این نگرانی وجود دارد ما آمادگی بازطراحی رآکتور را داریم، به گونه‌ای که به جای تولید 10 کیلوگرم در سال به 1 کیلوگرم در سال برسد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز کشور به 190 هزار سو غنی سازی خاطرنشان کرد: ما به آنها اعلام کرده‌ایم که نیاز عملی کشور تامین سوخت نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران است.
 
وی اضافه کرد: وقتی این مسائل را اعلام کردیم ولوله‌ای در طرف مقابل افتاد و استقبال عجیبی کردند اما بعدها شاهد بودیم که آنها واژه جدید سوء استفاده را اختراع کردند، یعنی آنها وقتی به دنبال بهانه باشند از هر روشی استفاده می‌کنند.
 
صالحی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب خطوط را برای ما روشن کرده‌اند، افزود: صحبتی که ایشان فرمودند نقطه عطفی داشت و استفاده از واژه (سو) که معیار اندازه گیری قدرت و توان ماشین‌های سانتریفیوژ بود.
 
*زنجیره 164 تایی سانتریفیوژ نسل سوم با 10 سو هنوز راه‌اندازی نشده است
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه زنجیره 164 تایی سانتریفیوژ نسل سوم IR6 که 10 سو است هنوز راه‌اندازی نشده است، گفت: اکنون زنجیره میانی آن که 10 ماشین است پابرجاست، به گونه‌ای که به سمت 164 تایی حرکت می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه طی افق 8 ساله و یکی دو سال پیش از 8 سال، میزان سانتریفیوژها را به تعدادی خواهیم رساند که ظرفیت تولید به 190 هزار سو برسد، گفت: همه این مسائل انعطاف‌هایی بزرگ بوده است. کاری که جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مذاکرات دوجانبه با آمریکا انجام داده اتمام حجت بوده است یعنی اتمام حجت ما هم برای ملت ما و هم برای افکار عمومی جهان بوده است.  
 
*جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اتمام حجت کرده است
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای دیپلماسی هوشمندانه، هوشیارانه و عقلانی است، خاطرنشان کرد: در چارچوب عزت، حکمت، مصلحت و حس منافع ملی آمادگی داریم که از انعطاف لازم در مسائل بین‌المللی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حدود 15 مورد با آژانس به توافق رسیده‌ایم و به سوالات آنها پاسخ داده‌ایم، گفت: اگر آنها از این فرصت طلایی که با انسجام و هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط تحت ارشادات مقام معظم رهبری است استفاده نکنند، ما چیزی برای از دست دادن نداریم.
 
صالحی با اشاره به اینکه 20 درصد را تعلیق کرده‌ایم که اگر نظام خواست دوباره آن را تولید خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای عامل محرکی برای صنعت و خودباوری است، به گونه‌ای که باعث شده پس از آن صنایع موشکی، ماهواره‌ای و علوم سلولی جای بگیرد.

*در بحث غنی سازی همانند آب سنگین اراک انعطاف از خود نشان می‌دهیم
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه ما همانطور که در آب سنگین اراک انعطاف از خود نشان داده‌ایم این انعطاف را در بحث غنی‌سازی هم از خود نشان خواهیم داد، اظهار داشت: به صورت پلکانی کار را به جلو پیش برده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه حدود 20 هزار ماشین نصب شده داریم که این ماشین‌ها را برای چند سال در همین عدد نگه داشته‌ایم، ادامه داد: در زمینه تحقیق و توسعه روی ماشین‌هایمان کار می‌کنیم.
 
صالحی گفت: دو زنجیره شاهد IR2M و IR4 را و یک زنجیره میانی IR6 را داریم که این زنجیره‌ها در مرکز تحقیقات بیش از یکسال است که مشغول فعالیت است.
 
*نسل جدید سانتریفیوژ چندسال زمان خواهد برد که به تولید انبوه برسد
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه همه مسائل زیرنظر آژانس است، اضافه کرد: نسل جدید سانتریفیوژ چند سال زمان خواهد برد که به تولید انبوه برسد.
 
وی با اشاره به اینکه بحث تحقیق و توسعه قیدی را نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در توافق ژنو قیدی روی آن نشده مگر اینکه فعالیت‌های مربوط به مواد هسته‌ای باید زیرنظر آژانس باشد که آنرا قبول داریم.
 
صالحی با تاکید بر اینکه اکنون این نوید را می‌دهیم که سازمان انرژی اتمی به طرف خودکفایی می‌رود، گفت: طی یکی دو ماه پیش بود که سامانه پرتودهی با گاما را در بناب افتتاح کرده‌ایم.
 
*سامانه پرتودهی با گاما در بناب افتتاح شده است
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اکنون چند استان در نوبت نصب این سامانه هستند تا زمان ماندگاری محصولات کشاورزی به چندماه برسد و یا اینکه برای استریل کردن تجهیزات و وسایل پزشکی از آن استفاده کند.
 
صالحی با اشاره به سانتریفیوژهای پزشکی گفت: سالانه 60 میلیارد در واکسن دام و طیور با قیمت 100 تا 200 تومان در هر دوز وارد که بالغ بر دو تا سه میلیارد دلار قیمت آن می‌شد، به طوری که اینها نیاز به سانتریفیوژ داشت.
 
وی با اشاره به اینکه چند سانتریفیوژ ابتدایی که از قبل داشتیم و ابتدایی بودند در حال خروج از حیز انتفاع است که برای آنها قطعات یدکی ندادند، خاطرنشان کرد: قراردادی را در 5 ماه گذشته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضاء کرده‌ایم به گونه‌ای‌که اولین سانتریفیوژ را با 20 هزار دور و با حضور رئیس جمهور رونمایی کردیم.

*پیش رفتن شرکت‌ها به سوی خودکفایی برنامه آینده سازمان طبق توصیه رئیس جمهور
 
صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه آینده سازمان برای رسیدن به خودکفایی چیست؟ گفت: برنامه آینده ما طبق توصیه رئیس جمهور رفتن شرکت‌ها به سمت خودکفایی است، شرکت‌هایی که می‌توانند مثلا در شیرآلات خلاء، پمپ و بسیاری از تجهیزات پیشرفته و دقیق وسایل اندازه‌گیری را تولید کنند به گونه‌ای که به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم بهترین وسایل را با بهترین کیفیت به جامعه عرضه کنیم و خوشبختانه این شرکت‌ها آرام آرام به سمت خودکفایی سوق پیدا می‌کنند.

*فردو مرکز تحقیقاتی و مکمل نطنز است
 
صالحی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سایت غنی‌سازی فردو گفت: فردو یک مرکز تحقیقاتی و مکمل نطنز است و به خاطر تهدیداتی که کرده است، ملت ایران هوشمندی و هوشیاری خود را در این رابطه نشان داده است، بنابراین سایت فردو را ساختیم که مصون از حملات هوایی است و از کل فناوری غنی‌سازی کشورمان صیانت می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه در این سایت قریب به 2000 و چندصد ماشین سانتریفیوژ نصب شده داریم، گفت: در حال حاضر اورانیوم 5 درصد را تولید می‌کنیم. پیشنهاداتی برای آینده فردو مطرح است که هم مرکز تحقیق و توسعه باشد و هم ایزوتوپ‌های پایدار تولید کند.
 
*فردو باید به عنوان مرکز تحقیق و توسعه و پشتیبان نطنز باشد
 
صالحی با بیان اینکه اکنون پیشنهادهای متعددی در رابطه بافردو است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند این مرکز باید به عنوان مرکز تحقیق و توسعه و پشتیبان نطنز مدنظر قرار گرفته شود.
 
وی با اشاره به همکاری ایران و آژانس گفت: همکاری ایران و آژانس در وضعیت خوبی بسر می‌برد، به گونه‌ای که اگر بتوانیم دیوار بی‌اعتمادی را برطرف و آژانس با انصاف و بدون سمت‌گیری قضاوت کند می‌توانیم به نتایج مورد نظر برسیم. مشکل جدی نداریم و 5 مورد دیگر باقی مانده که با‌ آژانس بررسی کنیم.
 
صالحی با تاکید بر اینکه ما به خود اطمینان داریم، اضافه کرد: اگر ضرورت ایجاب کند که نرمشی نشان دهیم، حاضریم انجام دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه بازدید آنها از آب سنگین اراک و غیره در پروتکل پادمانی ما نیست، گفت: از باب اینکه فضای شفاف، مقبول و منعطفی داشته باشیم، این اجازه را هم داده‌ایم، بنابراین ما مشکلی نداریم اما این مسئله بدان معنا نیست که هر تقاضایی که آنها داشته باشند، ما پاسخ دهیم.
 
*انعطاف ایران در چارچوب معین و مشخص است
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه تقاضای آژانس باید در چارچوب ماموریت آنها باشد، ادامه داد: اینگونه نیست که ما جلو جلو حرکت کنیم و بگوییم هرجا می‌خواهید بازدید کنید، بنابراین اگر ایران انعطافی نشان می‌دهد در چارچوب مشخص و معین است و از این چارچوب خارج نمی‌شود.
 
صالحی با اشاره به اینکه اینگونه نیست که بدون حساب و کتاب این بازرسی‌ها انجام شود، افزود: ما گفته‌ایم حاضریم ماشین‌های سانتریفیوژ کنونی را برای چند سال حفظ کنیم، به گونه‌ای که پس از 8 سال آینده میزان ماشین‌ها را اضافه خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه ما غنی‌سازی 20 درصد را تعلیق کرده‌ایم، گفت: به جای 20 درصد 5 درصد تولید می‌کنیم، به گونه‌ای که اگر به توافق نرسیدیم به 20 درصد باز می‌گردیم.
 
*چشم‌انداز آینده صنعت هسته‌ای ایران بسیار روشن است
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چشم‌انداز آینده صنعت هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ادامه داد: چشم‌انداز آینده صنعت هسته‌ای ایران بسیار روشن است.
 
صالحی افزود: ما از همه آستانه‌های این فناوری عبور کرده‌ایم، به گونه‌ای که می‌توانم بدون اغراق بگویم با توجه به مشکلات نیروگاه بوشهر و مدت زمان ساخت و تلفیق فناوری شرقی و غربی زبده‌ترین کارشناسان جهان را در این نیروگاه داریم.
 
وی با بیان اینکه در حوزه اکتشاف و استخراج نیز کارها بسیار امیدوار کننده است، خاطرنشان کرد: با اکتشافات اخیر امیدهای فراوانی برای تامین این ماده اولیه در داخل کشور حاصل شده است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ظرفیت‌های علمی ایران در عرصه هسته‌ای چگونه است؟ گفت: فعالیت‌های هسته‌ای کشور عامل محرکی برای صنعت، خودکفایی، خودباوری و خوداتکایی است.
 
*تاسیس 5 نیروگاه 1000 مگاواتی در کشور در افق 10 تا 15 ساله
 
صالحی با اشاره به اینکه در آستانه قرارداد با روسها برای نیروگاه‌های دیگر هستیم، گفت: بر مبنای مصوبه مجلس در یک افق 10 تا 15 ساله، 5 نیروگاه 1000 مگاواتی را در کشور تاسیس خواهیم کرد.
 
*بزودی شاهد انعقاد قرارداد برای ساخت دو نیروگاه خواهیم بود
 
صالحی با اشاره به اینکه ان‌شاءالله بزودی شاهد انعقاد قرارداد برای ساخت دونیروگاه باشیم، گفت: این موضوع چند روز قبل مطرح شد، البته بطور همزمان آنها را شروع نمی‌کنیم چرا که هر نیروگاهی که تاسیس می‌کنیم باید در آن مشارکت صنعت و متخصصان در ساخت بیشتر باشد. اولین نیروگاه را در سال جاری و بعدی را دو سال بعد امیدواریم کار ساخت آن را شروع کنیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه ظرفیت غنی‌سازی 190 هزار سو برای تامین نیاز هسته‌ای کشور طی افق 8 ساله در نظر گرفته شده، ادامه داد: "سو" ، معیار انداز‌ه‌گیری قدرت و توان ماشین‌های سانتریفیوژ است، به طوری که 190 هزار سو نیاز ما در یک افق 8 ساله است، بنابراین زمانی که قرارداد ما با روسها به اتمام می‌رسد باید در جایگاهی باشیم که بتوانیم سوخت نیروگاه بوشهر را تامین کنیم.
 
وی ادامه داد: ماشین‌های IR2M به میزان 1000 عدد تولید و نصب شده است که گاز به آنها تزریق می‌شود.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه بیش از 9000 سانتریفیوژ 1000 نسل دومی در اختیار داریم، گفت: به این سانتریفیوژها هنوز گاز تزریق نشده است.
 
صالحی نسل سوم سانتریفیوژها را IR6، ده سو دانست و خاطرنشان کرد: زنجیره 10 تایی آن را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم طی ماههای آینده با مجوز ایمنی هسته‌ای زنجیره 164 تایی را نیز راه‌اندازی کنیم.
 
وی یکی از اختلافات ایران و آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی را در بحث EBW دانست و گفت: زمانی که بازرسان و رئیس گروه بازرسان در ایران بسر می‌بردند توافق کرده بودیم که اطلاعاتی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار آنها می‌گذارد کافی و وافی است، به گونه‌ای که انتظار داشتیم موضوع برای آنها جاافتاده و توجیه شده باشد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه بعدها آمانو مسئله را به گونه‌ای ضعیف‌تر بیان کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد البته این موضوع در حال اصلاح است.