۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

ورزشکاران راهی اینچئون چشم‌‌انتظار بودجه

چنانچه در آستانه شروع بازی‌های آسیایی بودجه کافی در اختیار کمیته ملی المپیک قرار بگیرد، ورزشکاران ایران در رشته‌های مختلف می‌توانند اعزام کاملی به اینچئون داشته باشند.
کد خبر : ۱۸۹۰۷۸
صراط: حدود دو ماه پیش بود که کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک در نشستی مطبوعاتی لیست 18 رشته اعزامی به بازیهای آسیایی اینچئون را معرفی کرد. همان موقع هم اعلام شد که رشته های منتخب با توجه به شانس مدال آوری و افتخار آفرینی برای کاروان ورزشی کشورمان انتخاب شده اند و باقی رشته ها که بعنوان رشته های حمایتی از آنها یاد می شود بعد از آنالیز کامل و انجام فعالیت‌های کارشناسی از سوی کمیته المپیک و وزارت ورزش، تکلیف اعزام یا عدم اعزام شان مشخص می‌شود.

از آن روز حدود دو ماه می‌گذرد و هنوز مشخص نشده که آیا رشته دیگری به این کاروان 18 رشته ای اضافه می‌شود یا خیر؟ نگاهی دقیق به صحبت‌های شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک در کنفرانس خبری اخیر که دوشنبه هفته جاری برگزار شد، نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی این موضوع بحث منابع مالی و بودجه است.

وی در کنفرانس خبری خود صراحتا اعلام کرد که فقط ردیف بودجه متفرقه خود یعنی چیزی در حدود 50 درصد بودجه لازم برای بازیهای آسیایی را دریافت کرده اند و این در حالی است که کمتر از دو ماه به آغاز بازی‌ها فرصت مانده است.

اما نکته قابل تامل صحبت‌های اهالی ورزش به خصوص مسئولان کمیته ملی المپیک و روسای فدراسیون‌های اعزامی به بازی‌ها در چند ماه گذشته است که بارها و بارها اعلام کرده اند اگر بودجه در زمان و موقعیت مناسب به کمیته المپیک و بالطبع فدراسیون‌ها اختصاص نیابد بعد از زمان مشخص شده حکم نوش داروی پس از مرگ سهراب را خواهد داشت؛ بحثی که دقیقا محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم در مراسم افطاری ریاست جمهوری و خطاب به دکتر روحانی گفت.

به هر حال همان‌گونه که اشاره شد از هم اکنون می ‌توان حدث زد با توجه محدودیت‌های مالی کمیته ملی المپیک و عدم واریز بودجه جاری این کمیته از سوی دولت، شاهد افزایش تعداد رشته‌های اعزامی نباشیم و در پایان کاروان جمهوری اسلامی ایران با همان 18 تیم راهی آوردگاه بازی‌های آسیایی اینچئون شود.

و اما نکته پایانی، به جز محدودیت بودجه، نکته دیگری که بحث عدم اعزام سایر رشته ها را قوت می‌بخشد، زمان ثبت نام رشته‌ها و نفرات اعزامی است. به گفته دبیر کل کمیته ملی المپیک آخرین فرصت ثبت نام نفرات اعزامی کشورها 24 مرداد ماه است و بعید به نظر می‌رسد بودجه مورد نظر در این فاصله کم به کمیته اختصاص یابد تا اعضای هیات اجرایی با نگاهی مثبت تر در خصوص اعزام رشته های حمایتی تصمیم بگیرند.

به هر حال در همان ابتدای کار و معرفی 18 رشته های اعزامی شایعاتی در این خصوص مطرح شده بود که رفته رفته به تبدیل آن به واقعیت نزدیک و نزدیک تر می‌شویم.

منبع: فارس