۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۷

آیت‌الله خامنه‌ای غرب را از تسلیم ایران مایوس کرد

«رهبر ایران در موضوعات محوری مذاکرات هسته‌ای تسلیم‌ناپذیر ظاهر شده و می‌خواهد غرور ملی را حفظ کند.»
کد خبر : ۱۸۹۲۰۵
آیت‌الله خامنه‌ای غرب را از تسلیم ایران مایوس کرد
صراط: روزنامه لس‌آنجلس تایمز در تحلیلی به قلم پل ریشتر خاطرنشان کرد: ایران سال گذشته موافقت کرد به مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای‌اش بپیوندد و همین تصمیم‌گیری، بحث‌هایی تازه راجع به رهبر معماگونه ایران آیت‌الله «علی خامنه‌ای» برانگیخت.
سوالی که در ذهن متبادر شد عبارت بود از اینکه آیا این روحانی انقلابی مصمم آنگونه که خود نیز می‌گوید هرگز تسلیم غرب نخواهد شد؟ مذاکرات هسته‌ای ماه جاری میلادی در وین به جزئیات بیشتری راجع به «رهبر» ایران پرداخت. از دیدگاه غرب و کارشناسان هسته‌ای، تصویر ارائه شده مبنی بر اینکه ایران به واسطه توافق، برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کند دلگرم‌کننده نیست.
لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید: درباره موضوعات محوری مورد منازعه یعنی ظرفیت ایران برای غنی‌سازی اورانیوم، رهبر ایران اعلام کرده که تسلیم تقاضای طرف‌های مذاکره برای کوچک کردن ابعاد برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد بلکه برعکس بر گسترش آن تاکید دارد فارغ از اینکه قدرت‌ها با آن موافق باشند یا نباشند.
این روزنامه خاطرنشان کرد: رهبر ایران با سخنان مهم خود در تاریخ 7 ژوئیه/ 16 تیر/ آب پاکی را روی دست غرب ریخت و با اشاره به مسائل فنی مذاکرات، یک سری «خطوط قرمز» را ترسیم کرد.
لس‌آنجلس تایمز با اشاره به اینکه غرب درصدد برچیدن زیرساخت‌های غنی‌سازی در ایران است و در مقابل وعده لغو تحریم‌ها در آینده را می‌دهد، نوشت: اما به نظر می‌رسد (آیت‌الله) خامنه‌ای مصمم است در هر دو موضوع پیروزی را به خانه ببرد؛ هم تحریم‌ها را از میان بردارد و هم تقریبا کل برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند. در این ارتباط سوزان مالونی کارشناس مسائل ایران در موسسه «بروکینگز» گفته است «به نظر نمی‌رسد رهبر ایران حاضر به سازشی بنیادین باشد.» رابرت آینهورن از مشاوران اسبق اوباما در امور ایران هم اعلام کرده است «ایران در سکوت کامل اهدافش در غنی‌سازی را به پیش می‌برد.»
روزنامه آمریکایی با بیان اینکه ایران درصدد حفظ ظرفیت غنی‌سازی صنعتی است افزود: رهبر عالی ایران هدفش این است به همه وعده‌هایش که به ایرانیان داده است عمل کند و اجازه ندهد برنامه هسته‌ای که «یک غرور ملی» است هرگز کوچک شود، بلکه توسعه هم پیدا کند. او مطالبات غرب را که از ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ای‌اش سخت‌افزار کمتری داشته باشد، بازرسی‌های سرزده بیشتری انجام شود و تحریم‌ها فقط معلق بماند و لغو نشود را به نوعی قلدری و زورگویی غرب علیه ایران می‌داند و هرگز زیر بار آن نخواهد رفت.
«علی واعظ» کارشناس مسائل ایران در «گروه بحران بین‌الملل» در استانبول اظهار می‌دارد: «تنها توافقی مورد قبول و تایید رهبر ایران خواهد بود که کرامت و اصول بنیادین انقلاب اسلامی ایران را محترم شمرده باشد.»
لس‌آنجلس تایمز از قول یک دیپلمات غربی بدون ذکر نام نوشت: مواضع سرسختانه (آیت‌الله) خامنه‌ای که در این ماه بیان شد، بیانگر آن است که او آماده است اگر لازم ببیند از توافق عقب‌نشینی کند.
لس‌آنجلس تایمز در پایان نوشت: آیا امکان دارد مطالبات ایران فقط برای ژست گرفتن باشد و رهبری در آخرین دقایق تسلیم شود. سوزان مالونی می‌گوید: «واقعا هیچ شواهدی که دلالت کند این اتفاق رخ خواهد داد، به چشم نمی‌خورد.»

منبع: کیهان