۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷

گنبد آهنینی که آبکش پلاستیکی شد +تصاویر

نیروی هوایی ارتش رژیم‌ صهیونیستی حملات گسترده نظامی خود را که از بامداد روز سه‌شنبه تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرده بود، روز پنج‌شنبه نیز ادامه داد تا گروه‌های فلسطینی هم در قالب عملیات «بنیان مرصوص» با شلیک ده‌ها موشک به مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی پاسخ محکمی به این تجاوز داده باشند. در روز سوم شمار شهدای فلسطینی به ۸۹ شهید رسید. در طرف مقابل نیز عملیات مقاومت فلسطینی کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن چندین صهیونیست دیگر را در پی داشت.
کد خبر : ۱۸۹۰۴۱
صراط: «گنبد آهنین» نام سامانه ای است که برای مقابله با خطرات کوتاه برد طراحی شده، این سامانه در وهله نخست برای قطع حملات راکتی از سمت غزه و لبنان در نظر گرفته شده است. موشکهایی که در این سامانه استفاده می شود برای رهگیری موشک‌های بالستیک برد متوسط و کوتاه برد طراحی شده و انتظار می‌رود از نمونه‌های مختلف آن برای مقابله با تهدیدات موشکی استفاده شود.

گنبد آهنینی که آبکش پلاستیکی شد+تصاویر

هیچ سیستم دفاع موشکی بالستیکی را نمی‌توان کاملاً «قابل اعتماد» و یا «غیر قابل اعتماد» درنظر گرفت. قابلیت اطمینان در پیشگیری اصولا یک مفهوم «نرم» است و هر سیستم دفاع موشکی نقاط ضعف خود را دارد. بی‌خطر بودن این نقاط ضعف تا حد زیادی به کلاهک‌های نصب شده بر روی موشک‌های دشمن بستگی دارد. حال تصور کنید که اگر نیروهای فلسطینی از توان موشکی نسبتا بالایی برخوردار بودند معادله به چه صورت بود!!؟

ریشه سیستم سپر دفاع موشکی اسرائیل به نام «Iron Dome» یا همان گنبد آهنین به درگیری سال ۲۰۰۶اسرائیل با حزب‌الله لبنان بر می‌گردد. در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های پرشماری به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات و کشته‌های فراوانی را برای اسرائیل به همراه آورد، راکت هایی که در اواسط جنگ ایستگاه قطار شهر حیفا را مورد حمله قرار داد و واحد پدافندی ارتش اسرائیل را به این واقعیت رساند که سیستم دفاع ضد موشک سابق دیگر کاربرد خاصی ندارد.

 

گنبد آهنینی که آبکش پلاستیکی شد+تصاویر

 

مراحل پرتاب سامانه موشکی گنبد آهنین

 

1. دشمن، موشک یا گلوله توپ را شلیک می‌کند

2. پرتابه توسط رادار ردگیری و داده‌های آن به واحد مدیریت و هدایت نبرد مخابره می‌شود

3. پس از تحلیل داده‌‎ها، مختصات هدف به واحد شلیک موشک ارسال می‌شود

4. موشک به سمت پرتابه دشمن شلیک می‌شود

ناکامی پیاپی سیستم های گران قیمت دفاع ضد موشک اسرائیل در این جنگ و به دنباله آن شکست در جنگ 22روزه غزه و عدم اطمینان کامل مسئولین اسرائیل به سامانه های ضد موشکی ختس و پاتریوت، خود عاملی بود که فرماندهان نظامی این رژیم به سمت سامانه ضد موشکی کارآمدتری بروند. (1)

به گزارش پایگاه های خبری، امروز موشک های مقاومت فرودگاه تل آویو را مورد هدف قرار دادند و بار دیگر گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را به سخره گرفتند، بر این اساس تمام پروازها از فرودگاه «سد دوم» در تل آویو قطع شد و به فرودگاه «بن گوریون» منتقل شد، همچنین ساعاتی پیش نیز با اصابت ۴موشک به فرودگاه «بن گوریون» در تل آویو، این فرودگاه نیز به حالت نیمه تعطیل درآمده است.


گنبد آهنینی که آبکش پلاستیکی شد+تصاویر

گردان‌های مقاومت فلسطین، تمامی فرودگاه های رژیم صهیونیستی را تهدید به موشک باران کردند.

از سال گذشته تا کنون که اسرائیل وارد فاز اجرایی نمودن سامانه دفاع ضد موشک «گنبد آهنین» شده است و تبلیغات بسیاری بر روی غیر قابل خدشه و نفوذ بودن آن نمود به طوری که آن را کار آمد ترین پوشش ضد موشک در جهان نامید. گنبد آهنینی که با صرف هزینه های میلیون دلاری قرار بود در مقابل موشک های برد کوتاه و متوسط فلسطینی ایستادگی کند امروز تنها آبکش پلاستیکی است که نه یک بار بلکه چندین بار سوراخ شده است.

منبع: ماهستیم