۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

کلاه قرمزی با شکرستانی‌ها به مدرسه می‌رود

رئیس حوزه هنری کودک ونوجوان از مشارکت این بخش با دیگر نهادهای دولتی برای طراحی شخصیت‌های جدید در نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی خبر داد و گفت: در سال جدید علاوه بر شخصیت‌های جدید شکرستان، کلاه قرمزی و سنجد نیز طراحی خواهند شد.
کد خبر : ۱۸۸۷۹۷
صراط: محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان،با اشاره به برنامه‌های جدید این مرکز برای تولید نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی گفت: با بازخوردهایی که از دفاتر شکرستان در سال گذشته برجای مانده بود و با مشورت‌هایی که با روانشناسان و اساتید امور تربیتی قرار گرفت، نقاط قوت و ضعف سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این دفاتر با طرح‌های جدیدی طراحی شد.

وی ادامه داد: مجموعه پویانمایی «شکرستان» بیش از 180 شخصیت دارد که از این تعداد، سال گذشته 10 شخصیت طراحی و در قالب نوشت‌افزار روانه بازار شد. در سال جدید در زمینه فنی و تولید صنعتی هم نوآوری‌هایی صورت گرفته و تنوع را بالا برده‌ایم. ما امیدواریم با رشد 50 درصدی حد نصاب سال گذشته را بهبود ببخشیم و جلوتر ببریم. با توجه به همین امر تولید دیگر لوازم التحریر مانند قمقمه، مداد و مداد رنگی، پاک‌کن، تراش، خط‌کش، ظرف غذا و... نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در ادامه از آماده‌سازی طرح‌های جدید در کنار شخصیت‌های شکرستان خبر داد و افزود: در تجاری‌سازی آثار هنری الگوهای مختلفی برای عملیات فرهنگی وجود دارد که یکی از آنها الگوی ایرانی - اسلامی است که در آن نهاد دولتی با سرمایه‌گذاری بودجه دولتی محصولاتی را تولید و عرضه می‌کند. الگوی دوم که پیشنهاد حوزه هنری کودک و نوجوان نیز هست، این است که بودجه‌های دولتی بیت‌المال در مسیر ذائقه‌سازی آثار هنری استفاده شود و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری این محصولات را تولید کند.

وی ادامه داد: این الگو آنقدر موفق و دارای بازی برد برد برای بخش‌های دولتی و خصوصی بود که برخی از شرکت‌ها وارد شده و ما هم برای طراحی برخی از شخصیت‌ها به آنها کمک کردیم. با توجه به این شرایط امسال هم ما علاوه بر شخصیت‌های «شکرستان»، اقدام به طراحی سه شخصیت دیگر «پهلوانان»، «سنجد» و «کلاه قرمزی» کردیم. مالکیت این شخصیت‌ها برخی متعلق به تهیه‌کنندگان و برخی متعلق به صدا و سیما است. به عبارت دیگر حوزه هنری تجربه خود را در اختیار دیگر نهادهای دولتی قرار می‌دهد تا با یک بازی برد برد بین دو بخش خصوصی و دولتی دغدغه‌های فرهنگی را رفع کنیم.

سرشار در ادامه به فعالیت‌های سال گذشته حوزه هنری کودک و نوجوان اشاره کرد و یادآور شد: حوزه هنری کودک و نوجوان از اسفند ماه سال 91 تأسیس شد. این مرکز در برنامه سه ساله خود از سال 91 تا 94 سه موضوع اصلی را در دستور کار خود قرار داد: تجاری‌سازی آثار هنری، ساماندهی مصرف فرهنگی کودک و نوجوان و عرضه قهرمان‌های بومی.

رئیس حوزه هنری کودک ونوجوان ادامه داد: این مرکز در مأموریت اول خود با مبحث تجاری‌سازی آثار هنری در سال 92 روی مجموعه پویانمایی «شکرستان» سرمایه‌گذاری کرد و بعد از مطالعه بازاری‌ای که صورت گرفت، تجربه‌های مشابه خارج از کشور در این زمینه و توانمندی تولیدات داخلی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت فهرستی از محصولات در دستور کار قرار گرفت. از دستاوردهای سال 92 کسب حد نصاب فروش دفترهای مشق با طرح‌های بومی و ایرانی اسلامی بود که دفترهای «شکرستان» با فروش بیش از یک میلیون و 370 هزار جلد دفتر توانست حد نصاب جدیدی را در این زمینه بر جای بگذارد.
منبع: تسنیم