۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

وضعیت اعلام عید فطر در دیگر کشورها

براساس اظهارات ستاره شناسان و منجمان بسیاری از کشورهای عربی جهان اسلام هلال ماه شوال را روز 27 ژوئیه (یکشنبه 5 مرداد ماه) رویت کرده و در نتیجه روز 28 ژوئیه ( 6 مرداد ماه) را به عنوان عید فطر اعلام کرده اند.
کد خبر : ۱۸۹۲۵۹
صراط: محمد شوکت عوده رئیس پروژه اسلامی رویت هلال ماه در امارات گفت: اولین روز عید فطر براساس اظهارات ستاره شناسان روز دوشنبه 28 ژوئیه خواهد بود.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا و همچنین کشورهای جهان اسلام، هلال ماه به علت نزدیکی با خط افق، روز یکشنبه با چشم غیر مسلح یا تلسکوپ رویت نخواهد شد.

وی افزود که هلال ماه جدید را روز یکشنبه با استفاده از تجهیزات ستاره شناسی می توان مشاهده کرد اما پذیرش آن با نظریه های مناقشه برانگیزی رو به رو است.

بخش ستاره شناسی شارجه نخستین روز ماه شوال را روز دوشنبه 28 ژوئیه (6 مرداد ماه) اعلام کرده است.

ابراهیم الجروان رئیس بخش ستاره شناسی شارجه اظهار داشت که محاسبات نشان می دهد که روز یکشنبه 27 ژوئیه ماه شوال در ساعت 2:42 دقیقه بامداد تشکیل می شود.

خورشید در این روز 7:07 دقیقه عصر غروب کرده و ماه در ساعت 7:14 دقیقه عصر طلوع می کند. این امر بدان معناست که در این کشورها روز اول ماه مبارک رمضان 28 ژوئیه (6 مرداد ماه) خواهد بود.

این درحالی است که برای کشورهایی که در تاریخ ذکر شده هلال ماه رویت نشود، عید فطر روز سه شنبه 29 ژوئیه یعنی 7 مرداد ماه است. کشورهای عربی از نظر ستاره شناسان خود اولین روز ماه شوال را 28 ژوئیه می دانند.

عوده یادآور شد که هلال ماه شوال روز 27 ژوئیه در کشورهای مختلفی در سراسر دنیا رویت می شود، اما مشاهده آن در آسیای شمالی و سراسر اروپا و کانادا غیر ممکن خواهد بود و علت آن است که ماه در این مناطق پیش از خورشید طلوع می کند.

وی افزود: در استرالیا، آفریقای شمالی و مرکزی و اکثر کشورهای ایالات متحده رویت هلال ماه در روز یکشنبه از نظر مشاهده با چشم و یا تجهیزات ستاره شناسی میسر نیست.

کشورهای آمریکای مرکز و آفریقای جنوبی از این امکان برخوردارند که ماه را روز یکشنبه رویت کنند.

وزیر دادگستری امارات متحده از تشکیل کمیته رصد هلال ماه خبر داده است، این کمیته با ریاست وزیردادگستری و معاون وی فعال شده است. جلسه این کمیته فردا یکشنبه پس از اذان مغرب تشکیل می شود. دادگاه های شرع سراسر کشور نیز دستور رصد و گزارش رصدهای خود به این کمیته را دریافت کرده اند.

علی الشکری از دپارتمان فیزیک دانشگاه ملک فهد و عضو کمیته استهلال اظهار داشت که امکان رویت هلال ماه در روز 27 ژوئیه ( یکشنبه 5 مرداد ماه) در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی همچنین اظهار داشت که رویت هلال ماه در روز یکشنبه غیر ممکن است چرا که نور ماه تیره و تار خواهد بود و ماه 11 دقیقه پس از غروب خورشید غروب می کند.

منبع: مهر