۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴

افشای دستکاری گوگل در نتایج جستجو

اسنادی که توسط شرکت یلپ تهیه شده نشان می‌دهد گوگل به منظور بازاریابی و تبلیغ محصولات خودش، نتایج جستجو در این سایت را دستکاری می کند.
کد خبر : ۱۸۶۹۱۰
صراط: از جمله اقداماتی که در همین راستا توسط گوگل انجام می‌شود، دستکاری درنتایج جستجوها به گونه‌ای است که محتوای مربوط به شبکه اجتماعی گوگل پلاس بیش از محتوای فراهم شده توسط یلپ در دسترس قرار گرفته و مشاهده شود.

هدف از طراحی برنامه همراه و سایت Yelp ، کمک به کاربران اینترنتی جهت دسترسی به اطلاعات شرکت ها ، موسسات و اشخاصی است که در اطراف محل زندگی آنها اقدام به ارائه خدمات می کنند .کسانیکه بر اساس تجربه استفاده از خدمات شرکت ها به آنها امتیاز می دهند و به بررسی و اظهار نظر در رابطه با خدمات آنها می‌پردازند، نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات یلپ دارند و گوگل عمدا کاری می کند که داده های تولید شده این افراد در حاشیه قرار گرفته و دیده نشود.

البته این تخلف انحصارطلبانه گوگل محدود به آمریکاست و این شرکت از ترس محاکمه به علت انحصارطلبی تجاری در اروپا و وضع جریمه‌های سنگین چنین اقدامی را در کشورهای اروپایی انجام نمی دهد. یلپ یکی از شاکیان پرونده انحصارطلبی تجاری گوگل در اروپا بوده و قصد دارد اقدامات مشابهی را بر ضد این شرکت در آمریکا نیز انجام دهد.

بر اساس بررسی های دقیق یلپ زمانی که یک کاربر نام رستورانی را در جستجوگر گوگل جستجو می کند تا اطلاعاتی در مورد کیفیت آن دریافت کند، اگر ساکن آمریکا باشد حتما ابتدا با لینک به وب سایت ان رستوران و سپس لینک به صفحات کاربران گوگل پلاس که در مورد این رستوران مطلبی نوشته اند و در ادامه با لینک به سرویس نقشه گوگل که محل این رستوران را نشان می دهد مواجه می شوند، اما در یک کشور اروپایی نظرات کاربران یلپ در مورد کیفیت و خدمات آن رستوران در صدر قرار گرفته و نتایج مربوط به سرویس های گوگل ممکن است پایین تر قرار بگیرد. گوگل هنوز واکنشی به این اتهامات نشان نداده است.

گفتنی است گوگل 5 سال قبل قصد داشت یلپ را با پرداخت 500 میلیون دلار خریداری کند تا از اطلاعات ارزشمند آن در قالب پروژه Google Local Business Cente خود استفاده کند. شرکت ها و موسسات هم از طریق این سرویس قادر بودند، خود و خدمات قابل ارائه شان را معرفی کنند. اما یلپ این پیشنهاد را رد کرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۳
۰
۰
دیگ به دیگ میگه روت سیاه. نه اینکه سایت های شرافتمند ایرانی نظرات مخالف را درست منتشر میکنن؟