۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶

دست انداز جدید واگذاری سرخابی

تا زمانی که حسابرسی دقیق از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس صورت نگیرد، این دو باشگاه نمی‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند.
کد خبر : ۱۸۶۹۲۴
صراط: حسابرسی قانونی و رسمی محور اصلی نشست مشترک امیررضا خادم، نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در واگذاری استقلال و پرسپولیس با رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی و معاونش بود که روز چهارشنبه درباره بررسی روند واگذاری این دو تیم برگزار شد.

بر اساس گزارش، حسابرسی دارایی های دو تیم استقلال و پرسپولیس به صورت قانونی و رسمی از جمله موضوعات مورد تاکید در این جلسه بود که بر اساس آن باید از طرف مجمع دو باشگاه نماینده معرفی شود و پس از تایید رئیس مجمع و همچنین سازمان حسابرسی، حسابرس قانونی کارش را در این دو باشگاه آغاز ‌کند.

اما با توجه به اینکه ماههای گذشته حسابرسی استقلال و پرسپولیس مشکل داشته است سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده تا زمانی که حسابرسی از این دو تیم قطعی نشود نمی‌توان سهام آنها را تعیین قیمت کرده و دو تیم استقلال و پرسپولیس را برای مزایده آماده کند. بعلاوه این که بحث حسابرسی این دو تیم بر اساس روال قانونی بین 3 تا 4 ماه زمان می‌برد.

علاوه بر این بحث بدهی های دو تیم استقلال و پرسپولیس نیز از جمله مجهولات حسابرسی دو تیم سرخابی است و بر این اساس امیررضا خادم در پاسخ به این پرسش که بدهی استقلال حدود 90 میلیارد تومان است پاسخ داده، گفته می‌شود بدهی آنها افزایش پیدا کرده، اما از مبلغ قطعی آن اطلاعی ندارم و با توجه به اینکه گروه جدید در باشگاه مستقر شده اند‌، اسناد مختلفی رو می‌شود که بدهی را بالا برده است.

در مقابل نیز مدیرعامل باشگاه استقلال صبح امروز در برنامه ورزش و مردم درباره میزان بدهی باشگاه استقلال اظهار داشت: 53 میلیارد تومان بدهی قطعی داریم همچنین مبلغ 15 میلیارد تومان بدهی غیرقطعی داریم که در مجموع می‌شود 68 میلیارد تومان؛ بعلاوه این که نزدیک به هفت میلیارد تومان بدهی در حال سررسید است که در مجموع بدهی باشگاه را به رقمی نزدیک 75 میلیارد تومان می‌رساند.

افشارزاده افزود: 26 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به بدهی‌های مالیاتی است و 53 میلیارد نیز به هتل، مسافرتها، هواپیما و قرارداد بازیکنان مربوط می‌شود.

با این حال از موضوع حسابرسی و تناقض در عدد بدهی های دو تیم استقلال و پرسپولیس که بگذریم دو پیش شرط سازمان خصوصی سازی برای واگذاری این دو تیم نیز ماههاست که بدون پیگیری روی میز خصوصی سازی افتاده است.

به گفته پوری حسینی، رئیس کل سازمان خصوصی ‌سازی در واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس دو موضوع مطرح است که این سازمان در مورد آنها از هیات وزیران خواستار تعیین تکلیف است. موضوع اول انتقال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از گروه دو به گروه یک واگذاریهاست که بر اساس قانون اصل 44 باید 100 درصد سهام شرکتهای گروه یک به بخش خصوصی واگذار شود، اما در گروه دو، 80 درصد سهام به بخش خصوصی واگذار می شود و 20 درصد باقیمانده نزد دولت می‌ماند.

وی با اشاره به این که هیات واگذاری علاقه‌‌مند به واگذاری 100 درصد سهام این دو باشگاه است تاکید کرد: این اتفاق نیازمند مصوبه هیات واگذاری است و انتقال این دو شرکت از گروه دو به گروه یک واگذاریها از اختیارات هیات وزیران بوده و از عهده سازمان خصوصی‌سازی خارج است.

پوری‌حسینی در مورد موضوع دوم نیز گفت: پیش‌تر عنوان شده بوده که دو ورزشگاه مرغوبکار و درفشی‌فر به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس واگذار شده اما این موضوع در دفاتر این دو تیم عمل نشده است که باید در این خصوص نیز شفاف‌سازی شود.

با این وجود باید منتظر ماند و دید، کلاف سردرگم خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس که هر روز گره ای به گره های آن اضافه می شود چگونه و در چه زمانی برای واگذاری باز می شود.
منبع: تسنیم