۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲

نتیجه احتمالی هلاکت نظامیان صهیونیست

یک نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی گفت: کشته شدن نظامیان اسرائیل در غزه می‌تواند به سقوط دولت نتانیاهو بیانجامد.
کد خبر : ۱۸۸۹۴۹
نتیجه احتمالی هلاکت نظامیان صهیونیست
صراط: ماکس بلومنتال در مصاحبه با شبکه الجزیره با اشاره به اسارت یک نظامی صهیونیست گفت: جالب است که رسانه‌های اسرائیلی نام این نظامی را که شائول آرون است نبرده‌اند. همچنین اسرائیل ربوده شدن این نظامی را تایید نکرده است. اما در عین حال ارتش اسرائیل نام او را از فهرست کشته‌های خود خارج کرده است. آنچه معلوم است و ما می‌دانیم این است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به علل سیاسی عملیات زمینی را علیه غزه شروع کرد. عملیات غزه، عملیاتی سیاسی بوده است و نتانیاهو تلاش دارد از این طریق جایگاه خود را در صحنه سیاسی اسرائیل تقویت کند اما کشته شدن سیزده نظامی اسرائیلی در حمله حماس، آبروریزی برای مدعی چهارمین ارتش قدرتمند جهان بود. به همین علت هم نتانیاهو می‌خواهد به نوعی عقب‌نشینی کند. اگر واقعا ثابت شود که این نظامی اسرائیلی ربوده شده است، می‌تواند برگ برنده مهمی برای حماس در مذاکرات برای آتش بس باشد.

این نویسنده آمریکایی افزود: اسرائیل سالهاست در هیچ جنگی پیروز نشده است. بنابراین با شکستهایی که ارتش اسرائیل در نوار غزه متحمل می‌شود شرایط برای این رژیم دشوارتر می‌شود. باید خاطر نشان شوم در عملیات «سرب گداخته»، ارتش اسرائیل تلفات نداد. اما این بار با مقاومت حماس و جهاد اسلامی، ارتش اسرائیل شماری از نظامیان خود را از دست داد. جامعه اسرائیل اصلا تحمل تلفات زیاد را ندارد. همانطور که خود اسرائیلی‌ها هم اذعان دارند، این عملیاتی نیست که بتوانند در آن پیروز شوند و آنها اهداف استراتژیک دیگری ندارند و اکنون در حمام خونی گرفتار شده‌اند که می‌تواند به سقوط سیاسی نتانیاهو منجر شد.

در همین حال نشریه فرانسوی اکسپرس از قول زیو اشترنهل تاریخ‌دان و استاد دانشگاه عبری اورشلیم (بیت‌المقدس) نوشت: بدون یک توافق هیچ‌چیز برای اسرائیلی‌ها که به ویژه درجنوب زیر سایه موشک‌های حماس به سر می‌برند، تغییر نخواهد کرد. اصلی‌ترین تهدید برای اسرائیل، حل نشدن مسئله جنگ با فلسطینی‌هاست.

شبکه بی‌بی‌سی نیز با وجود حمایت‌های صریح و پیاپی از جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد: این یک جنگ نامتقارن بین اسرائیل و حماس است. با وجود سیستم دفاعی گنبد آهنین، شلیک موشک از نوار غزه ادامه دارد که باعث مرگ چند اسرائیلی شده است. اما حماس سلاح دیگری دارد به نام تونل‌های زیرزمینی. هدف حماس روشن است. کشیدن نیروهای اسرائیلی به مواضعی روی زمین که برای جنگ مدرن مناسب نیستند اما حماس از قبل برایش آماده شده است.

جاناتان مارکوس در این تحلیل نوشت: از همان ابتدا اسرائیل با دو مشکل عمده برای آغاز عملیات زمینی روبه‌رو بود. اول خطر افزایش چشمگیر تلفات و هم‌زمان خطر کشته شدن سربازان اسرائیلی. الان هر دوی اینها در حال رخ دادن است. بر خلاف حماس، فشار روی اسرائیل زیاد است.

بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: «پایان ماموریت برای اسرائیل چه معنایی دارد؟ آیا می‌توان ساخت تونل‌های حماس را برای همیشه متوقف کرد؟ تلفات اسرائیلی تا کجا برای انجام ماموریتی با نتیجه موقت قابل تحمل خواهد بود؟ در حال حاضر، برخلاف ظاهر قضایا، شاید این حماس باشد که احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کند. به روایت خود حماس، آنها در برابر مشت آهنین مقاومت کرده‌اند. همین اعتبارشان را به عنوان یک جنبش مقاومت افزایش داده و با تهاجم‌های چریکی نشان داده‌اند که می‌توانند برای دشمن دردسر جدی ایجاد کنند.»
منبع: کیهان