۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷

آشفته‌بازار خودرو همه را مکدر کرد!

از همان لحظات نخست اعلام قیمت‌های جدید فاز جدید انتقادات بر معیارهای شورای رقابت برای تعیین قیمت‌ها شروع شد.
کد خبر : ۱۸۶۷۸۳
صراط: پس‌لرزه‌های گران‌شدن مجدد خودرو آن هم با نرخ‌های عجیب و غریب ادامه دارد و رسیدگی به این موضوع وارد فاز جدید شد. رئیس دولت این بار نیز مانند دفعات قبل به عنوان منجی مصرف‌کنندگان وارد عمل شد و به گرانی خودرو اعتراض کرد، همان کاری که چند ماه پیش درباره گرانی قبوض برق انجام داد. معلوم نیست داستان گرانی خودرو به کجا ختم می‌شود اما موضوع اعتراض دولتمردان به گرانی‌ها تکراری شده است. از مدت‌ها قبل معلوم بود که شورای رقابت قرار است خودرو را گران کند و حتی خودروسازان نیز همین موضوع را گوشزد می‌کردند اما آن زمان سخنگوی دولت فقط می‌گفت دولت به دنبال افزایش قیمت نیست و با هرگونه گرانی مخالف است. وی حتی مدت‌ها قبل گران‌تر‌شدن خودرو را تکذیب کرده بود اما سرانجام خودرو گران شد و حالا آقای سخنگو درباره مکدر‌‌شدن خاطر رئیس‌جمهور درباره گرانی‌ها سخن می‌گوید.

شورای رقابت اوایل هفته جاری پس از برگزاری جلسات متعدد و به‌اصطلاح کارشناسانه لیست جدید قیمت انواع خودروهای سواری را اعلام کرد. اما از همان لحظات نخست اعلام قیمت‌های جدید فاز جدید انتقادات بر معیارهای شورای رقابت برای تعیین قیمت‌ها شروع شد. حتی نمایندگان مجلس هم به این موضوع ورود پیدا کردند و  با این اعتقاد که افزایش 7/3 و 9/6 درصدی غیرمنطقی است خواستار بازبینی سریع فرمول قیمت‌گذاری خودرو شدند. همچنین نمایندگان کمیسیون صنعت مجلس در جلسه روز سه‌شنبه خود با وزیر صنعت پرسش‌هایی را از نعمت‌زاده مبنی بر دلایل افزایش قیمت  خودروها بیان کردند؛ اما وزیر خود را مسؤول پاسخگویی افزایش قیمت خودرو ندانست و مسؤولیت کامل قیمت‌گذاری خودرو را متوجه شورای رقابت اعلام کرد. در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا با تنظیم یک نامه به شخص رئیس‌جمهور درخواست بازبینی فرمول قیمت‌گذاری خودرو را مطرح کنند. در مجموع  اعتراضات افزایش قیمت خودرو  باعث شد تا دیروز نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه دولت انتظار افزایش کیفیت خودروها را داشت نه افزایش قیمت‌ها را، بگوید: رئیس‌جمهور از این افزایش قیمت مکدر است و بحث بازبینی قیمت‌ها مطرح است. وی با اشاره به اینکه  افزایش قیمت خودرو پذیرفتنی نیست و باید اقدامات لازم در این رابطه انجام شود، افزود: با خروج صنعت خودرو از تحریم‌های بین‌المللی و اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان، دولت انتظار شنیدن خبر افزایش کیفیت خودرو‌ها را داشت. به اعتقاد نوبخت، اگر خودروسازان معتقدند که بازار قیمت را تعیین می‌کند پس بگذارند ما هم خودرو‌های ارزان‌قیمت و باکیفیت را وارد کنیم و بگذاریم بازار قیمت‌ها را تعیین کند. البته اظهارات دیروز نوبخت در حالی مطرح می‌شود که آقای سخنگو پیش از این گفته بود: «دولت به هیچ عنوان افزایش قیمت کالاها را دنبال نمی‌کند و خواستار تثبیت قیمت‌ها است». این درحالی است که بلافاصله بعد از این اظهارنظر، معاون اول رئیس‌جمهور در روز اصناف تأکید کرد که رویکرد دولت تثبیت قیمت‌ها نیست.

من هم مکدر هستم !

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بنده هم مانند رئیس‌جمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر هستم، گفت: اما با در نظرگرفتن هزینه‌های تولید مجبور به تصویب افزایش قیمت خودرو بودیم. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بنده هم مانند رئیس‌جمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر هستم، اظهار داشت: واقعیت‌های این روزهای جامعه نشان از آن دارد که کشور تورم 40 درصدی را پشت‌سر گذاشته است که این موضوع مشکلات زیادی را برای انواع واحدهای تولیدی کشور به وجود آورده است. وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته واحدهای تولیدی با افزایش هزینه‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند، افزود: در این میان صنعت خودرو نیز از مشکلات مصون نبود و در شرایط افزایش هزینه‌های تولید به فعالیت می‌پرداخت. در همین حال یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت انتقاد کرد و گفت باید در نحوه افزایش قیمت خودرو تجدید نظر شود.سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اعضای شورای رقابت و به خصوص نمایندگان مجلس عضو این شورا در جریان این میزان افزایش قیمت نبوده‌اند، گفت: قرار بوده قیمت‌ها 75/3 تا 5 درصد افزایش یابد اما در برخی خودروها تا 20 درصد افزایش را نیز شاهد بودیم مثل پراید و پرشیا.

قیمت خودرو در بازار هم گران شد

ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو با هدف از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار بوده است. اما مقایسه قیمت‌های تعیین‌شده شورای رقابت با بازار آزاد کاملا این هدف را زیر سوال برده است. به گزارش خبرآنلاین، به‌طور مثال خودروی پژو 405 در بازار آزاد به قیمت حدود 35 میلیون تومان به فروش می‌رسد در حالی که طبق تعیین قیمت شورای رقابت باید حدود 30 میلیون 500 هزار تومان عرضه شود. پژو پارس سال نیز در حالی به قیمت حدود 34 میلیون تومان از سوی شرکت سازنده عرضه می‌شود که قیمت این خودرو در بازار حدود 52 میلیون تومان است. مقایسه قیمت‌ها که البته در چند روز گذشته بین خودروسازان و مردم سروصدای زیادی به پا کرد، نشان می‌دهد که تا به حال دستورالعملی که شورای رقابت ابلاغ کرده است نه‌تنها قیمت‌ها را تثبیت نکرده، بلکه قیمت بعضی از خودروها با افزایش بیشتری نسبت به قیمت تعیین شده روبه‌رو بوده است. این در حالی است که خودروسازان با قیمت‌های جدید کنار نیامده‌اند و اعتقاد دارند که قیمت‌ها بسیار پایین تعیین شده است و برای تولید بیشتر نیاز به افزایش قیمت بیشتری وجود دارد. اگر در نرخ خودرو بازنگری نشود بازار خودرو بیش از پیش ملتهب خواهد شد، چیزی که حتی رئیس شورای رقابت نیز پیش‌بینی کرده بود. باید ببینیم بازنگری چندباره نرخ خودرو آیا به نفع خودروسازان و زیرمجموعه وزارت صنایع خواهد بود یا به نفع مصرف‌کننده.