۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
با پیروزی برابر چین تایپه

آسمان‌خراش‌های ایران بر بام آسیا ایستاند

تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی مقابل چین تایپه در فینال برای دومین بار متوالی به مقام قهرمانی مسابقات کاپ آسیا رسید.
کد خبر : ۱۸۸۲۳۰
آسمان‌خراش‌های ایران بر بام آسیا ایستاند
صراط: تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی برابر چین تایپه در فینال کاپ‌آسیا، برای دومین بار به مقام قهرمانی این مسابقات رسید.

تیم ملی بسکتبال ایران با کسب پیروزی برابر چین تایپه به دومین قهرمانی پیاپی خود در رقابت‌های کاپ‌آسیا رسید و جواز حضور مستقیم در رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال 2015 را بدست آورد. ملی‌پوشان بسکتبال ایران در دیدار نهایی با نتیجه 89 بر 79 حریف خود را شکست دادند و قهرمان شدند.

این رقابتها پنجمین دوره کاپ آسیا بود که در ووهان چین برگزار شد.

ایران در این مسابقه با ترکیب سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی وارد میدان شد و از همان ابتدای کار حریفش را تسلیم برنامه‌های خود کرد تا از دومین قهرمانی خود در کاپ‌آسیا دفاع کند.

ایران کوارتر نخست را با اقتدار آغاز نکرد اما رفته رفته توانست با عملکرد خوب در حمله‌، حریفش را شکست دهد. کوارتر نخست بازی 26 بر 21 به سود ایران به پایان رسید.

در کوارتر دوم چین تایپه عملکرد بهتری داشت و توانست 21 بر 16 برنده شود. در کوارتر سوم ایران بود که دوباره صاحب توپ و میدان شد و توانست 24 بر 20 برنده شود.

در کوارتر چهارم بازهم ایران بود که با قدرت کارش را به پایان رساند و 23 بر 17 برنده شد.

گزارش بازی کوارتر نخست؛ 26 بر 21 ایران

مسابقه با امتیازآوری چین تایپه آغاز شد اما برتری برای ایران بود و ملی‌پوشان بسکتبال با پرتاب‌های پیرامونی و نفوذهای خوب به زیر سبد از حریف شرقی خود پیش افتادند. چین تایپه زمانی که برابر حمله‌های ایران به مشکل خورد رو به دفاع پرس تمام زمین آورد و در طرف دیگر میدان نیز یونس لاله‌زاده به جای سجاد مشایخی وارد میدان شد.

5 دقیقه از کوارتر نخست گذشته بود و چین تایپه 13 بر 10 از ایران پیش بود. کوئنسی دیوید سنتر آمریکایی‌الاصل چین‌تایپه عملکرد خوبی در زیر سبد داشت و در ریباند و امتیازآوری خوب کار می کرد و باعث برتری تیمش شده‌بود.

کوارتر نخست با عملکرد بهتر چین تایپه در دفاع و حمله پیش می‌رفت و بازیکنان ایران سعی می‌کردند با کسب هماهنگی بیشتر در دفاع اجازه کار به چینی‌ها ندهند که رفته رفته در این امر موفق شدند. ارسلان کاظمی دیگر بازیکنی بود که وارد میدان شد و با ریباندهای خود به پیش رفتن ایران کمک کرد.

دو دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود که ایران با دو امتیاز حامد حدادی کار را 17 بر 17 برابر کرد. در کوارتر نخست تماشاگران حاضر در سالن شهر ووهان شاهد عملکرد بهتر ایران بودند که توانست با امتیازهای جمشیدی و زنگنه برتری را برای خود کند و 26 بر 21 برنده شود.

در کوارتر نخست بهنام یخچالی ستاره جوان بسکتبال ایران از ناحیه انگشت دست آسیب دید و دیگر نتوانست تیم ملی را همراهی کند.

در پایان این کوارتر کوئنسی دیوید خطای عمدی روی روزبه ارغوان انجام داد که بعد از سوت پایان بود و درگیری بین بازیکنان ایجاد کرد.

کوارتر دوم؛ 21 بر 16 چین تایپه

در کوارتر دوم کادرفنی چین تایپه تاکید زیادی داشت تا بازیکنانش رو به پرتاب‌های پیرامونی بیاورد؛ آنها این برنامه را از ابتدای کار انجام دادند و با یک شوت سه امتیازی فاصله را عدد 2 رساندند. چین تایپه این کوارتر را بهتر آغاز کرده‌بود و کار را برابر هم کرد تا اینکه بعد از سه دقیقه بالاخره اوشین ساهاکیان برای ایران امتیاز گرفت.

بچیروویچ در این کوارتر نیز از ارسلان کاظمی به عنوان بازیکن پست سه استفاده کرد و سعی داشت او را به شوت زدن سوق بدهد. ترکیب او با اوشین ساهاکیان و حامد حدادی در زیر سبد قدرت ایران را بیشتر کرده بود و همین باعث شد تا دوباره شاگردان بچیروویچ فاصله امتیازی را به سود خود افزایش دهند.

چهار دقیقه از کوارتر دوم گذشته بود که ایران 33 بر 30 از چین تایپه پیش بود. در همین دقایق محدودیت خطای تیمی ایران نیز به پایان رسید و فرصتی برای امتیازآوری چین تایپه ایجاد کرد. با این حال دو تیم در حمله‌های خود ناکام بودند و نمی‌توانستند به امتیاز برسند.

دقایق پایانی این کوارتر با برتری چین تایپه همراه بود و بازیکنان این تیم با استفاده از ضد حمله و شوت‌های سه امتیازی کار را 36 بر 36 برابر کردند. این برابری تا پایان کوارتر نیز همراه بود و در حالی که شوت سه امتیازی سجاد مشایخی می‌توانست باعث برد ایران در نیمه اول شود اما چینی‌ها از تک موقعیت خود در زیر سبد ایران استفاده و کار را برابر کردند. نیمه نخست با نتیجه 42 بر 42 به پایان رسید و چین تایپه با نتیجه 21 بر 16 کوارتر دوم را به سود خود تمام کرد.

کوارتر سوم؛ 24 بر 20 ایران

نیمه دوم مسابقه با توپ‌ربایی مارکوس از حامد حدادی و امتیاز برای چین تایپه آغاز شد که سجاد مشایخی با یک نفوذ دوباره کار را برابر کرد. چین تایپه در این کوارتر با استفاده از دفاع منطقه‌ای قدرتمند برای خود فرصت ضد حمله ایجاد می‌کرد و ایران سعی داشت با نفوذ به زیر سبد حریفش به موفقیت برسد؛ دو تیم عملکردی پایاپای داشتند و بازی 46 بر 46 بود.

حمله‌های ایران بر محور حامد حدادی بود و چینی‌ها شوت سه امتیازی می‌زدند. دفاع پرس چین تایپه نمی‌توانست برابر حمله‌های ایران کاری از پیش ببرد و در طرف مقابل نیز ایران در دفاع شوت‌های پیرامونی‌ ناموفق بود. دو تیم عملکردی پایاپای داشتند و در چهار دقیقه به پایان کوارتر سوم فاصله کمی داشتند؛ ایران 57 بر 55 پیش بود.

دقایق پایانی کوارتر سوم نبض بازی به سود ایران تغییر کرد و ملی‌پوشان با دفاع خوب موقعیت های مناسبی نیز بدست می‌آوردند و به امتیاز می‌رسیدند. این برتری تا پایان نیز ادامه داشت و فاصله امتیازی به سود ایران افزایش پیدا کرد. در نهایت کوارتر سوم با نتیجه 24 بر 20 به سود ایران به پایان رسید.

نکته جالب توجه این کوارتر پرتاب سه امتیازی چنگ لیو بازیکن چین تایپه بود که از میانه زمین و در لحظه پایانی وارد سبد ایران شد.

کوارتر چهارم؛ 23-17 ایران

کوارتر پایانی دیدار فینال کاپ‌آسیا با امتیازآوری ایران همراه بود و ملی‌پوشان همان ابتدا به 4 امتیاز رسیدند. دفاع خوب ایران بازیکنان چین تایپه را سردرگم کرده‌بود و در طرف دیگر میدان موقعیت برای کسب امتیاز ایجاد می‌کرد. نفوذ یونس لاله زاده به زیر سبد حریف امتیازی دیگر برای ایران داشت و فاصله را به عدد 10 رساند؛ 72 بر 62 ایران پیش بود.

چینی‌ها در این کوارتر افت چشمگیری داشتند و برابر هنرنمایی بسکتبالیست‌های ایران نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند. توپ و میدان در اختیار شاگردان بچیروویچ بود و آنها یکی پس از دیگری توپ‌هایشان را وارد سبد می‌کردند. ایران 74 بر 65 از حریفش پیش بود و سعی داشت با تقویت دفاع این برتری را حفظ کند اما سرعت چین تایپه و عملکرد پرس تمام زمین آنها نبض بازی را تغییر داد و فاصله کم شد.

سه دقیقه به پایان کوارتر پایانی باقی مانده بود که ایران دوباره با قدرت زیر سبد خود فاصله را افزایش داد و با نفوذ محمد جمشیدی به هشتاد و دومین امتیازش رسید. ایران برتری خود در کوارتر چهارم را تا انتهای بازی حفظ کرد و در نهایت با پیروزی 23 - 17در کوارتر چهارم توانست فینال کاپ‌آسیا را 89 - 79به سود خود تمام کند و قهرمان شود.

منبع: ایسنا