۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

افطاری های میلیونی در همسایگی سفره‌های خالی

بی تردید نَفْس عمل افطاری دادن در دین مبین اسلام ارزشمند و مطلوب است چنانچه پیامبر بزرگوار اسلام و معصومین(ع) نیز در این باره سفارش فرموده‌اند. برای نمونه میتوان از این حدیث معروف و روشن حضرت محمد(ص) یاد کرد که فرمودند: «کسی که روزه داری را افطار دهد، برای او ثوابی مانند ثواب روزه دار است، بدون اینکه از ثواب روزه دار چیزی کاسته شود.»
کد خبر : ۱۸۸۹۶۲
صراط: در نتیجه بر کسی پوشیده نیست که نفس عمل افطاری دادن و اطعام روزه‌داران امری بسیار پسندیده است اما آنچه حائز بیان کردن و هشدار است و در واقع نگران کننده می‌نماید این است که در این باره شاهد تجملات و تشریفات و انحراف از واجبات هستیم و آنچه نگران کننده تر است اینکه هرساله و در هر ماه مبارک نیز این تجملات و تشریفاتِ بی دلیل افزایش می یابد که در این امر استان البرز نیز مستثنی نیست  و در زمان افطار می‌بینیم که در رستورانها و تالارها و باغهای شهرمان چه خرج‌ها و تجملات و تشریفاتی که نمی‌شود و چه نعمات خدایی که اصراف نمی‌شود و متاسفانه به دست نیازمندان واقعی نمی‌‌رسد .

کمی آن‌ طرف‌تر از سفره‌های میلیونی؟

این در حالی است که به عقیده بزرگان دین، چه خوب است که تزریق منابعی که مایه این تجملات و یا بهتر است بگوییم این «اسرافها» است به سمت و سوی نیازمندان برود زیرا در این صورت است که عمل اُخروی‌ و خیرخواهانه خواهد بود، نیازمندانی از قبیل: زنان بی‌سرپرست، خانوداه‌هایی که سرپرست آنها در زندان به سر می برد، فقرا و مستمندان، بیماران خاص و تمامی کسانی که بنا به دلایلی دچار مشکل شده‌اند و خواهان کمک‌های برادران و خواهران دینی هستند هرچند که بسیاری از آنها برای حفظ آبرو ترجیح می‌دهند با سفره‌های خالی خود بسازند و دم فروبرند و دست نیاز به سوی کسی دراز نکنند، سفره‌های خالی‌ای که اگر دقت کنیم کمی آن‌ طرف‌تر از سفره‌های میلیونی آنها را خواهیم یافت!

انفاق کردن با تجملات و اسراف و ریخت و پاش فرق بسیاری دارد

یکی از کارشناسان مربوطه در همین باره و در گفتگویی با خبرنگار مهر عنوان می‌کند: همانطور که مشخص است در خصوص اطعام روزه داران و گرسنگان نصّ قرآنی و حدیث معتبر وجود دارد و درواقع دین مبین اسلام ما را به این امور سفارش کرده است، برای نمونه در آیه سوم سوره بقره که خداوند سبحان می‌فرماید: وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ یعنی انفاق کردن در روزی بدست آمده که جزوی از صفات مومنان است.

حجت الاسلام و المسلمين شمس اله فلاح می‌افزاید: اما بایستی توجه داشت که انفاق کردن با تجملات و اسراف و ریخت و پاش، بسیار فرق دارد و چناکه مشخص و مبرهن است اسراف به هیچ وجه من الوجوه مورد رضایت الهی نیست.

وی می‌افزاید: متاسفانه شنیده‌ایم که در استان البرز هم هزینه‌های کلانی در این رابطه می‌شود که در بسیاری از موارد هم هزینه‌ها از بیت‌المال است و بی شک برآن اشکال شرعی وارد است زیراکه بیت‌المال برای اسراف‌کردن و هدر دادن نیست و نخواهد بود و بایستی آن را درجاهایی مصرف کرد که نیازِ نیازمندان واقعی را برطرف کند و برای عموم جامعه منفعت داشته باشد.

توجه به تعادل و سادگی، رمز کامیابی در هر امر خیر

سرپرست اداره ارشاد شهرستان فردیس البرز در ادامه گفتگویش با مهر اضافه می‌کند: به واقع نگران کننده است که آن هم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد و فرهنگ باعزم ملی و مدیریت جهادی نام گرفته است شاهد این نوع اسراف‌کاری در ماه نزول قرآن باشیم و نتیجه اش این باشد که فلان دستگاه از دستگاه دیگر در تجملات و تشریفات سبقت بگیرد، آنهم درحالی که هدف اصلی جامعه اسلامی طبق آموزه‌های موجود بایستی درمان درد نیازمندان واقعی باشد.

وی می‌افزاید: اما خوشبختانه بعضاً هم شاهد کارهای نیک و ماندگاری همچون مراسم‌های گلریزان در سطح جامعه هستیم که به رفع مشکلات نیازمندانی همچون خانواده‌های زندانیان می‌انجامد.

این مسئول اظهار می دارد: به راستی که اگر بتوانیم دست عروس و دامادی را بگیریم و یا شادی را با آزاد کردن یک زندانی به خانواده‌ای ببخشیم اجر عظیم دارد که قابل وصف نیست و مطمئناً بهتر است از این اصراف‌کاری‌هایی که متأسفانه شاهد آن می‌باشیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «اما برخی بر این عقیده‌اند که ثواب و اجر افطاری دادن بر هر امر خیر دیگری رجحان دارد و بر همین اساس بر آن مُصرند؟» نیز پاسخ می‌دهد: بله همانطور که قبلاً گفتم اطعام و افطاردادن به یک روزه داران اجر و ثواب بسیار دارد و سفارش دین اسلام نیز هست اما قطعا ثواب کارهای خیری از جمله آزاد کردن یک بنده از بند اسارت بالاتر از هر کار دیگری است.

حجت الاسلام و المسلمين شمس الله فلاح در پایان اضافه می‌کند: خلاصه کلام اینکه در همه امور و در هرکار خیری که میخواهیم انجام دهیم نباید تعادل و سادگی را فراموش کنیم تا خدایی ناکرده از کنار کار خیرمان گناه و معصیتی همچون اسراف و هدر دادن بیت‌المال زاییده نشود.

امید است تعادل و عدالت و سادگی سرلوحه انجام هرکاری در جامعه اسلامی گردد و در نتیجه آن هیچ نیازمندی هم شرمنده خانواده خود نباشد. و در همین رابطه دیگر شاهد سفره‌ای خالی از نعمات خداوندی نباشیم و به جای آنکه در تجملات و تشریفات اضافی از یکدیگر سبقت بگیرم در نیکی و خیرخواهی و عدالت‌پیشگی حرف اول را زده باشیم.



منبع: مهر