۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳

تقدیر از سازندگان مستندی درباره منافقین

در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، جسارت رسانه در پخش الفاظ به‌کاربرده‌شده در این مستند از جمله دلایل موفقیت آن دانسته شد.
کد خبر : ۱۸۸۹۸۹
صراط: شب گذشته (یکم مردادماه) از دست‌اندرکاران مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» در مرکز سیما فیلم تقدیر شد. این مستند، داستان دراماتیکی از محبوس‌شدگان گروهک منافقین پایگاه اشرف در کشور عراق است.

در این مراسم، محمدرضا معصوم‌زادگان - مدیر مرکز سیمافیلم -، حجت‌الاسلام سالک - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس -، میرعلایی - مدیر سابق مرکز فارابی -، جواد شمقدری - رییس سابق سازمان سینمایی - و ... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، معصوم‌زادگان گفت: این مستند با توجه به تأثیراتی که گذاشته، توانسته است رسالت فرهنگی خود را انجام دهد.

محمد شکیبانیا - تهیه‌کننده‌ی این مستند - نیز اظهار کرد: یکی از دلایل موفقیت این مستند، پرهیز از ادبیات سیاسی، نشان دادن جنبه‌های اجتماعی و خانوادگی و همچنین جسارت رسانه در پخش الفاظ به‌کاربرده‌شده در این مستند است، زیرا بعضی واژه‌ها بدون سانسور و حذف، بیان شدند. برای مثال می‌توان به واژه‌ی «شهدای سازمان» اشاره کرد. همین روایت منصافانه باعث اعتماد مخاطب و دیدن آن شد.

او ادامه داد: با وجود دشواری‌ها و سفرهای متعدد و طولانی، کار ساخت این مستند 90 دقیقه‌یی پس از سه سال، با همت دوستان به پایان رسید.

در ادامه‌ی این مراسم، مرتضی پایه‌شناس - کارگردان «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» - نیز گفت: ماجراهای سازمان مجاهدین خلق، بسیار جای کار دارد و نیاز است با نگاه صادقانه، به تمام ابعاد آن نگاه کنیم. یکی از ابهام‌های سازمان مجاهدین خلق، اعدام‌های دهه‌ی 60 است که این بخش از تاریخ خیلی گم‌نام مانده و نیاز به توجه دارد.

او افزود: دیدن چنین فیلمی به خانواده‌ها و بویژه نسل جوان کمک می‌کند تا با ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق بیشتر آشنا شوند، زیرا مبنای فکری آن‌ها بر این اصل استوار است که خانواده‌ای وجود ندارد. نظر نسل جوان و حتی خانواده‌هایی که در این مسیر خون داده‌اند، با دیدن این مستند تغییر می‌کند، چراکه این فیلم روایتگر یک دعوا یا بازی سیاسی نیست، بلکه مضمون اصلی آن، خانواده است.
منبع: ایسنا