۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
روزشمار فتنه 88

دیدار خاتمی با خانواده‌های بازداشتی‌های فتنه

در پی اظهارات هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه، رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: «نخبگان مراقب باشند، زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته‌اند و موفق نشدن در این امتحان، تنها مردود شدن نیست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد».
کد خبر : ۱۸۸۲۹۵
صراط: فتنه 88 و آثار سیاسی اجتماعی آن و شکاف‌هایی که در جامعه ایجاد کرد، ایجاب می‌کند که رسانه‌ها با بازخوانی وقایع آن 8 ماه به یادآوری خیانت‌ها و جنگ فتنه‌گران علیه جمهوریت نظام بپردازند.

آنچه در ادامه می‌آید بازخوانی وقایع فتنه 88 در روز 29 تیرماه است:

* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب در سالروز عید مبعث رسول اکرم (ص) مردود شدن نخبگان را در امتحانات اخیر، به منزله «سقوط» دانستند و در واقع با بکارگیری واژه امتحان، مجددا  راه بازگشت برای برخی نخبگان را باز گذاشته و هوشیاری آنها نسبت به اتفاقات بوجود آمده را خواستار شدند: «نخبگان بدانند هر حرفى، هر اقدامى، هر تحلیلى که به آنها (دشمن) کمک بکند، این حرکت در مسیر خلاف ملت است. همه‏‌ى ما خیلى باید مراقب باشیم ... مراقب حرف زدن، مراقب موضع‏گیرى کردن، مراقب گفتن‏ها، مراقب نگفتن‏ها. یک چیزهائى را باید گفت؛ اگر نگفتیم، به آن وظیفه عمل نکرده‏ایم. یک چیزهائى را باید بر زبان نیاورد، باید نگفت؛ اگر گفتیم، برخلاف وظیفه عمل کرده‏ایم. نخبگان سر جلسه‏ى امتحانند؛ امتحان عظیمى است. در این امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط این نیست که ما یک سال عقب بیفتیم؛ سقوط است.» ایشان تاکید کردند : «هر فردی با هر عنوان و موقعیتی، اگر بخواهد جامعه را به سمت ناامنی سوق دهد از نظر عموم ملت ایران، انسان منفوری است.»

* محمد رضا باهنر در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: «در دیداری که اخیرا با آقای موسوی داشتیم از ایشان خواستیم تا از همه امکانات قانونی موجود از جمله برخورداری از سایت شخصی، روزنامه و حزب استفاده کنند.» وی در پاسخ به اینکه پاسخ موسوی به پیشنهاد آنها چه بوده است؟، گفت: «ایشان همچنان اعتراضاتی نسبت به مسائل به وجود آمده در انتخابات داشتند که ما تاکید کردیم بهتر است این اعتراضات را در چارچوب قانون پیگیری کنند.» باهنر تشکیل جبهه سیاسی از سوی میرحسین موسوی را در راستای فعالیت‌های وی در چارچوب قانون دانست و با استقبال از آن گفت: «در دیدارمان با آقای موسوی گفته بودیم که چنانچه در چارچوب قانون فعالیت کنند، از اقدامات ایشان حمایت کرده و نهایت کمک را به ایشان خواهیم کرد.»

* پارلمان نیوز: مهدی کروبی در مراسمی که برای تقدیر از تلاش های حامیان انتخاباتی اش برگزار شد، گفت: "من به عنوان عضو این نظام از دروغ های واضح و نسنجیده ای که گفته می شود شرمنده‌ام."

* قلم نیوز: میرحسین موسوی در دیدار با جمعی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان روزهای پس از انتخابات گفت: «معترضین اکثریت مردم هستند.» وی در ادامه نیز گفت: «حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان حداکثر هزینه تبلیغات انتخابات من بوده است و مطمئنم که هزینه‌های تبلیغاتی آقای کروبی نیز در همین حدود و یا حتی کمتر از این میزان بوده است ولی متاسفانه برخی اظهارات نادرست مطرح می‌شود.»

* مجمع روحانیون مبارز در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز اگر خیر انقلاب و کشور و ملت را می‌خواهیم، همگی باید پیشنهادهای متین آیت ‌ا… ‌هاشمی را که در واقع حداقل‌هایی است که می‌تواند هم بخشی از حق مردم را ادا کند و هم جامعه را به سوی اطمینان و آرامش ببرد و امید به آینده را افزون‌سازد، جدی بگیریم و آن را عملی سازیم.»

* پارلمان نیوز: محمد خاتمی در دیدار با خانواده‌های چند تن از بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات با تاکید بر اینکه بایستی توصیه‌های خیرخواهانه‌ی آقای هاشمی در نماز جمعه مبنای عمل قرار گیرد، خاطر نشان کرد: «بایستی اعتماد عمومی را به جامعه برگرداند. دوام نظم و تداوم پیشرفت کشور در گرو بازگرداندن اعتماد عمومی است. ما از ابتدا عنوان کردیم که برای بازگرداندن این اعتماد راه قانونی وجود دارد و مورد توجه قرار نگرفت. اکنون هم به صراحت می گویم راه برون‌رفت از بحران فعلی، اتکا به همه‌پرسی از مردم طبق قانون اساسی است.»

* شیرین عبادی از عناصر اپوزیسیون در گفت وگو با دویچه وله در پاسخ به این سوال که «آیا انتقادهای مستقیم و غیر مستقیم آقای هاشمی به حکومت را می توان به معنای تفاهم با اپوزیسیون تعبیر کرد» گفت: "هم بله و هم خیر. آنچه آقای رفسنجانی گفتند عین همان است که اپوزیسیون می گوید ولی این تمام حرف اپوزیسیون نیست."

آزمون بزرگ برای نخبگان                                                   

در پی اظهارات هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: «نخبگان مراقب باشند، زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته‌اند و موفق نشدن در این امتحان، تنها مردود شدن نیست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد».

رهبر معظم انقلاب اینکه قدرت‌های استکباری  دنیا شعار خود را مقابله با جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند و نظام اسلامی را مانع تحقق اهداف شوم خود به ویژه در منطقه خاورمیانه می‌دانند آن را نشان‌دهنده¬ی عظمت ملت، نظام و دولت ایران خواندند و دستاوردها را نتیجه¬ی حرکت ملت ایران در عرصه¬ی دستورات دین دانستند و با یادآوری نقش عامل¬بودن نخبگان، بزرگان جامعه و مسئولان به عنوان الگوی مردم، خاطرنشان کردند:

«ملت ایران در 30 سال گذشته نشان داده است که ملت وفادار و باگذشتی است و در قضایا و حوادث اخیر بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز، این ویژگی ملت یاران بار دیگر آشکار شد.»

رهبر معظم انقلاب به وجود سلائق مختلف در کشور اشاره کردند و فرمودند:

«وقتی ملت احساس کنند که مسئله دشمنی با نظام در میان است و دستی، حرکتی را برای ضربه¬زدن به نظام مدیریت می‌کند، از او فاصله می‌گیرند».

ایشان حوادث اخیر را تجربه و درس مهم دیگری برای ملت ایران در کنار تجربه‌های سال‌های گذشته ارزیابی و تأکید کردند:

«این حوادث، این تجربه و درس را به همراه خود داشت که حتی در زمانی که حرکتی بزرگ در کمال آرامش و ثبات انجام می‌گیرد، نباید از نقشه و کمین دشمن غافل ماند».

سخنان راه‌گشای رهبر ملت، مردم را به آرامش دعوت کرد و به خواص جامعه هشدار داد که مراقب وضعیت خود باشند، زیرا در مرحله¬ی آزمایش قرار دارند و در واقع این سخنان، پاسخ به شبهه‌افکنی‌های برخی از خواص بود.

دیگر خبر آنکه دشمنان نظام که همواره قصد تخریب چهره نظام و آسیب¬زدن به آرامش عمومی جامعه را دنبال می‌کنند، این بار با پروژه¬ی ترور، قصد ناایمن نشان دادن فضای کشور را دارند که با هوشیاری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی توطئه¬ی شوم ترور کروبی و موسوی ناکام ماند. یک منبع آگاه از دستگیری تیم تروریستی کارکشته که برای ترور موسوی و کروبی به کشور وارد شده بودند، خبر داد. این افراد که در قالب پنج تیم و از طریق مرزهای خوزستان وارد کشور شده بودند قبل از آنکه بتوانند اقدامی مرتکب شوند توسط مأموران امنیتی کشور دستگیر و روانه زندان شدند.

دستگیری این افراد و بازجویی‌های به عمل آمده نشان داد که پنج تیم که چهار تیم آنان دستگیر و یک تیم از آنان متواری شده است، از عوامل منافقین بوده و در اردوگاه اشرف عراق تعلیم دیده بودند. هدف از ورود این افراد به کشور ترور میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نسبت دادن آن به نهادهای انقلاب بود که با اطلاع به موقع دستگیر و از خراب‌کاری آنان جلوگیری به عمل آمد.

همچنین میرحسین موسوی صبح امروز در جمع خانواده زندانیان سیاسی حضور یافت و پس از شنیدن گفته‌های خانواده‌ها در مورد چگونگی بازداشت و نگهداری زندانیان گفت:

«ما به یک دورنمای بزرگ¬تر و منظر وسیع‌تری نیاز داریم تا بدانیم چرا این هزینه‌ها پرداخت می‌شود. ما به دنبال جامعه‌ای اسلامی، دینی و آزاد هستیم؛ جامعه‌ای که مردم خود بر سرنوشت خود مقدر باشند و بتوانند در جهت تحقق آرمان‌ها و آرزوهای خود حرکت کنند.»

موسوی با اشاره به سخنان آیت‌الله جنتی در نماز جمعه می‌گوید:

«اعترافات در حال گرفته¬شدن است و در صورت صلاحدید پخش می‌شود و مسئله تمام شده است. امّا ما می‌گوییم با مسئله‌ی جدیدی به نام بیداری ملت مواجه شده‌اید؛ یک ملتی که دوباره متولد شده و به صحنه آمده تا از دستاوردهای خود دفاع کند. با دستگیری‌ها و پرونده‌سازی‌ها نمی‌توان این مسئله را خاتمه داد. هرچه زودتر به این بازی خاتمه دهید و فرزندان ملت را به ملت برگردانید».

موسوی با اشاره به وضعیت کشور، صدا و سیما را متهم به سانسور و اعمال غیرقانونی‌ای می‌داند که هدفِ آن تخریب چهره¬ی نظام است. وی به توقیف روزنامه‌های منحرف اشاره می‌کند و این گونه اعمال را غیرقانونی می‌شمارد. همچنین موسوی نسبت دادن اغتشاش‌گران به بیگانگان را خطای بزرگی برشمرده و معتقد است معترضین اصلاح جامعه را دنبال می‌کنند.

موسوی برگرداندن اعتماد ازدست رفته به مردم را بزرگ ترین ضرورت می‌شمارد و می‌گوید:

«یقین بدانید دولتی که در فضای بی‌اعتمادی به وجود آید، دولت ضعیفی خواهد بود و چون پشتوانه و مشروعیت مردمی ندارد، مرتباً به بیگانگان امتیاز خواهد داد و این به صلاح نظام و ملت نیست. ما می‌خواهیم کمترین هزینه پرداخت شود، امّا از هزینه¬دادن نمی‌هراسیم و اعتقاد داریم راه امام و شهدا باید ادامه پیدا کند. بنده به کسانی که جوّ امنیتی را بر جامعه حاکم کرده‌اند، کسانی که می‌پندارند با ایجاد رعب و وحشت می‌توانند مردم را ساکت کنند می‌گویم؛ ملت ما بعد از 30 سال آن قدر رشد پیدا کرده است که برای ساکت¬کردن آن نمی‌توان به روش‌های قبل از انقلاب بازگشت. بگذارید مردم آزادانه حرف و اعتراض خود را بیان کنند و یقین بدانید یک فضای آزاد، امنیت را در کشور ما بهتر از نیروهای نظامی حفظ خواهد کرد.»

سرتاسر سخنان موسوی بر پایه، تحریک به اغتشاش، ضربه زدن به روحیه مردم، تقویت روحیه اغتشاش‌گران است و همواره قصد آن را دارد که جمهوری اسلامی را متهم به نقضِ قوانین و حقوق اولیه مردم معرفی کند. درحالی که خود یکی از بزرگ‌ترین قانون‌شکنان است و با نادیده گرفتن آراء مردم سعی در ایجاد یک دیکتاتوری دارد.

همچنین در این روز جمعی از خانواده بازداشت‌شدگان با اعضای مجمع روحانیون مبارز دیدار کرده و با صراحت خواهان برگزاری همه‌پرسی برای تعیین میزان مشروعیت دولت شدند.

در این دیدار که با حضور خاتمی صورت گرفت، وی پس از تشکر از بیانات منطقی و خیرخواهانه‌ی هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران گفت: «توصیه‌های آقای هاشمی حداقل‌هایی است که می‌تواند فضای عمومی را تلطیف کرده و اعتماد ازدست رفته را برگرداند و من در اینجا نکته‌ای را اضافه می‌کنم و به صراحت می‌گویم راه برون‌رفت از بحران فعلی، اتکا به آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانونی است. این رفراندوم بایستی از سوی نهادهای بی‌طرف نظیر مجمع تشخیص مصلحت انجام پذیرد. بایستی از مردم پرسید آیا وضعیت پیش-آمده، مطلوب است و از آن راضی هستند؟ اگر اکثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم. من متأسفم که باید بگویم در این موقعیت نه تنها جمهوریت نظام دچار چالش شده، بلکه اسلامیت نظام هم مورد خدشه قرار گرفته است.

اسلامیت نظام یعنی حاکم شدن عدالت و اخلاق در فضای عمومی جامعه که متأسفانه این دو رکن  از طرف بسیاری از نهادهای حاکم زیر سؤال رفته است و با کمال تأسف باید گفت این مصیبت، بزرگ تر از مصیبتی است که بر اثر کشته شدن و دستگیری فرزندان این مرز و بوم بر این کشور وارد شده است.»

سخنان خاتمی در راستای اهداف همین جریان سیاسی ارزیابی می‌شود که سال‌ها، هدفِ به رفراندوم گذاشتن اصل نظام را دنبال می‌کردند و در همان راستا این بار همه‌پرسی غیرعلنی در مورد مشروعیت نظام مطرح شد. امّا حقیقت این است که این جریان منحرف هدفی بالاتر از این را دنبال می‌کند. وقتی به سخنان و عکس‌العمل‌های کشورهای بیگانه در حوادث پس از انتخابات می‌نگریم ناخودآگاه سخنان سارکوزی مبنی بر عدم مشروعیت نظام به ذهن متبادر می‌شود. سارکوزی چندی پیش رهبران جمهوری اسلامی را برای اداره حکومت ناتوان خوانده بود و قوانین حکومتی ایران را نامشروع خوانده بود.

منابع: کتاب الیگارشی علیه جمهوری اسلامی و روزشمار 8 ماه نبرد مقدس