۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
مذاکرات فقط تمدید شد، همین

آخرین یادگاری اشتون!

حال باید منتظر ماند و دید آیا جانشین اشتون نیز راه او را ادامه خواهد داد؟ تجربه غرب نشان می‌دهد آنها در مسائلی مانند جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی هیچ اختلاف‌نظری ندارند!
کد خبر : ۱۸۸۲۱۰
گروه سیاسی صراط - مذاکرات وین 6 بدون دستیابی به راه حل نهایی میان ایران و 5+1 و تنها با موافقت طرفین بر تمدید توافق ژنو تا 24 نوامبر – 3 آذر - به پایان رسید تا آخرین یادگاری کاترین اشتون در این مذاکرات ثبت شود!

به گزارش گروه سیاسی صراط، طبق توافق صورت گرفته، مذاکرات در هفته های آتی ادامه خواهد یافت و کاترین اشتون که تا پایان ماه اکتبر در سمت فعلی خود باقی خواهد ماند، همچنان سرپرستی 5+1 را بر عهده دارد.

با این وجود حدود یک ماه قبل از دومین زمان تعیین شده برای توافق نهایی، ماموریت او به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان می رسد و اگر توافقی در 24 نوامبر – 3 آذر – در کار باشد، اشتون امضاکننده این توافق نخواهد بود.

اشتون سیاستمدار 58 ساله عضو حزب کارگر انگلیس از سال 2009 مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرستی تیم 5+1 در مذاکرات هسته ای ایران را بر عهده گرفت که  در طول این مدت عملا پیشرفت خاصی در مذاکرات صورت نگرفت تا اینکه توافق ژنو که از سوی غربی ها پیروزی تلقی شده بود، در زمان او منعقد شد. پیش از آن، و به دنبال مذاکرات هسته ای اول و دوم بهمن ۱۳۸۹ در استانبول، مذاکرات با یک وقفه ۱۵ ماهه مواجه و دوباره در ۲۶ فروردین و سوم خرداد ۱۳۹۱ از سر گرفته شد. اما ادامه مذاکرات در بغداد و آلماآتی عملا هیچ نتیجه ای نداشت.

آخرین یادگاری اشتون!

او در سفر سال گذشته به تهران، با چند تن از متهمان فتنه نیز دیدار کرد!

اشتون در میان سیاستمداران یکی از بیشترین حقوق‌ها را دریافت می کند و حتی قرار است پس پایان دوران مسئولیتش در اکتبر، تا سه سال پرداخت حقوقش ادامه داشته باشد. حقوق پایه سالانه اشتون حدود ۳۷۳ هزار دلار یا ماهانه ۳۱ هزار دلار است. البته این رقم فقط رقم حقوق پایه است و اشتون در سال در مجموع حدود ۵۰۳ هزار دلار – بیشتر از نخست وزیر انگلیس - به دست می‌آورد.

فدریکو موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا، کارل بیلد وزیر امور خارجه سوئد، رادوسلاو شیکورسکی وزیر امور خارجه لهستان، میروسلاو لایچک وزیر امور خارجه اسلواکی و کریستالینا جورجیه وا، سیاستمدار و اقتصاددان بلغاری و از مسئولان فعلی در حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزدهای جانشینی اشتون هستند که شانس موگرینی از سایرین بیشتر است هرچند انتقاداتی از جمله جوان و بی تجربه بودن او برای چنین پستی نیز مطرح شده است.

آخرین یادگاری اشتون!
موگرینی جانشین احتمالی اشتون در کنار جان کری /(تصاویر اشتون و موگرینی در کنار جان کری را از اینجا ببینید)

موگرینی 41 سال دارد، عضو حزب دموکرات ایتالیاست و در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده است. اما نکته مهم در سوابق او، موضوع پایان نامه تحصیلی اش است؛ پایان نامه او "رابطه بین دین و سیاست در اسلام" بود. به علاوه موگرینی در گذشته بر روی پرونده های مربوط به عراق، افغانستان و روند صلح در خاورمیانه کار کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا جانشین اشتون نیز راه او را ادامه خواهد داد و یا سیاست جدیدی در مذاکرات در پیش خواهد گرفت. هرچند شاید پاسخ این پرسش چندان دشوار نباشد چراکه تجربه غربی ها نشان می دهد آنها در مسائلی مانند جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران کاملا همسو و مشترک هستند!
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
۴۰
۱۶
15 ماه وقفه !

جالب اينكه آن موقع صداي كسي در نمي آمد ، آنهم 15 ماهي كه روز به روز تحريم ها بيشتر مي شد و حالا براي 4 ماه اينطور رفتار مي كنند
محمدصادق اصغری
|
Iran (Islamic Republic of)
پذیرش تمدید مذاکرات بدترین توافق ممکن بود
چرا؟

چون بعد از چهار ماه غربی ها فشار را هرچه بیشتر کرده و ادعا میکنند که دیگر زمانی برای تمدید وجود ندارد
اگر دوباره تمدید بشه که چه بدتر!

تمدید یعنی همان(( تعلیق)) زمان خاتمی

چون در زمان تمدید ایران نمیتواند کوچکترین حرکتی بکند که خلاف اقدام مشترک باشد
1- ایران نمیتواند بر میزان اورانیوم غنی شده خودش بیفزاید
2- ایران نمیتواند سانتریفوژ بیشتری نصب کند
3- ایران نمیتواند سانتریفوژ نوع جدید نصب کند
و..........
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
United States of America
|
۱۴:۰۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
۳۹
۱۵
.
فدریکو خانم، سعادت بسیار بزرگی رو از دست داد که با اصلح آسمان وخشکی و دریا و زمین(...) روبه رو نشد!!!
وگرنه مقدمات چادری شدنش آماده بود!

موگرینی موگرینی ،،،، خوشکل اتر از کاترینی !
__________
........
ناشناس
|
United States of America
آفرین.
امینی امینی ......فرزند ایران زمینی
کمیل آنتی صهیون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
۱۵
۴۳
در مورد تعویض این خانمها این معنی رو میده که میخوان یکی بدتر از قبلی بیارن. مربی یه تیم و قتی میخواد نتیجه بهتر بگیره بازیکن رو عوض میکنه ! پس خدا میدونه این یکی چه بلایی میخواد سرمون بیاره!

و در مورد آقای ظریف مثل این می مونه که به طرف میگن این کارو نکن اشتباست ولی گوش نمیده و وقتی انجام میده و می بینه که اشتباهه و میخواد ضایع نشه اشتباهشو ادامه میده تا نگه من اشتباه کردم! حالا این جریان شده داستان وزیر امور خارجه ما ولی نمیدونه ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
۳۱
۱۵
تا چشم شما در بیاد که تحمل دیدن برداشته شدن تحریم ها رو ندارین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
۲۹
۱۴
الان مذاکرات شکست بخوره شما راحت می شی؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
۲۰
۴
سلام کاش ماه رمضونی عکس های زشتتون روبرای یک ماه برمی داشتیدچرابایدبدترین عکس ها از زن هارو میشه تو سایتتون دید اصولگرا بی دین هم دیدیم